خلیل آبادی: هر گردشگر خارجی ۶۶۵ دلار در کشور هزینه می‌کند

تهران (پانا) - رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر گفت هر گردشگر خارجی در ایران به طور متوسط ۶۶۵ دلار هزینه می‌کند.

کد مطلب: ۹۵۷۷۶۲
لینک کوتاه کپی شد
خلیل آبادی: هر گردشگر خارجی ۶۶۵ دلار در کشور هزینه می‌کند

حسن خلیل آبادی عضو شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود در جلسه روز سه شنبه گفت: از همکارانی که دیروز در مراسمی که به مناسبت روز جهانی گردشگری برگزار شد حضور داشتند تشکر می کنم.

وی ادامه داد: دو سه هفته مهم را پیش رو گذاشتیم اولین آنها هفته دفاع مقدس بود و دیگری هفته آغاز سال تحصیلی. در هفته دفاع مقدس همه تلاش مان این است که انسجام و اتحاد ملی خودمان را بیشتر کنیم.

وی افزود: در آن هشت سال هم هر چقدر که توفیقاتی داشتیم نتیجه انسجام و وحدت مردم در آن زمان بوده است و ما افتخارمان این است که در شورای شهر هم کنار فرزندان شهدا هستیم.

خلیل آبادی گفت: وجدان انسانی هیچ‌کس اجازه نمی دهد که به کسانی که از کشور دفاع کردند و جانفشانی کردند بی احترامی شود البته ما برخی مواقع در واگویه تاریخ جنگ برخی جفاها را به برخی افراد کرده ایم.

محسن هاشمی در این بخش از خلیل ابادی درخواست کرد نطق خود را آغاز کند که خلیل ابادی گفت من بعد از دو سال پشت این تریبون قرار گرفته ام و اجازه بدهید دو کلمه حرف بزنم

در ادامه خلیل ابادی در رابطه با ظرفیت های گردشگری پایتخت نطق کرد که در ادامه می خوانید :

«قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِکُمْ سُنَنٌ فَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا... »(آیه ۱۳۷ سوره آل عمران) پیش از شما سنتهایی بوده است، پس بر روی زمین بگردید و بنگرید...

در تکاپوی زندگی به ویژه در ابعاد اقتصادی، فرهنگی واجتماعی، سفر و گردشگری دارای نقشی تعیین کننده و سرنوشت ساز است. از دیرزمان مردمان خردمند برای سیروسفر جایگاه ویژه‌ای قائل بوده‌اند و آن را بخشی از زندگی اجتماعی و انسانی خویش می‌شمرده‌اند.

قرآن کریم نیز با به کارگیری واژه «سیر» در شکل‌های گوناگون، دستور به گردشگری و جهان گردی داده است.

رسالت پنجمین دوره از شورای شهر تهران، ری و تجریش توسعه شهر بر محوریت فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی است، گردشگری نیز به عنوان یکی از محرکه‌های اصلی پیشرفت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در جوامع بشری شناخته می‌شود.

در همین راستا، روز گذشته، هشتم مهرماه، به مناسبت گرامیداشت روز جهانی گردشگری و یادآوری ارزش‌ها و اهمیت این حوزه، با همراهی شهرداری تهران، همکارانم در شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، معاون وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه علم و فرهنگ، اساتید دانشگاهی، صاحبنظران و کارشناسان این حوزه، همایشی تحت عنوان «تهران، مقصد گردشگری» در برج میلاد برگزار شد که این فرصت را غنیمت شمرده و از یکایک مدعوین، دست اندرکاران برگزاری این مراسم، اصحاب رسانه و ناشنوایان دوستدار میراث فرهنگی و حوزه گردشگری که ارزش میراث فرهنگی و گردشگری را به درستی درک کرده‌اند و در راستای توسعه آن می‌کوشند، قدردانی می‌کنم.

امروزه گردشگری دومین صنعت رو به رشد دنیا است که سهم زیادی در اقتصاد جهانی دارد و روز به روز بر اهمیت آن افزوده می‌شود. شعار روز جهانی گردشگری امسال «گردشگری و اشتغال، آینده‌ای بهتر برای همگان» است که گویای اهمیت این صنعت بر اشتغال است.

تحولات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، رشد و پیشرفت تکنولوژی، افزایش امید به زندگی و کاهش نرخ بیکاری در قرن ۲۱ با گردشگرپذیر بودن شهرها مرتبط است؛ چراکه صنعت گردشگری علاوه بر تبادل فرهنگ‌ها، در سایه ثبات سیاسی بدون تنش رشد می‌کند و اقتصاد پایدار را رقم می‌زند.

صنعت گردشگری توانایی آن را دارد با کمترین سرمایه، بیشترین اشتغال را برای همه طبقات اجتماعی و اقتصادی به ویژه زنان، جوانان و قشر روستایی پدید آورد. حتی با ورود به این حوزه می‌توان در مناطقی که دارای ارزش‌های میراثی و فرهنگی بوده اما از درآمد کمی برخوردار هستند، درآمدزایی کرد. حتی زنان می‌توانند ساده‌تر از هر صنعت دیگری در این صنعت مشارکت داشته باشند.

آمارهای رسمی جهانی حکایت از آن دارد که به طور متوسط در دنیا از ۱۰هزار شغل، یک شغل متعلق به گردشگری است. در کشورهای گردشگرپذیر نیز از هر چهار شغل یک شغل متعلق به این صنعت است؛ این در حالی است که در ایران به ازای هر ۱۴ شغل یک شغل متعلق به گردشگری است، بنابراین از میانگین جهانی هم پایین‌تر هستیم! حال باید برای خروج از این بحران سیاستگزاری مناسبی صورت گیرد. تبدیل تهران به مقصد گردشگری و یکپارچه‌سازی مدیریت میراث فرهنگی و تاریخی پایتخت.

متاسفانه صنعت گردشگری در ایران خصوصا در شهر تهران مظلوم واقع شده است؛ کسب درآمد از نفت نیز بر کناره‌گیری از دیگر راه‌های درآمدی می‌افزاید.

این در حالی است که صنعت گردشگری اصلی‌ترین منبع درآمد برخی از کشورهای همسایه علی الخصوص ترکیه شده است. این کشور اوراسیایی با سرمایه گذاری‌های گسترده از تمام پتانسیل‌های گردشگری‌اش نهایت بهره را برده است. اما در ایران با توجه به پتانسیل گردشگری بسیار غنی‌تر از ترکیه، به دلیل عدم توجه، این انرژی نهفته باقی مانده است.

ایران در پایداری محیط گردشگری رتبه ۱۱۹، در تاسیسات هوایی رتبه ۸۹، در تاسیسات خدمات گردشگری ۱۱۶، در حوزه منابع انسانی گردشگری رتبه ۱۰۵ و در محیط کسب و کار گردشگری جایگاه ۷۹ جهان را دارا است.

ایران ارزانترین کشور برای گردشگران در دنیا است، اما در سال گذشته یک میلیارد و ۳۲۳ میلیون گردشگر بین المللی وجود داشته که سهم ایران تنها پنج میلیون نفر و سهم تهران فقط ۱.۶ میلیون نفر بوده است.

همچنین کشورهای مختلف در سال گذشته ۱.۶ تریلیون دلار از صنعت گردشگری کسب درآمد کرده‌اند، در صورتی که سهم ایران از درآمدهای حاصل از گردشگری به طور مستقیم و غیر مستقیم فقط ۱۰ میلیارد دلار است.

حال که یکی از دغدغه‌های مدیران و برنامه‌ریزان شهری دستیابی به درآمد پایدار شهری است، با تبدیل کردن تهران به مقصد گردشگری می‌توان به این موضوع جامه عمل پوشاند.

گردشگری شهری علاوه بر تاثیرات مثبتی که بر اقتصاد شهر، معیشت شهروندان، توسعه کسب و کار و کاهش اخذ مالیات از شهروندان را دارد، می‌تواند به عنوان یکی از مهمترین منابع درآمد شهرداری‌ها ایفای نقش کند، چراکه بر اساس آمارها هر گردشگر خارجی در ایران به طور متوسط ۶۶۵ دلار هزینه می‌کند.

تصویب ماده ۷۲ برنامه سوم شهرداری تهران و ایجاد ساختار تشکیلاتی مناسب گردشگری را می‌توان یکی از برنامه‌های بلندمدت مدیریت شهری تهران برای تحقق توسعه پایدار گردشگری، افزایش کیفیت زندگی و زیست پذیری شهر تهران دانست. این در حالی است که فقدان یک نهاد مسئول و یکپارچه برای فعالیت‌های گردشگری شهر تهران به یک چالش مبدل شده است. لذا با تشکیل سازمان گردشگری در شهرداری تهران می‌توان از جزیره‌ای عمل کردن مراکز گردشگری پایتخت کاست، به اهداف بلند مدت مدیریت شهری دست یافت، جایگاه حقیقی گردشگری را به آن بازگرداند و از گردشگری به عنوان یکی از منابع درامدی پایدار شهرداری بهره برد.

شهر تهران با داشتن جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و شهری فراوان نتوانسته است در جلب گردشگر داخلی و خارجی به عنوان یک مقصد، موفق عمل کند، به طوری‌که سهمی حدود یک‌چهارم گردشگری بین‌المللی را از آن خود دارد و طبق آخرین آمار در سرمایه‌گذاری گردشگری در رتبه چهارم بعد از خراسان رضوی، مازندران و آذربایجان غربی قرار گرفته است.

تهران برای تبدیل شدن به مقصد گردشگری مسیر طولانی پیش رو دارد. طی این مسیر، نیازمند عزم جدی تمامی ذی‌نفعان حوزه گردشگری شهری اعم از بخش دولتی، بخش خصوصی و جامعه محلی است.

با همه این تفاسیر نباید از یاد ببریم توسعه گردشگری همیشه با سود و منفعت همراه نبوده است، اگر این صنعت با اصول توسعه پایدار همراه نباشد، فرهنگ‌ها رو به زوال خواهند رفت، محیط زیست نابود و منزلت شاغلان در این صنعت کمتر از هر فعالیت دیگری خواهد بود. لذا فعالان این حوزه باید تمام تلاش خود را در زمینه ایجاد پیوند بین توسعه و گردشگری پایدار به کار بندند تا همه بتوانیم از مزایای توسعه گردشگری به نحوه احسن بهره ببریم.

امید است تا پایان شورای پنجم شاهد شکوفایی و رونق گردشگری شهر تهران باشیم و دست در دست یکدیگر تهران را به مقصدی برای گردشگران تبدیل کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار