واکنش کارگردان «ترور خاموش» به سانسور 5 دقیقه‌ای

تهران (پانا) - قسمت هفدهم سریال «ترور خاموش» در حالی روی آنتن شبکه یک رفت که بخشی از صحنه‌های مربوط به مرگ یکی از شخصیت‌های قصه، حذف شد.

کد مطلب: ۹۵۸۳۲۸
لینک کوتاه کپی شد
واکنش کارگردان «ترور خاموش»  به سانسور 5 دقیقه‌ای

این سانسور بخشی از زندگی کاراکتر نیلوفر با بازی سمیرا حسینی را شامل می‌شد. حسینی در سریال ترور خاموش نقش یک بادی پَکر را بازی می‌کند.

بادی پکر به افرادی گفته می‌شود که اقدام به حمل بسته‌های مواد مخدر از طریق بلع یا جاسازی در حفرات بدن می‌کنند.

به گزارش ایسنا، حذف این صحنه‌ها که حدود پنج دقیقه را شامل می‌شد، واکنش کارگردان را به همراه داشت. احمد معظمی، کارگردان «ترور خاموش»، با انتقاد از حذف سکانس‌های مربوط به کاراکتر نیلوفر تصریح کرد: معمولا اصلاحیه‌هایی که از سوی ناظران پخش داده می‌شود، از سوی سازندگان انجام می‌شود. بنابراین نمی‌دانم علت حذف این سکانس بدون هماهنگی چه بوده است.

او تاکید کرد: به شکلی غیرحرفه‌ای سکانس را برش دادند. کات به شدت بی‌ربط بود و من آن را توهین تلقی می‌کنم.

کارگردان «ترور خاموش» با بیان اینکه بعد از سال‌ها کار کردن در تلویزیون با این مدیوم آشناست، گفت: سکانسی که حذف شد، صحنه‌ مهمی بود. حذف این صحنه خیلی برخورنده بود و همه‌ ما را ناراحت کرد. فکر می‌کنم این تصمیم فردی و سلیقه‌ای بوده است.

معظمی در ادامه گفت: مدیران تلویزیون تقصیری ندارند و برخی حتی نسبت به حذف این سکانس‌ ابراز تعجب کردند.

کارگردان «ترور خاموش» درباره‌ توجیه ناظران پخش درباره‌ی حذف این صحنه‌ها در سریال گفت: به هر حال بخشی از قصه ما مربوط به مرگ شخصیت نیلوفر بود که مخاطب باید می‌دید. در اصلاحیه‌ای که به ما داده بودند، عنوان کرده بودند یکی، دو پلان را کم کنیم و ما هم کم کردیم که به یک‌باره سکانس کامل حذف شد و سیستم صداگذاری کار هم به‌هم ریخت. جای سوال است که چرا این سکانس کامل حذف شد؟ پنج دقیقه از کار را حذف کردند و پرش عجیب و غریبی در کار دیدیم؛ در حالی که این سکانس، صحنه‌های زیبایی داشت که ترانه‌ آن را هم رضا یزدانی خوانده بود.

این کارگردان گفت: من همیشه با دوستان پخش همکاری می‌کردم ولی از جایی به بعد پای فریم به فریم کارم می‌ایستم و از حقوق معنوی که برای این کار دارم دفاع می‌کنم و اجازه نمی‌دهم سلیقه‌های شخصی تصمیم بگیرند. این اتفاق مثل نت موسیقی می‌ماند که به یکباره در حین کار آن را درمی‌آوری. در این صورت ریتم دکوپاژ و همه چیز به هم می‌ریزد. هر پلان این کار به پلان بعدی ربط دارد.

در قسمت هفدهم که صحنه‌های ممیزی شده هم به آن مربوط است، مواد موجود در شکم نیلوفر، باعث مرگ او می‌شود. روابط عمومی سریال «ترور خاموش» اعلام کرده است، که حذف این صحنه‌ها باعث شده که مخاطب این اتفاق را به شکل نه‌چندان تاثیرگذار ببیند.

کمی بعد از پخش سریال، سمیرا حسینی ـ بازیگر نقش نیلوفر ـ ویدئویی در اینستاگرام خود به اشتراک گذاشت و این‌گونه مشخص شد، «ترور خاموش» با سانسور روی آنتن رفته است.

کلیپ حذف‌شده «سایه نشو» نام دارد و رضا یزدانی ترانه آن را خوانده است. در این کلیپ زندگی نیلوفر به طور فشرده مرور می‌شود و بیننده می‌داند او به اجبار وارد کار قاچاق شده است. همسرش به زندان افتاده و پسرش بیمار است و او چاره را در حمل مواد مخدر دیده است.

بر اساس این گزارش، در حالی که تلویزیون این روزها به دلیل پخش صحنه‌های دلخراش در مجموعه‌های تلویزیونی از سوی منتقدان و مخاطبانش با نقدهای جدی مواجه بوده است، به نظر می‌رسد حذف این صحنه‌ها از سریال ترور خاموش راهکاری برای بیرون آمدن از این فشارها بوده باشد، اما لزوم تعامل با سازنده اثر که در این مصاحبه از سوی کارگردان «ترور خاموش» هم بر آن تاکید شده است، نکته دیگری است که از الزامات رسانه حرفه‌ای تلقی می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار