فاطمه ذوالقدر*

نقش زنان در توسعه

در طول تاریخ همواره شاهد حضور و فعالیت زنان در کنار مردان بوده‌ایم. فعالیت‌های اقتصادی در سبک زندگی روستایی و عشایر بسیار پررنگ‌تر و موثرتر از آن چیزی است که از آن سخن گفته شده است.

کد مطلب: ۹۵۹۳۸۱
لینک کوتاه کپی شد

بی‌تردید می‌توان ادعا داشت که در سبک زندگی و اقتصاد خانوار روستایی و عشایر، زنان دارای سهم و نقش قابل توجهی هستند. آنها به عنوان یک نیروی کار توانمند و کارآمد همواره بخشی از بار اقتصادی خانواده را بر دوش خویش می‌کشند و در بخش‌های مختلف کشاورزی، دامداری و صنایع دستی مشغول به فعالیت هستند تا بتوانند چرخ زندگی ساده و پربرکت خویش را در چرخش نگه دارند.

اما در نهایت نتیجه و سرآمد این فعالیت‌ها آن‌گونه که باید نه دیده می‌شود و نه رضایت خاطر را برای جامعه زنان روستایی و عشایر به همراه داشته است. نیاز امروز جامعه زنان روستایی و عشایری افزایش انگیزه و تقویت احساس ارزشمندی و کارآمدی است که لازمه آن توانمندسازی زنان در ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است.

به این شکل مشارکت زنان در جامعه روستایی و عشایری از قالب‌های سنتی که منجر به نادیده گرفتن، یا بعضا کم‌ارزش شدن کار زن در خانوار بوده خارج شده و با ایجاد حس خودباوری در زنان روستایی و عشایری نه تنها زنان در جایگاه حقیقی‌خویش قرار می‌گیرند بلکه شاهد تربیت نسلی توانمند هستیم و چه بسا این موضوع زمینه‌ساز تقویت مهاجرت معکوس به جامعه روستایی و عشایری باشد.

باید در نظر داشت موضوع توانمندسازی زنان یک فرآیند پویا و چند وجهی است که لازم است به تمام ابعاد آن به طور کامل در برنامه‌ریزی‌ها نگریسته شود و به صورت فعال و مستمر این برنامه‌ها به‌روزرسانی شده و متناسب با جامعه روستایی و عشایر و مقتضیات این جوامع به پیش رود تا زمینه‌های اشتغال و مهارت‌آموزی و افزایش تخصص و دانش همگام با افزایش کیفیت زندگی در زنان روستاها و در میان عشایر محقق شود. در این راستا شناسایی وضعیت موجود و سطح توانمندی زنان روستایی و عشایر به منظور نایل شدن به یک الگوی مناسب عملیاتی به عنوان یک پیش‌نیاز ضروری است.

به این ترتیب با شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و مهارت‌هایی که زنان این جوامع دارند می‌توانیم در مسیر ایجاد اشتغال‌های خانگی، کوچک و مولد حرکت کنیم و رونق هرچه بیشتر کار و تولید را در جامعه روستایی و عشایر شاهد باشیم. در این مسیر، آنچه باید همواره مدنظر قرار گیرد این مهم است که زنان به عنوان نیمی از جمعیت، یاریگران فعال و خستگی‌ناپذیر اقتصاد داخلی هر کشور به خصوص در حوزه‌های روستایی و عشایر هستند.

بر این اساس، آموزش خودباوری، دانش فنی و تکنولوژی، مدیریت مالی و همچنین آموزش‌های بروز و مهارت‌های حرفه‌ای باید همواره در اولویت برنامه‌ریزی‌های مسوولان مربوطه قرار داشته باشد و اهتمام و توجه لازم برای تحقق این برنامه‌ها وجود داشته باشد.

در این راستا، گسترش تشکل‌ها و تعاونی‌های زنان روستایی و عشایر، گامی مفید و موثر برای افزایش حضور و مشارکت زنان در صحنه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی و بهبود و تثبیت جایگاه ایشان و عاملی بر رونق فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی در این جوامع است باید مدنظر داشت اجرایی شدن این موضوع نیازمند فرهنگ‌سازی و ایجاد بسترهای مناسب و لازم است تا با اجرای مستمر برنامه‌های مشاوره‌ای و آموزشی، تشویق و معرفی تشکل‌های اقتصادی- اجتماعی زنان و محصولات‌شان بتوانیم این تحول که لازمه توسعه جامعه روستایی و عشایر و عاملی برای حفظ جمعیت روستایی و پیشگیری از مهاجرت به کلانشهرهاست را حفظ کنیم.

*نماینده مجلس

منبع: روزنامه اعتماد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار