پمپئو احضاریه مجلس نمایندگان آمریکا را رد کرد

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه آمریکا احضار پنج مقام وزارت خارجه از سوی مجلس نمایندگان این کشور را تهدید و زورگویی دانست و آن را رد کرد.

کد مطلب: ۹۵۷۹۷۹
لینک کوتاه کپی شد
پمپئو احضاریه مجلس نمایندگان آمریکا را رد کرد

به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس سه‌شنبه شب گزارش داد «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در نامه‌ای به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان این کشور تلاش‌های این مجلس برای احضار و شهادت‌دهی پنج مقام این وزارت‌خانه را «تهدید و زورگویی» دانست.

پمپئو همچنین در این نامه گفت که حضور این مقام‌های وزارت خارجه در کمیته‌های تخصصی مجلس نمایندگان در راستای تحقیقاتی که این مجلس برای استیضاح ترامپ آغاز کرده، «غیرممکن» است.

رئیسان دمکرات کمیته‌های روابط خارجی، اطلاعات و نظارت مجلس نمایندگان جلساتی را برای ادای شهادت پنج مقام کنونی و پیشین وزارت خارجه آمریکا برای دو هفته آینده برنامه‌ریزی کرده بودند.
«ماری یووانوویچ» سفیر سابق آمریکا در اوکراین، «کرت ولکر» سفیر سابق سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که نماینده ویژه دولت ترامپ درمذاکرات اوکراین نیز بوده است، «جورج کِنت» دستیار وزارت امور خارجه، «تی اولریچ بریچبول» مشاور وزارت خارجه و «گوردن سوندلند» سفیر ایالات متحده در اتحادیه اروپا مقام‌هایی هستند که دموکرات‌های کنگره آنها را هدف قرار داده‌اند.
ترامپ چندی پیش در تماسی تلفنی با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین از وی خواسته بود تا تحقیقاتی درباره «هانتر بایدن» پسر جو بایدن رقیب انتخاباتی دموکرات خود که زمانی عضو هیأت مدیره شرکت گاز «بوریسما» در اوکراین بوده، به عمل آورد.
افشای این موضوع در شرکایت یک کارمند اطلاعاتی به بازرس کل نهادهای اطلاعاتی آمریکا و سپس درز اخبار مربوط به آن در رسانه‌ها، جنجال بزرگی آفرید که جان تازه‌ای به حرکت دمکرات‌ها برای استیضاح ترامپ بخشید.
همچنین شواهدی وجود دارد که ترامپ یک هفته پیش از تماس تلفنی با زیلنسکی، پرداخت وام به دولت اوکراین را متوقف کرده تا کی‌یف را برای همکاری تحت فشار قرار دهد.
با افشای محتوای این مکالمه تلفنی، «نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز که تاکنون در مقابل درخواست‌ها برای آغاز فرآیند استیضاح مقاومت کرده بود، رسماً خواستار شروع تحقیقات مربوط به استیضاح ترامپ شد.
تاکنون ۲۱۸ نفر از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا خواستار آغاز فرآیند استیضاح ترامپ شده‌اند. بیش از ۳۰۰ نفر از مقام‌های سابق سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا با صدور بیانیه‌ای، حمایت خود از استیضاح ترامپ را اعلام کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار