ربیعی: به گفت‌وگو و راه حل نهایی نزدیک بودیم ولی آمریکا آمادگی پذیرش نداشت

تهران (پانا) - سخنگوی دولت می گوید ایران و آمریکا به گفت‌وگو و راه حل نهایی در نیویورک نزدیک بودند ولی دولت آمریکا آمادگی پذیرش آن را نداشت بنابراین مسئولیت عدم شکل گیری گفت‌وگو در نیویورک نیز برعهده او است.

کد مطلب: ۹۵۷۵۲۱
لینک کوتاه کپی شد
ربیعی: به گفت‌وگو و راه حل نهایی نزدیک بودیم ولی آمریکا آمادگی پذیرش نداشت

علی ربیعی در جریان نشست خبری امروز (دوشنبه) خود با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهوری به مقر سازمان ملل متحد اظهار کرد: «در ابتدا و باتوجه به تاخیر مشکوک در صدور ویزا، به نظر می‌رسید طرف آمریکایی تمایلی به حضور طرف ایرانی در این نشست ندارد که ناشی از سو استفاده آنان از جایگاه میزبانی است.»

او افزود: «حضور ایران در این نشست با صدور بیانیه متهم‌سازی ایران از سوی اروپا به دست داشتن در حملات یمینی‌ها به آرامکو همراه شد که مشخص بود آمریکایی‌ها تمام تلاش خود را برای انزوای ایران انجام داده بودند.»

سخنگوی دولت تصریح کرد: «با این حال روحانی برخلاف میل آمریکا تبدیل به محور این نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد شد. روحانی در دیدار با سران سه کشور اروپایی نیز اتهامات وارده به ایران را به صورت جدی پیگری کرد و در نهایت جای متهم و طلبکار عوض شد. روحانی صراحتا از آنان خواست تا مدارک خود مبنی بر دست داشتن ایران در حمله آرامکو ارائه دهند و چناچه این مدرک را در اختیار ندارند، از بیانیه خود عقب نشینی کنند.»

ربیعی بیان کرد: «روحانی با ابتکار صلح هرمز پا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گذاشت تا این طرح را جایگزین طرح خصمانه و تحریم آمیز آمریکا در خلیج فارس کند. هیچ کشوری نمی‌تواند پیشنهاد ایران را نادیده بگیرد و به طرح معیوب آمریکا بپیوندد.»

او گفت که ایران از امروز آماده مذاکرات دقیق‌تر درباره این طرح است تا صلح و ثبات در منطقه را به دست کشورهای منطقه ایجاد کنیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: «روحانی صراحتا به طرف‌های اروپایی پیام داد که ایران همین حالا برای مذاکره در قالب 1+5 آمادگی دارد مشروط بر آنکه آمریکا پیش شرط‌های خود یعنی تحریم‌ها را لغو کند. آمریکا اشتیاق زیادی برای گفت‌وگو نشان داد ولی خروج آنان از بن بست خودساخته به چیزی بیشتر از اشتیاق نیاز دارد.»

ربیعی بیان کرد: «بارها گفته‌ایم که تحریم‌ها علیه ملت ایران مصداق تروریسم است و هیچ دولتی حاضر نیست با کسانی که آماده اقدام تروریستی دیگری هستند گفت‌وگو کند. رئیس جمهوری ایران حاضر بود بر سر میز 1+5 گفت‌وگو کند ولی دونالد ترامپ حاضر نبود تحریم‌ها را لغو کند. او قصد داشت از تحریم‌ها به عنوان اهرم فشار استفاده کند.»

ترامپ شهامت اقدامی که در نیویورک را نداشت، به دست خواهد آورد

او ادامه داد: «ما به گفت‌وگو و راه حل نهایی نزدیک بودیم ولی دولت آمریکا آمادگی پذیرش آن را نداشت بنابراین مسئولیت عدم شکل گیری گفت‌وگو در نیویورک نیز برعهده او است.‎»

ربیعی تصریح کرد: «ایران از تلاش کشورهای دارای حسن نیت برای هدایت آمریکا به مسیر درست تشکر می‌کند و ما مطمئن هستیم ترامپ در آینده با تماشای مقاومت و ایستادگی مردم ایران و دیدن توانایی‌های اقتصادی ایران شهامت اقدامی که در نیویورک را نداشت، به دست خواهد آورد.‎»

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره وضع اروپا در تامین منافع ایران در برجام اظهار کرد: «تامین یا عدم تامین منافع ایران مربوط به اروپایی‌هاست. رئیس‌جمهوری ایران نیز از مقامات آنها سوال کرد که روزی که آن 11 شرط را بیان می‌کردید، می‌دانستید وابسته به اجازه آمریکا است یا خیر.»

این مقام مسئول در پاسخ سوال دیگری درباره آخرین وضعیت نرخ خرید گندم گفت: «نرخ خرید گندم برای سال آینده 2 هزار و 200 تومان اعلام شده است که امیدواریم کشاورزان از این مبلغ منتفع شوند چراکه خودکفایی کشور را فراهم آورده‌‌اند.»

ایران از تغییر رفتار عربستان استقبال می‌کند

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر پیام‌های سعودی‌ها برای ایجاد راهکار سیاسی بین تهران و ریاض گفت: «ایران از ابتدا خواهان پایان جنگ و کشتار و تجاوز عربستان به این کشور بوده‌ایم. ایران راه‌حل را از ابتدا آتش‌بس دانسته و می‌داند.»

او افزود: «خبر، خبر درستی است. پیغام هایی از سوی برخی سران کشورها از طرف سعودی ها به حسن روحانی ارائه شد ولی ایران باید نشانه‌هایی از این موضوع را ببیند. عربستان اگر واقعا به دنبال تغییر رفتار باشد، ایران از آن استقبال می‌کند.»

ربیعی بیان کرد: «بخشی از طرح صلح هرمز نیز کار با همسایگانی نظیر عربستان است بنابراین ایران از این روند استقبال میکند.‎»

سخنگوی دولت درباره جزئیات طرح «بیشتر در برابر بیشتر» ارائه شده از سوی روحانی بیان کرد: «این طرح شامل موضوعات برجامی است و هیچ موضوع فرابرجامی نظیر موشک را شامل نمی‌شود.»

او افزود: «مجلس ایران و کنگره آمریکا می‌توانست تضمین‌های لازم را در باره برجام ارائه کنند. ایران برای پروتکل الحاقی و کنگره برای عدم بازگشت تحریم‌ها.‎»

باید فرصت اعتراضات مردمی را به رسمیت بشناسیم

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر لغو مصوبه دولت برای تعیین مکان برای تجمعات مردمی اظهار کرد: «من هم این موضوع را شنیده‌ام ولی هنوز فرصت نکرده‌ام ببینم طرف شاکی نهاد بوده یا فرد خاصی.»

او افزود: «دولت مطلوب خود را از سوی معاونت حقوقی پیگیری خواهد کرد ولی ما باید تجمعات را به رسمیت بشناسیم. باید کارگران یا سایر اقشار بتوانند اعتراضات خود را نشان دهیم.»

ربیعی گفت: «اگر می‌خواهیم جامعه ایرانی جامعه متعادلی باشد، باید فرصت اعتراضات مردمی را به رسمیت بشناسیم ولی در حال حاضر از جزئیات موضوع اطلاع چندانی ندارم.‎»

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره خنده‌های روحانی در دیدار با جانسون و ماکرون گفت: «واشنگتن پست که از رسانه‌های حامی تندرو های آمریکا محسوب می‌شود در همین زمینه در مقاله‌ای نوشت که این خنده‌های روحانی حمل بر این است که فشارها هیچ تاثیری بر روحیه ایران نداشته است، آقای روحانی هر کاری کند منتقدان ایشان مطالبی مطرح می‌کنند بنابراین بهتر است خیلی به آن نپردازیم. روحانی اخم کند یک چیز می‌گویند، بخندد هم چیزی می‌گویند.»‎

از سال آینده بودجه جاری از نفت جدا خواهد شد

سخنگوی دولت در بخش دیگری از نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره بودجه سال 99 بیان کرد: «اصلاح ساختار بودجه به دو قسمت تقسیم شد. بخش‌هایی نظیر نظام مالیاتی و یارانه‌ها نیز که همپوشانی‌هایی دارد در قالب اصلاح ساختار اقتصادی در شورای عالی هماهنگی اقتصادی پیگیری می‌شود.»

او افزود: «از سال آینده بودجه جاری از نفت جدا خواهد شد و هرآنچه از فروش نفت به دست آید صرف پروژه‌های عمرانی و مواردی از این دست خواهد شد.»

ربیعی گفت: «تصمیم دیگر دوسالانه شدن بودجه است یعنی در سال 99 ما هم بودجه آن سال و هم بودجه 1400 را ارائه خواهیم داد تا پیش‌بینی‌پذیری افزایش یابد.»

سخنگوی دولت تصریح کرد: «امروز هزار دستگاه در کشور وجود دارد با 9 هزار ردیف بودجه که همین موصوع نظارت‌پذیری را با مشکلات جدی مواجه کرده است. پیشنهادی که به دولت آمده کاهش این ردیف‌ها به 100 عدد است که در حال بررسی است.»

ربیعی خاطرنشان کرد: «دولت از سوی دیگر کوچک‌سازی و برون‌سپاری و اقدام برخی دستگاه‌ها را در قالب کمیته‌ای پیگیری می‌کند. امروز نهادهای عمومی و غیردولتی با اصلاح ساختار نظارت‌پذیر خواهند شد. مدیریت شرکت‌های دولتی نیز تغییراتی را به چشم خواهد دید.‎»

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره سامانه اموال مسئولان اظهار کرد: «پیش از این سامانه نبود و کتبی خواستند ما نیز به صورت کتبی اموال خود را به قوه قضائیه اعلام کردیم. وزرا تغییرات جزئی را نیز ارائه می‌کنند. اگر اطلاعی دارید که کسی اموالش را اعلام نکرده، به ما اعلام کنید تا پیگیری کنیم.»

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی درباره ارائه آمار تورم به سازمان‌های بین‌المللی بیان کرد: «بنابر مصوبه دولت و قانون، مرکز آمار ایران مسئول رسمی ارائه آمار است. این آمار باید مورد قضاوت و تحلیل قرار بگیرد. این سازمان وظیفه دارد آمارها را به سازمان‌های بین‌‌المللی ارائه کند که این کار را نیز انجام خواهد داد.»

او در خاتمه در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال حمایت دولت از اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس نیز بیان کرد: «قطعا دولت انتخاباتی پرشور را مدنظر دارد. برای دیپلماسی فعال به انتخاباتی پرشور نیاز داریم و این نیاز امروز بیش از هر زمان دیگری است. انتخابات یکی از محل‌‌هایی است که باعث ایجاد انسجام داخلی می‌شود.»

او افزود: «توصیه دولت این است که بگذاریم زمینه حصور همه افراد و گروه‌هایی که می‌خواهند در چارچوب قانون اساسی فعالیت کنند، در انتخابات حاضر شوند. بگذاریم صدای مردم شنیده شود.»

ربیعی خاطرنشان کرد: «رهبری هر رای را حق الناس دانستند و نظر دولت نیز همین است و از آرا مواظبت خواهد کرد بنابراین این قبیل توصیه‌ها را بهتر است به نهادهای دیگر انجام دهید تا بگذارند انتخابات پرشور برگزار شود.‎»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار