در گفت‌وگو با پانا عنوان شد

توصیه‌های یک کارشناس بازار بورس به خریداران تازه‌کار سهام

تهران (پانا) - کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید براینکه سود معاملات سهام را افرادی می‌برند که در آستانه مقاومت خرید می‌کنند و در آستانه حمایت سهام خود را می‌فروشند می‌گوید مسلما این افراد سرمایه‌گذاری حرفه‌ای هستند و افرادی که سرمایه‌گذاری حرفه‌ای نبوده و قدرت تحلیل‌های درست را ندارند در این بازار متضرر می‌شوند و به نوعی سود این افراد از محل ضرر غیرحرفه‌ای‌ها تامین می‌شود.

کد مطلب: ۹۵۸۶۹۶
لینک کوتاه کپی شد
توصیه‌های یک کارشناس بازار بورس به خریداران تازه‌کار سهام

علی ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا درباره نوسان‌های شدید کاهشی یا افزایشی در بازار بورس گفت:‌ «نگاهی به دوره 20 روزه وضع بازار بورس نشان می‌دهد که بسیاری از شرکت‌ها که سودآور بوده و جزو شرکت‌های نخست بوده‌اند با افت سهام مواجه شده‌اند. به نظر می‌رسد که برنامه‌ریزی سیستماتیک و منظم در بورس وجود دارد. در این میان مردم و کسانی متضرر می‌شوند که آگاهی چندانی از این بازار ندارند.»

وی با تاکید بر ضرورت حرکت هوشمندانه مردم برای خرید سهام افزود: « به طور معمول به تازه‌واردان به این بازار توصیه می‌شود سهام شرکت‌هایی را خریداری کنند که شاخص‌شان مثبت است و خرید سهام خود را از بازار اول یا دوم انجام می‌دهند. مدتی این سهام رشد نوسانی اندکی را سپری می‌کند و پس از آن دچار تنزل می‌شود. نزول ارزش سهام به معنای بلوکه شدن سرمایه این افراد در بورس است.»

ملکی عنوان کرد:‌ « 30تا 40 درصد دیگر سهام شرکت‌ها در مرحله بعد به افراد دیگری که تازه وارد هستند ارایه می‌شوند و این خوراکی است که از طریق کانال‌های حمایتی به مردم داده می‌شود . در این میان بسیاری از افرادی که خود قدرت تحلیل‌های تکنیکال یا فندامنتال را ندارند به این قضاوت‌ها بسنده می‌کنند.»

افت قابل توجه اعضای کانال‌هایی که به مردم خرید سهام را توصیه می‌کنند

وی ادامه داد: «بررسی کانال‌هایی که در فضای مجازی وجود دارد نشان می‌دهد که تعداد اعضای این کانال‌ها کاهش یافته است و مردم دیگر اعتماد چندانی به توصیه‌هایی که در این کانال‌ها به خرید یا فروش سهام شرکت‌های متعدد می‌شود ندارند.»

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد:‌ «کاهش یا افزایش شدید شاخص در بورس باید مبنای منطقی داشته باشد اگر مبنای منطقی وجود نداشته باشد نباید دلیلی برای سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها باشد اما متاسفانه کسانی که اطلاعات و آگاهی کافی ندارند درگیر این بازی می‌شوند.»

ملکی عنوان کرد: «سود معاملات سهام را افرادی می‌برند که در آستانه مقاومت خرید می‌کنند و در آستانه حمایت سهام خود را می‌فروشند. مسلما این افراد سرمایه‌گذاری حرفه‌ای هستند و افرادی که سرمایه‌گذاری حرفه‌ای نبوده و قدرت تحلیل‌های درست را ندارند در این بازار متضرر می‌شوند و به نوعی سود این افراد از محل ضرر غیرحرفه‌ای‌ها تامین می‌شود.»

ورود به بازار بورس نیازمند تحلیل‌های بسیار منظم است

وی تاکید کرد:‌ «ورود به بازار بورس نیازمند تحلیل‌های بسیار منظم است خریداران باید از روش‌های کم‌ریسک شروع کرده و پس از آن به سمت روش‌های پرریسک حرکت کنند. ابتدا باید از روش صندوق سرمایه‌گذاری آغاز کنند و پس از آن به سمت صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله سهام حرکت کنند.»

ملکی در پاسخ به این پرسش که ورود و خروج نقدینگی به بورس چه تاثیری بر وضع شرکت‌ها دارد، گفت:‌ «خرید سهام یکی از مهمترین روش‌های مالی برای شرکت‌ها است که حداقل درگیری را برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند و با فروش سهام مردم را در مالکیت کارخانه یا شرکت سهیم میکنند درحالی که مردم در سود و زیان شرکت سهیم هستند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار