افزایش ۲۰ درصدی برداشت گردو در مهاباد

ارومیه (پانا) - مسوول واحد باغبانی جهاد کشاورزی مهاباد گفت: امسال یک‌هزار و ۲۷۰ تن گردو از باغ‌های این شهرستان برداشت می‌شود که نسبت به پارسال ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

کد مطلب: ۹۵۷۲۸۱
لینک کوتاه کپی شد
افزایش ۲۰ درصدی برداشت گردو در مهاباد

سعید کریمی با اشاره به اینکه این میزان محصول از ۷۴۷ هکتار از باغ‌های گردو در این شهرستان برداشت خواهد شد، افزود: بارندگی‌های خوب در سال زراعی جاری و همچنین نبود پدیده سرمازدگی در سطح باغ‌های این شهرستان موجب شده تا برداشت این محصول در سطح این شهرستان افزایش یابد.

وی با بیان اینکه سال گذشته در باغ‌های مهاباد بیش از یک‌هزار و ۷۰ تن گردو برداشت شده‌بود، ادامه داد: بر اساس شرایط موجود انتظار داریم امسال از هر هکتار باغ گردو، یک‌هزار و ۷۰۰ کیلوگرم گردو برداشت شود.

وی اظهار داشت: ارقام «کاغذی» و «سنگی» جزء ارقام محلی گردوی برداشتی و «چندلر» و «فرنور» هم جزء ارقام اصلاح شده این محصول در این شهرستان است.

مسوول واحد باغبانی جهاد کشاورزی مهاباد با بیان اینکه این شهرستان رتبه دوم تولید گردوی استان را در اختیار دارد، اضافه کرد: شهرستان ارومیه با تولید سالانه ۲ هزار و ۱۳۹ تن در سطح ۶۰۹ هکتار، رکورددار تولید استان و پیرانشهر هم با تولید ۶۸۶ تن در رتبه سوم قرار دارد.

وی عنوان کرد: به منظور بهره‌برداری مطلوب و بهینه از باغ‌های گردو در مهاباد به دنبال اصلاح و بهینه کردن تولید این محصول با استفاده از تغییر تولید گردوی بذری به سمت تولید گردوی پیوندی با ارقام پتانسیل تولید بالا هستیم.

کریمی تاکید کرد: با توجه به اینکه سرمازدگی باغ‌های گردو مهاباد شایع است، کاشت ارقام پیوندی باعث افزایش تولید و مقاومت در برابر سرمازدگی می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار