مشاوره ژنتیک در پیشگیری از ۵۰ درصد معلولیت‌ها موثر است

یزد(پانا) - سرپرست اداره کل بهزیستی استان یزد گفت: مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و قبل از بارداری در پیشگیری از ۵۰ درصد معلولیت‌ها موثر است.

کد مطلب: ۹۵۷۶۰۰
لینک کوتاه کپی شد
مشاوره ژنتیک در پیشگیری از ۵۰ درصد معلولیت‌ها موثر است

"نادر هومنیان " در جمع خبرنگاران افزود: نداشتن اطلاع آحاد جامعه از فواید آزمایش ژنتیک از مهمترین دلایل بروز بیماریهای ژنتیکی و معلولیت‌های ناشی از آن است و این مهم به توجه جدی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه تنها مرکز تحقیقات ژنتیک دولتی ایران در میبد قرار دارد اظهار داشت: این مرکز یک فرصت برای استان و استانهای همجوار است برای پیشگیری از معلولیت به آن مراجعه کنند.

هومنیان گفت: در بهزیستی اقدامات بسیاری خوبی در زمینه پیشگیری از معلولیت‌ها انجام شده و اکنون طرحهای مختلفی چون غربالگری ناشنوایی نوزادان بدو تولد در استان در حال انجام است.

وی در ادامه با ناکافی خواندن اعتبارات سازمان بهزیستی تصریح کرد: ۹۰ درصد فعالیت‌های این سازمان به بخش خصوصی واگذار شده اما بخشی از آنها قابلیت واگذاری ندارد که در این زمینه برای ارائه خدمات با کیفیت نیازمند مشارکت مردم هستیم.

معاون توانبخشی اداره بهزیستی استان یزد با بیان اینکه در بروز معلولیت عوامل ژنتیکی نقش دارد و گفت: نباید نسبت به این مسئله بی توجه بود.

محمدحسین غنیمت در ادامه به روزجهانی ناشنوایان ( هشتم مهرماه) اشاره کرد و افزود: حدود سه هزار و ۸۵۰ مفر در این استان با معلولیت شنوایی تحت پوشش این سازمان قرار دارند.

وی با بیان اینکه طبق برآوردها ۵۰ هزار نفر در این استان دارای معلولیت آشکار و بارز هستند اظهار داشت: از این تعداد ۲۶ هزار و ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم از و مابقی به صورت غیرمستیقم به آنها خدمات ارائه می شود.

غنیمت با بیان اینکه ۳۸ معلولیت‌های استان معلولان جسمی - حرکتی شامل می شوند خاطر نشان کرد: پس از آن معلولان ذهنی ۲۶ درصد ، ناشنوایان ۱۴ ، نابینایان ۱۳ و مابقی معلولان روانی مزمن هستند.

وی کمک هزینه کاشت حلزون، آموزش ناشنوایان ، ارائه سمعک و کمک هزینه تحصیلی را از جمله خدمات این مرکز برای افراد ناشنوا و کم شنوا بیان کرد و افزود: ۲ مرکز خانواده و کودک ناشنوا در یزد و یک مرکز به صورت مشترک در میبد و اردکان وجود دارد که در این مراکز آموزش‌های توان بخشی، گفتار درمانی و آموزش به خانواده ها ارائه می کنند.

غنیمت تصریح کرد: با اجرای طرح غربالگری ناشنوایی نوزادان بدو تولد و خدمات توانبخشی در استان ورودی کودکان سه تا ۶ سال در مراکز یاد شده به صفر رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار