کشف عمارت بزرگ دوران سلجوقی و ایلخانی درملارد

ملارد (پانا) - کاوش تپه خاتونلرروستای مهردشت ملارد به کشف بقایای معماری با ارزشی از یک بنای بزرگ مربوط به دوران سلجوقی و ایلخانی منجر شد.

کد مطلب: ۹۵۷۰۳۳
لینک کوتاه کپی شد
کشف عمارت بزرگ دوران سلجوقی و ایلخانی درملارد

محمدرضا نعمتی سرپرست هیأت کاوش تپه خاتونلر روستای مهردشت در این رابطه اظهار داشت: تپه خاتونلر با وسعتی در حدود ۴۴۰۰ مترمربع در مرکز روستای مهردشت شهرستان ملارد در فاصله شصت کیلومتری جنوب غربی تهران واقع شده که اطراف آن را خیابان و منازل مسکونی در برگرفته است .

او در ادامه تصریح کرد: با توجه به موقعیت قرارگیری این تپه در مرکز روستا، این مکان تبدیل به محلی برای دپوی زباله و نخاله‌های ساختمانی شده که این وضعیت موجبات نارضایتی اهالی روستا را بوجود آورده است .

این باستان شناس خاطرنشان کرد: بخشهای زیادی از این تپه توسط لودر به منظور ساخت و سازها و احداث خیابان از بین رفته است.

سرپرست هیأت کاوش گفت: برنامه ساماندهی و کاوش اضطراری تپه خاتونلر با هدف مشخص کردن وضعیت تپه از نظر آثار و بقایای معماری، ارائه طرح حفاظتی و مرمتی یافته‌های معماری براساس وضعیت موجود تپه و قرارگیری آن در بافت روستا و در نهایت ارائه ضوابط طرح ساماندهی تپه انجام شد.

او با بیان اینکه در این مدت دو کارگاه مورد کاوش قرار گرفت، افزود: در کارگاه شماره یک در دو طرف یک راهرو باریک اتاق هایی مربع و مستطیل شکل بدست آمد که بر اساس توپوگرافی زمین ایجاد و پی دیوارها و بخشی از آنها از چینه و بخشی دیگر با خشت ساخته شده اند.

نعمتی با اشاره به اینکه ورودی اکثر اتاقهای بدلیل تخریب بیش از حد توسط لودر مشخص نبود ،بیان داشت: درداخل بیشتر اتاقها، تنورها و اجاق‌هایی برای گرمایش و پخت و پز وجود داشت.

/خبرنگار:زهرا عین آبادی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار