افشای طرح شکست خورده سعودی-آمریکایی برای براندازی نظام ایران

تهران (پانا) - یک روزنامه لبنانی با انتشار سندی محرمانه از طرح سه ساله عربستان و آمریکا برای بر اندازی نظام جمهوری اسلامی ایران و شکست این طرح خبر داد.

کد مطلب: ۹۵۷۹۷۰
لینک کوتاه کپی شد
افشای طرح شکست خورده سعودی-آمریکایی برای براندازی نظام ایران

به گزارش ایسنا، روزنامه الاخبار لبنان در سلسله افشاگری های خود درباره فعالیت‌های عربستان در قالب اسنادی تحت عنوان «سعودیه لیکس» امروز (سه‌شنبه) سندی در رابطه با طرح ناکام عربستان برای سرنگونی نظام ایران در یک برنامه سه ساله به کمک واشنگتن منتشر کرد.

این سند که تاریخ آن به سال 2017 میلادی بر می‌گرددد شش محور و هدف اصلی را شامل می شود؛ دومین محور این سند "مقابله با سیاست های ایران در منطقه" است که سعودی‌ها به جد آن را پیگیری کرده‌اند.

این روزنامه می نویسد که عربستان در سال 2017 میلادی به منظور تضعیف نظام جمهوری اسلامی ایران و هم پیمانان آن در منطقه پیشنهادی را به آمریکا مطرح می کند. براساس سندی که منتشر شده است عربستان تلاش داشته است که طی یک مدت زمانی سه ساله یا به عبارت دیگر تا آغاز سال 2020 میلادی در ایران بی ثباتی ایجاد کند.

سعودی ها به کمک آمریکایی ها تلاش داشتند که ایران را منزوی و به برنامه هسته ای آن ضربه وارد کنند، سپس جنگ را به داخل ایران بکشانند تا بتوانند نظام جمهوری اسلامی ایران را ساقط کنند و حکومتی روی کار بیاورند که "در خدمت منافع عربستان و آمریکا" باشد.

بر اساس سندی که منتشر شده است آنها می خواستند این اقدامات را به کمک یک تیم سعودی-آمریکایی تحت عنوان" گارگروه ایران" انجام دهند. سعودی ها پس از اینکه از سیاست های باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا در قبال ایران ناامید شده بودند به دولت جدید آمریکا پیشنهاداتی برای مقابله با آنچه "سیاست های خصمانه ایران در منطقه" خوانده اند، مطرح کردند.

این روزنامه لبنانی می نویسد: پس از تحلیل مضمون و محتوای این سند به این نتیجه می رسیم که هدف عربستان ایجاد شراکت با واشنگتن است زیرا این کشور به دنبال به دست آوردن اعتماد دولت آمریکا بوده و خود را قدیمی ترین هم پیمان منطقه ای آمریکا توصیف می کند.

در پایان این گزارش با اشاره به میزان دخالت های عربستان در کشورهای همسایه خود از جمله لبنان و یمن به منظور خدمت به منافع آمریکا، آمده است: ریاض سوت آغاز هرج و مرج در منطقه را زد اما آیا در آن موفق بود؟

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار