رئیس سازمان شیلات کشور خبر داد: یک میلیون و 262 هزار تن تولیدات شیلاتی کشور در سال 97

تبریز (پانا) - معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور گفت: از حدود 32 هزار تن کل تولیدات شیلاتی کشور در سال 57 ، به یک میلیون و 262 هزار تن تولید در سال 97 رسیده ایم .

کد مطلب: ۹۵۶۹۱۵
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان شیلات کشور خبر داد: یک میلیون و 262 هزار تن تولیدات شیلاتی کشور در سال 97

نبی‌الله خون میرزایی در حاشیه بازدید از طرح پرورش ماهیان خاویاری آقای حسن خانی و طرح پرورش ماهیان خاویاری شاهدی در شهرستان جلفا که مهندس اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز حضور داشت با بیان اینکه برای بنده توفیقی است که امروز فرصتی پیش آمد و توانستم از ظرفیت شیلاتی شهرستان جلفا و استان آذربایجان شرقی بازدیدی بکنم گفت: شرایط اقلیمی استان آذربایجان شرقی به گونه ای است که به پشتوانه مواهب الهی و نیروی انسانی کارآفرین و با پشتکار سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی ظرفیت های شیلاتی به راحتی قابلیت بالفعل شدن دارند .

وی با بیان اینکه کارهایی که در منطقه صورت گرفته هم استعداد منطقه در پرورش ماهیان خاویاری به خوبی نشان داده شده هم ظرفیت استان آذربایجان شرقی و منطقه در پرورش ماهیان سردابی و هم در بعضی از اقلیم های استان پرورش ماهی های گرمابی بخوبی نمایان می باشد افزود: با توجه به شرایطی که در استان وجود دارد در بعضی از مناطق استان همجوار آبهای شور و آبهای نامتعارف استان هم پرورش آرتمیا برای تامین نیاز کشور اجرا شده و می تواند توسعه بیشتری پیدا بکند.

معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور با اشاره به اهداف سفر به آذربایجان شرقی گفت: هدف این بود که خدمت تولید کنندگان استان برسیم و خداقوتی بگوییم و مشکلاتشان را از نزدیک تجربه بکنیم و ببینیم .

خون میرزایی با بیان اینکه تجربه پرورش ماهیان خاویاری در سراسرکشور تجربه موفقی از آب درآمده است ادامه داد: در استان هایی که قبلا در اذهان نبوده اکنون فعالیت پرورش ماهیان خاویاری در جریان است و باید بگویم این فعالیت دارای مزایای چشم گیری است.

وی با بیان اینکه پرورش ماهیان خاویاری جزو بهترین و سود آورترین فعالیت های فصل کشاورزی در ایران است ادامه داد: فعالیت های آبزی پروری شیلات تقریباً به طور صد در صد توسط بخش خصوصی انجام می شود که باید این ظرفیت را در استان هایی همچون آذربایجان شرقی با جدیت بیشتری دنبال کرد.

خون میرزایی روند پرورش ماهیان خاویاری را رو به پیشرفت و توسعه عنوان کرد و با بیان اینکه در طول سال گذشته ۲۸۰ هزار تن گوشت ماهیان خاویاری و ۵۹۰ کیلو خاویار تولید شده است افزود: برای سال ۹۸ تولید ۳۴۰۰ تن گوشت ماهیان خاویاری و ۸۰۰ کیلو خاویار پرورشی پیش بینی می شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکل چندانی در خصوص پرورش ماهیان خاویاری کشور وجود ندارد، گفت: برای برگزاری دوره های درمان و تغذیه مورد اشاره بهره برداران ماهیان خاویاری مشکلی نداریم .

خون میرزایی با بیان اینکه در چهار دهه گذشته از حدود 32 هزار تن کل تولیدات شیلاتی، هم اکنون به یک میلیون و 262 هزار تن در سال 97 رسیده ایم افزود: باید بگوییم در این خصوص بیش از 10 درصد از برنامه جلوتر هستیم.

اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه در بحث شیلات و امور آبزیان نبایستی کار هیچ سرمایه گذاری لنگ بماند افزود: طرح پرورش ماهیان خاوری خانی با سرمایه 20 میلیارد ریالی و با مجوز بهره برداری 10 تن پرواری و 4 تن خاویار بوده و همچنین طرح ماهیان خاویاری شاهدی نیز در قالب پایلوت از سال ۱۳۹۳ با ۴۷۵ قطعه بچه ماهی فیل ماهی ۵۰ گرمی و در سال ۱۳۹۵ بعلاوه ۱۵۰ قطعه ماهی ۱۲۰۰ گرمی فیل ماهی اجرا شده است که در حال حاضر با ۱۰۰ قطعه ماهی ماده در اوزان ۵۵ تا ۷۰ کیلو ، طی سال آینده به تولید خاویار خواهد رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار