علائم خشکی چشم را بشناسید

تهران (پانا) - یک متخصص قرنیه از خشکی چشم به عنوان یکی از بیماری های شایع چشمی نام برد و گفت سوزش و احساس جسم خارجی در چشم، خستگی چشم ها و خواب آلودگی، به عنوان مهم ترین علائم شناخته می شوند.

کد مطلب: ۹۵۶۹۷۸
لینک کوتاه کپی شد
علائم خشکی چشم را بشناسید

مهر نوشت: سید محمد قریشی، در آستانه برگزاری بیست و نهمین کنگره سالیانه چشم پزشکی ایران، با عنوان این مطلب که چشم از دو قسمت اصلی تشکیل شده است، افزود: قسمت های خلفی شامل شبکیه و مشیمیه و قسمت قدامی یا جلویی چشم شامل عدسی، قرنیه، ملتحمه و پلک ها می باشد

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با اشاره به اینکه یکی از شایع ترین بیماری قسمت قدامی چشم، اختلالات اشک و خشکی چشم است، ادامه داد: امروزه اختلالات اشک و خشکی چشم، همه جوامع، قشرها و سنین را درگیر ساخته و شیوع آن رو به افزایش است.

این متخصص قرنیه با اشاره به تلاش هایی که برای پیشگیری و کنترل این عارضه چشمی در جهان صورت گرفته است، اظهارداشت: امروزه تحقیقات و اقدامات زیادی در سطح جهانی برای پیشگیری و درمان این عارضه در حال انجام است و امید می رود بتوان بر این معضل فارغ آمد.

قریشی افزود: عوامل متعددی نظیر بیماری های عمومی و چشمی، اعمال چشمی، بیماری های اتوایمیون و بافت کلاژن، بیماری های ژنتیکی و مادر زادی و عوامل ناشناخته، در بروز این بیماری نقش دارند، ولی افزایش شیوع آن در سال های اخیر، مرتبط با سبک زندگی کنونی از جمله شیوه تغذیه، تحرک کم، افزایش استرس، آب و هوا و آلودگی های محیطی است. از عوامل مهم دیگر، افزایش خشکی چشم، کارکردن زیاد با کامپیوتر و استفاده مفرط از تلفن همراه است. لذا اگرچه در گذشته، خشکی چشم مختص سنین بالا بود، اما متاسفانه امروزه این معضل به قشر جوان هم سرایت کرده است.

وی اضافه کرد: البته چاره اندیشی این نیست که افراد از کامپیوتر و موبایل استفاده نکنند بلکه باید استفاده از این وسایل حدالامکان محدود شود و فردی که از این وسایل استفاده می کند باید به چشمانش استراحت دهد و نباید زمان زیادی به صفحه کامپیوتر و موبایل خیره شود بلکه با پلک زدن مداوم و استراحت های متناوب و سایر اقدامات، بر این مشکل غلبه کند.

این متخصص قرنیه همچنین نقش تغذیه در پیشگیری از بروز خشکی چشم را بسیار موثر دانست و ادامه داد: آنتی اکسیدان ها و رژیم های غذایی که امگا ۳ دارند در پیشگیری از خشکی چشم بسیار موثر هستند.

قریشی همچنین به مهم ترین علائم خشکی چشم اشاره کرد و افزود: سوزش و احساس جسم خارجی در چشم، خستگی چشم ها و خواب آلودگی، به عنوان مهم ترین علائم شناخته می شوند. زمانی که فرد دچار خشکی چشم می شود اشک به خوبی سطح چشم را پوشش نمی دهد واین مسئل منجر به علائم ذکر شده و نیز اختلالات بینائی می شود.

این متخصص قرنیه تاکید کرد: اگر چه خشکی چشم ممکن است درمان قطعی نداشته باشد، اما در اکثر موارد می توان بیماری را با درمان های موجود کنترل کرد.

وی تاکید کرد: افرادی که از کامپیوتر استفاده می کنند سعی کنند مانیتور دستگاه آنها یک مقدار پایین تر از سطح چشم باشد تا چشم خود به خود یک مقدار بسته بماند و اگر در محیطی کار می کنند که هوای آن خشک است، حتی الامکان از وسایلی که باعث مرطوب شدن محیط می شود استفاده کنند و در معرض محیط آلوده و باد قرار نگیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار