درخت هزارساله گیلان در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شد

رشت (پانا) - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان اعلام کرد: درخت هزار ساله کوف (نم دار) درفک در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شد.

کد مطلب: ۹۵۶۹۶۲
لینک کوتاه کپی شد
درخت هزارساله گیلان در فهرست میراث طبیعی  کشور ثبت شد

مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: درخت هزار ساله کوف (نم دار) که مردم محلی آن را کوف دار می نامند در مسیر جاده قله درفک و در روستای سیاه دشتِبِن قرار دارد و قطر تنه این درخت حدود چهار متر و سن آن به صورت تقریبی چیزی حدود هزار سال تخمین زده شده است ؛ نم دار کهنسال درفک به تنهایی در مسیر بام گیلان قرار گرفته و یادگار جنگل های انبوه این منطقه در گذشته ای نه چندان دور است.
شهرود امیر انتخابی گفت : ارتفاع این درخت حدود ۲۰ متر است و گلابی وحشی ، سیاه ولیک، سرخ ولیک، آلوچه وحشی، کیکم ، زرشک از گونه های گیاهی و گونه های جانوری این منطقه نیز بسیار غنی بوده و از جمله انواع پرندگان شکاری و پستانداران بزرگ مثل پلنگ و خرس و ... در این منطقه یافت می شوند.
امیرانتخابی وجود زیبایی طبیعی درفک، مناظر چشم نواز که ترکیبی از طبیعت و زندگی روستایی مردمان منطقه است، غارهای باستانی و طبیعی دربند رشی، غار یخی و اسپهبدان و ... را از دلایل اصلی ثبت این اثر عنوان کرد.
وی اضافه کرد: با ثبت جنگل های هیرکانی و سایت سیاهرود رودبار به عنوان یکی از سایت های دوازده گانه هیرکان، این منطقه مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد.
وی گفت: جدا از نکات ارزشمند طبیعی گونه نمدار، عمر بالای این درخت نشان دهنده ارزش ژنتیکی و مقاومت بالای درخت است که در صورت مطالعه موردی و بررسی‌های ژنتیکی و اکولوژیکی آن می‌توان به نتایج ارزشمندی دست یافت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار