واکنش ربیعی به تایید لایحه تابعیت مادرانه در شورای نگهبان

ای‌کاش مریم میرزاخانی زنده بود و برای فرزندش درخواست شناسنامه ایرانی می‌داد

تهران (پانا) - سخنگوی دولت جمهوری اسلامی تاخیر ایجاد شده در تصویب لایحه تابعیت مادرانه را ناشی از برداشت مردانه از موضوع امنیت دانست.

کد مطلب: ۹۵۸۵۲۲
لینک کوتاه کپی شد
واکنش ربیعی به تایید لایحه تابعیت مادرانه در شورای نگهبان

علی ربیعی با اشاره به تایید لایحه اعطا تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایران با مردان خارجی در شورای نگهبان در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت:

«خوشحالم که لایحه اعطای تابعیت به کودکان مادر ایرانی پس از چهار سال از اولین نامه‌ای که ارسال کردم مصوب شد. در این مسیر فراز و نشیب‌های حقوقی، سیاسی و فرهنگی تجربه شد. به نظرم ریشه در منطق مردانه از امنیت نیز داشت.

منطقی که یک مساله اجتماعی و اخلاقی که دادن حق به بخشی از جامعه که اکثریتشان کودکان خردسال هستند را با مسائل امنیتی گره می‌زند. منطقی که کودکان مردان ایرانی با همسر غیر ایرانی را امن و به صورت پیش فرض صاحب حق میداند، اما کودکان با مادران ایرانی را نا امن.

در لایحه، بیش ازمسئله حقوقی، جنبه اخلاقی وانسانی مطرح است. نه تنها زنان درداخل بلکه شامل بانوانی هم که درخارج از کشورازدواج کردند اما عاشق ایران هستند و مایلند هویت ایرانی به فرزندشان بدهند (نیز) می‌شود. ای‌کاش مریم میرزاخانی هم زنده بود و می‌توانست برای فرزندش درخواست شناسنامه ایرانی دهد.»

شورای نگهبان روز چهاشنبه لایحه تابعیت مادرانه بعد از آنکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی تایید اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را شرط اعطا تابعیت مادرانه قراردادند، تایید کرد. نمایندگان قوه‌مقننه پیش از این وزارت اطلاعات را به عنوان تنها مرجع تایید اعطا تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی اعلام کردند ولی شورای نگهبان آن را کافی ندانست و به آن ایراد امنیتی گرفت. (اینجا بخوانید)

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار