روایت علی عسکری از گفت‌وگوی وزیر آموزش‌وپرورش با نمایندگان مجلس

تهران (پانا) - معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش جزئیات نشست و گفت‌وگوی وزیر آموزش و پرورش با اعضای کمیسیون‌های برنامه و بودجه و آموزش و تحقیقات و فراکسیون مستقلین ولایی را که در هفته جاری انجام شد، تشریح کرد.

کد مطلب: ۹۵۷۹۲۵
لینک کوتاه کپی شد
روایت علی عسکری از گفت‌وگوی وزیر آموزش‌وپرورش با نمایندگان مجلس

علی عسکری در گفت‌وگو با خبرگرای پانا درباره حضور محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی در روزهای گذشته، گفت: «در روز یکشنبه هفته جاری وزیر آموزش و پرورش در یک صبحانه کاری با اعضای فراکسیون مستقلین ولایی دیدار کرد. در این جلسه نمایندگان مباحثی را درباره اقتصاد آموزش و پرورش، چالش‌های اداری و مالی و منابع انسانی، فضاهای آموزشی و بعضی از مشکلات مربوط به حوزه‌های انتخابی خود را مطرح کردند. در پاسخ به این مطالب وزر آموزش و پرورش از رای اعتماد قاطع نمایندگان به خود در آستانه بازگشایی مدارس تشکر کرد. او اعلام کرد در چند روز گذشته گزارشی را در زمینه نیروی انسانی تقدیم دولت کرده‌ است و دولت هم کارگروهی را شامل مسئولان آموزش و پرورش، سازمان‌های امور اداری و استخدامی و برنامه و بودجه تشکیل داد تا در دو ماه، چالش منابع انسانی آموزش و پرورش را تعیین تکلیف کنند. این، بعد از تصویب آیین‌نامه مربوط به حق‌التدریس‌ها و آموزشیاران نهضت سوادآموزی بود و دومین اقدام اساسی و مهم دولت در ارتباط با آموزش و پرورش بود که گزارش آن را وزیر آموزش و پرورش در فراکسیون مستقلین تشریح کرد.»

او ادامه داد: «در همین باره، وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که فراخوان جذب 18 هزار و 39 نفر برای استخدام عمومی در آموزش و پرورش شروع شده است و متقاضیان تا پایان آبان برای ثبت‌نام در این فراخوان مهلت دارند. آقای حاجی‌میرزایی در این دیدار بر سند تحول بنیادین تاکید کرد و گفت انسجام کاری با انگیزه بالایی در مجموعه نظام برای اجرای این سند وجود دارد و آموزش و پرورش هم سعی می‌کند در قالب تعلیم و تربیت تمام‌ساحتی و استقرار زیرنظام‌های شش‌گانه و تقویت نهاد مدرسه، اجرای سند تحول را در قالب طرح مدرسه‌محوری با کارها و اقدامات زیربنایی به انجام برساند.»

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش افزود: «همچنین در دیدار با نمایندگان فراکسیون مستقلین ولایی مطالبی را درباره ارتقای جایگاه معلمان، رعایت عدالت آموزشی، توسعه فضاهای آموزشی با مشارکت عناصر سهیم به ویژه خیران توضیح دادند. آقای حاجی‌میرزایی اعلام کرد کارهای مهمی به انجام رسیده و کارهای مهم دیگری هم در دست انجام است. او تاکید کرد حمایت بی‌دریغ نمایندگان و مجلس به ویژه در آینده نزدیک و در فصل بودجه‌ریزی می‌تواند مشکلات آموزش و پرورش را حل کند یا به حداقل‌ برساند.»

طرح تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی آموزش و پرورش در کمیسیون برنامه و بودجه

عسکری گفت: «روز گذشته هم با دعوت قبلی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، آقای وزیر در جلسه این کمیسیون حضور یافت. بررسی طرح تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی آموزش و پرورش با پیگیری نمایندگان حامی دستگاه تعلیم و تربیت در دستور کار این کمیسیون قرار گرفته بود و آقای وزیر هم نظر خود را در این زمینه اعلام کردند. ان‌شاءالله این طرح بعد از نهایی شدن در کمیسیون در نوبت صحن علنی قرار می‌گیرد. ما سعی کرده‌ایم یک همگرایی و هم‌افزایی با نمایندگان در ماده‌ها و تبصره‌های این طرح داشته باشیم.»

تشکیل جلسه مشترک و تخصصی آموزش‌وپرورش با کمیسیون آموزش‌وتحقیقات در آینده نزدیک

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین از حضور محسن حاجی‌میرزایی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خبر داد و گفت: «در این کمیسیون نمایندگان نظر خود را بازگو کردند و وزیر آموزش و پرورش هم مباحث مطرح‌شده و نظرهای نمایندگان را که دلسوزانه درباره آموزش و پرورش مطرح شده بود، تایید کردند. آقای حاجی‌میرزایی درباره رتبه‌بندی معلمان، مطالبات فرهنگیان و کمبود نیروی انسانی در مدارس و اینکه چگونه طرح مهر ساماندهی شد، مطالبی را توضیح دادند و مقرر شد در آینده نزدیک جلسه مشترک آموزش و پرورش با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات به میزبانی آموزش و پرورش برگزار شود. در این جلسه ما همراه با نمایندگان چالش‌های عمدتا اداری، مدیریتی، نیروی انسانی، مالی و همچنین چالش‌های مربوط به فضاهای آموزشی آموزش و پرورش و مباحث مطرح دیگر از جمله جذب مشارکت کاری شرکای آموزش و پرورش، ارزیابی کارکرد نظارتی آموزش و پرورش در ارتباط با قوانین نصویب شده مرتبط با بودجه، قانون جامع و خاص آموزش و پرورش، مطالب در اولویت مربوط به بودجه‌ریزی سال آینده و اقتصاد آموزش و پرورش را به عنوان اولویت دنبال می‌کنیم.»

همان‌طور که در دانشگاه استادان وقتی جذب می‌شوند اول مربی بعد استادیار و بعد دانشیار می‌شوند و رتبه‌های آ‌ن‌ها مشخص می‌شود و پرداخت‌ها هم متناسب با رتبه‌های آن‌ها انجام می‌شود، در آموزش و پرورش هم ان‌شاءالله این مطلب بیشتر از این مورد غفلت قرار نگیرد و برای ایجاد انگیزش در معلمان طرح رتبه‌بندی و تعالی کاری معلمان به انجام برسد

او افزود: «خوشبختانه همدلی و هم‌افزایی و همگرایی بین ستاد و صف در آموزش و پرورش با مجلس و به ویژه اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات فراهم آمده است. این کمیسیون، کمیسیون تخصصی آموزش و پرورش است و طرح‌های بسیار خوبی هم در دست بررسی دارد از آن جمله طرح یا لایحه سازمان معلمان کشور است که آقای دکتر همتی، نماینده سمنان با وزیر آموزش و پرورش مطرح و توجه وزیر را در آغاز کارشان به این موضوع معطوف کردند و قول مساعد برای تصویب این مجموعه گرفتند که حال یا در قالب پیشنهاد دولت به عنوان لایحه مطرح خواهد شد یا به عنوان طرح نمایندگان.»

علی عسکری گفت: «تمام هدف ما این است که طرح رتبه‌بندی ایجاد انگیزش کند. همان‌طور که در دانشگاه استادان وقتی جذب می‌شوند اول مربی بعد استادیار و بعد دانشیار می‌شوند و رتبه‌های آ‌ن‌ها مشخص می‌شود و پرداخت‌ها هم متناسب با رتبه‌های آن‌ها انجام می‌شود، در آموزش و پرورش هم ان‌شاءالله این مطلب بیشتر از این مورد غفلت قرار نگیرد و برای ایجاد انگیزش در معلمان طرح رتبه‌بندی و تعالی کاری معلمان به انجام برسد.»

کارگروه تشکیل سازمان نظام معلمان فعال است

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: «در صورت تصویب سازمان نظام معلمان، معلمان می‌توانند این سازمان را هم برای خود داشته باشند به مانند نظام مهندسی و پزشکی و ... که نظام‌مند عمل می‌کنند و منافع خود را در دولت در مجلس دنبال کنند، سازمان نظام معلمان هم می‌تواند این‌گونه عمل کند. ان‌شاء‌الله در اجرای یک سیاست جامع برای حمایت از کار حرفه‌ای معلمان کشور، سازمان معلمان کشور هم نظام‌مند، قانون‌مند و شفاف می‌شود. در این زمینه یک کارگروه فعال است و ما هم به امر وزیر از آن کارگروه حمایت خواهیم کرد. این موضوع بیشتر هم به حوزه شورای عالی آموزش و پرورش و هم امور حقوقی و مجلس آموزش و پرورش مربوط است تا با یک هم‌افزایی و همگرایی آن را به سرانجام برسانیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار