نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی : رسیدگی به مسجد جامع ارومیه در اولویت میراث فرهنگی باشد

ارومیه (پانا) - نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گفت: مسجد جامع یکی از آثار باستانی مهم ارومیه است و رسیدگی به آن می تواند فضای معنوی و تاریخی شهر را بهبود بخشد که این امر نیازمند اهتمام بیشتر میراث فرهنگی است.

کد مطلب: ۹۵۶۹۵۸
لینک کوتاه کپی شد
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی : رسیدگی به مسجد جامع ارومیه در اولویت میراث فرهنگی باشد

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی در دیدار با معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور افزود: احیای مسجد جامع تاریخ تمدن ایرانی را به جامعه و نسل جوان منعکس می کند و همچنین اهمیت مسجد را در دوران تاریخ بیان می کند.


وی بیان کرد: از مسوولان میراث فرهنگی خواستاریم تا فضای این مسجد را بهبود بخشند و در اسرع وقت مشکلات آن را حل و فصل کند.


معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این دیدار گفت: توجه به بناهای تاریخی بسیار حائز اهمیت بوده زیرا یادگاری از نسل های گذشته است و ما هم با جدیت رسیدگی به ابن بناها را پیگیر هستیم.


علی اصغر مونسان ادامه داد: مدیران استانی را موظف می کنیم تا رسیدگی به این بنای ارزشمند تاریخی را در اولویت برنامه های خود قرار دهند تا مسجد جامع و محوطه اطراف آن احیا شود.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز با اشاره به اقدامات انجام یافته برای بهبود عمران این مسجد تاریخی بیان کرد: شبستان اصلی مسجد در سال 1394 و پس از انجام مرمت های لازم بازگشایی شد و همزمان محراب گچی مسجد نیز که بزرگترین محراب مساجد دوره ایلخانی است، مورد مرمت قرار گرفته و حفاظ شیشه ای برای محافظت از آن تعبیه شده است.


جلیل جباری اضافه کرد: به منظور دستیابی به داده های فرهنگی و تاریخی، سال گذشته کاوش ها و پژوهش های باستان شناسی در کف گنبدخانه انجام و به شکل زیبایی آماده بازدید محققان و پژوهشگران شده است.


وی ادامه داد: برای مرمت و احیای بخش های داخلی و خارجی شبستان و مرمت گنبدخانه و سایر قسمت های این مسجد از سال 1393تاکنون سه میلیارد ریال هزینه شده است.


وی با اشاره به مجاورت مسجد با بازار تاریخی ارومیه ادامه داد: بازگشایی شبستان مسجد موجب شده تا بازاریان و سایر کسبه بتوانند از درب حیاط مسجد که به سمت بازار است وارد شبستان شده و فریضه دینی خود را به جای آورند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار