در گفت‌وگو با پانا:

شریعتی، کارشناس اقتصادی: قیمت مسکن به کف رسیده است

شریعتی: قیمت برخی از املاک نسبت به سال گذشته تا ۴۰ درصد کاهش یافته است

تهران (پانا) - امیرحسین شریعتی، کارشناس اقتصادی می‌گوید بازار مسکن تا پایان سال روند کنونی را تجربه خواهد کرد. قیمت‌ها از نرخ‌های کنونی پایین‌تر نخواهد آمد زیرا اکنون به کف قیمت رسیده است.

کد مطلب: ۹۵۸۰۰۹
لینک کوتاه کپی شد
شریعتی، کارشناس اقتصادی: قیمت مسکن به کف  رسیده است

به عقیده او، بازار کشش بیشتری برای کاهش یا افزایش ندارد؛ اگر قیمت‌ها بیش از این کاهش یابد، معاملات اندکی نیز که اکنون در حال انجام است، متوقف خواهد شد.

شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا با اشاره به اخباری که درباره پرداخت 150 میلیون تومانی وام مسکن جوانان مطرح شده است، گفت: «در کلانشهرهایی مانند تهران، اصفهان و مشهد امکان استفاده از این وام برای هر دو زوج موجب می‌شود تا مسکن‌‌اولی‌ها با توجه به افتی که در قیمت مسکن به وجود آمده است، بتوانند به خرید مسکنی در حد متوسط یا پایین اقدام کنند.»

شریعتی افزود: «آئین‌نامه اجرایی این قانون هنوز ابلاغ نشده است. افرادی هم وجود دارند که یک بار از وام مسکن استفاده کرده‌اند و مسکن‌اولی محسوب نمی‌شوند در نتیجه برای استفاده از این تسهیلات باید اوراق «تسه» (اوراق تسهیلات مسکن) خریداری کنند. اگر این مصوبه درست اجرا شود و با ابلاغ صحیح بانک‌ها مواجه شود، بر تقاضای مصرفی مسکن موثر خواهد بود.»

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: «اثر مصرفی تغییر آیین‌نامه‌های مربوط به تسهیلات بر مسکن قابل پیش‌بینی است اما گروه‌های مختلف باید در اجرای این طرح در نظر گرفته شوند و مشوق‌هایی نیز برای افرادی در نظر گرفته شود که یک بار به خرید مسکن اقدام کرده‌اند.»

وی افزود: «اگر از این مصوبه جدید افرادی که در گذشته وام گرفته‌اند یا حساب باز کرده و وام دریافت نکرده‌اند، بتوانند استفاده کنند بر خرید مسکن موثر خواهد بود اما اگر این مصوبه به خوبی اجرا نشود اثر چندانی بر بازار مسکن نخواهد داشت.»

خریدهای مصرفی مسکن بهبود می‌یابد

شریعتی عنوان کرد: «تغییر آیین‌نامه‌های مربوط به تسهیلات مسکن بر خریدهای مصرفی مسکن تاثیرگذار است اما بر خریدهای سرمایه‌ای تاثیری ندارد به این دلیل که ارقام آن بالا نیست.»

کارشناس مسائل اقتصادی درباره پیش‌بینی سرمایه‌گذاری در بخش مسکن گفت:‌ «روند معاملات بازار در حال نزول است. مراجعه به دفاتر مشاوران املاک نشان می‌دهد قیمت مسکن نسبت به سال گذشته در این ایام حدود 30 تا 40 درصد کاهش یافته است که نشان می‌دهد بازار درحال تجربه روندی کاهشی است.»

وی با اشاره به ابزارهای موثر بر قیمت مسکن گفت:‌ «روند سرعت نقدینگی ازجمله عوامل موثر بر نرخ مسکن است که با اقدام‌های دولت به خوبی کنترل شده است. تامین مالی نیز از جمله این ابزارهاست که سیستم‌های تشویقی برای تحریک بازار به وجود آمده است.»

شریعتی اظهار کرد: «بازار مسکن تا پایان سال روند کنونی را تجربه خواهد کرد. قیمت‌ها از نرخ‌های کنونی پایین‌تر نخواهد آمد و اکنون به کف قیمت رسیده است و بازار کشش بیشتری برای کاهش ندارد و اگر قیمت‌ها بیش از این کاهش یابد معاملات اندکی نیز که اکنون در حال انجام است متوقف خواهد شد.»

تمایل سرمایه‌گذاری به گریز از ریسک و حرکت به سمت پویایی

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: «اکثر انبوه‌سازان به سمت ساخت در مناطقی رفته‌اند که ضریب جابه‌جایی مسکن با پول نقد و چرخش سرمایه آنها روند مناسبی داشته باشد. اکنون در جزایر کیش و قشم،‌ مشهد و شمال ایران ساخت‌و‌ساز پویاست اما در شهرهای کوچک جذابیت سرمایه‌گذاری از بین رفته است.»

وی ادامه داد:‌ «سرمایه‌گذاری در شهرهای اطراف تهران به دلیل مهاجرپذیربودن تهران در حال انجام است. قیمت مسکن در تهران بالاست و با یک فاصله 50 کیلومتری از تهران در شهرهای اطراف آن می‌توان مسکن مورد نیاز را خریداری کرد.»

شریعتی با بیان اینکه سرمایه پویایی را دوست دارد، گفت:‌ «سرمایه از رکود و ریسک گریزان است و درجایی که گردش نقدینگی وجود دارد و پویایی وجود دارد ورود پیدا می‌کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار