سیف‌الله عبدی: بیماران در صورت بروز علائم سکته خوددرمانی نکنند

حدود ۵۰ مرکز در کشور ۲۴ ساعته امکان آنژیوپلاستی را فراهم می‌کنند

تهران (پانا) - دبیر علمی درمان حاد سکته‌های قلبی در ایران توصیه کرد بیماران در صورت بروز علائم سکته خوددرمانی نکنند و با اورژانس تماس بگیرند تا بتوانند از امکانات اورژانس برای انتقال بیمار استفاده کنند.

کد مطلب: ۹۵۸۸۹۸
لینک کوتاه کپی شد
سیف‌الله عبدی: بیماران در صورت بروز علائم سکته خوددرمانی نکنند

به گزارش دبیرخانه سومین کنگره تازه‌های آنژیوپلاستی اورژانس، سیف‌الله عبدی، دبیر علمی درمان حاد سکته‌های قلبی در ایران بابیان اینکه سکته‌های حاد قلبی به دنبال بسته شدن یکی از عروق بزرگ و مهم قلب است گفت: به دنبال این موضوع بیمار دچار علائمی می‌شود که شاخص‌ترین آن سنگینی و درد بر روی قفسه سینه، فک تحتانی و دست چپ است.

وی ادامه داد: در بیماران دیابتی و دارای فشارخون بالا ممکن است درد به‌صورت تنگی نفس، تعریق و حالت تهوع باشد. در این صورت بیمارانی که در سن پیدایش این بیماری هستند، باید علائم را جدی بگیرند زیرا زمان برای درمان بیماری‌های سکته حاد قلبی بسیار مهم است.

عبدی در پاسخ به این سؤال که چند درصد از بیمارانی که به مراکز مراجعه می‌کنند در اثر سکته قلبی می‌میرند ادامه داد: مرگ‌ومیر افراد سکته حاد قلبی ممکن است در حین انتقال به بیمارستان باشد لذا تمام آمبولانس‌های ما به دستگاه‌های مختلف احیا و نوار قلب برای رساندن او به مراکز درمانی مجهز هستند.

دبیر علمی درمان حاد سکته‌های قلبی در ایران توصیه کرد بیماران در صورت بروز علائم سکته خوددرمانی نکنند و با اورژانس تماس بگیرند تا بتوانند از امکانات اورژانس برای انتقال بیمار استفاده کنند.

وی به وجود 25 مرکز برای درمان سکته حاد قلبی در تهران اشاره و اظهار امیدواری کرد بتوان این مراکز را در سراسر کشور راه‌اندازی کنیم. او در ادامه مؤثرترین راه درمان سکته حاد قلبی را آنژیوپلاستی دانست و افزود: در طرح ملی مدیریت سکته‌های قلبی به‌جز آنژیوپلاستی، از روش‌های دیگری استفاده می‌کنیم تا جریان خون در رگ بسته‌شده جاری شود و عضله قلب از بین نرود.

عبدی افزود: درمانی که در تمام کشور مورداستفاده است داروهای ضد لخته است که حل‌کننده لخته خون‌اند سعی داریم مؤثرترین داروی ضد لخته را در نظر بگیریم چراکه آنژیوپلاستی اولیه در تمام نقاط کشور وجود ندارد و از حدود 130 مرکز حدود 50 مرکز در کشور 24 ساعته امکان آنژیوپلاستی را فراهم می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار