پول در کدام صندوق بانکی است؟!

بررسی مقایسه‌ای صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها

تهران (پانا) - رابرت کیوساکی، یکی از محبوب‌ترین ثروتمندان عصر حاضر است. او می‌گوید: پس‌انداز کردن پولی که هرروز در حال از دست دادن ارزش خود است به تنهایی کافی نیست، بلکه این سرمایه‌گذاری است که شما را ثروتمند می‌کند. سرمایه‌گذاری روش های مختلفی دارد. هرکدام از آن روش‌ها برای موفقیت‌آمیز بودن نیازمند داشتن مهارت و اطلاعات کافی است.

کد مطلب: ۹۵۶۸۹۲
لینک کوتاه کپی شد
پول در کدام صندوق بانکی است؟!

به‌گزارش خراسان، صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها از جمله‌ راه‌های سرمایه‌گذاری است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌ها و بازده‌های مختلفی دارند و می‌توان کم ریسک‌ترین آن‌ها را به صندوق‌هایی مرتبط دانست که در اوراق بهادار درآمد ثابت و سپرده بانکی داشته‌اند و البته از دیگر صندوق‌ها بازده مورد انتظارشان کمتر است. به بیانی ساده می‌توان گفت بسیاری از بانک‌ها برای این که سود تضمینی به مشتریان خود بدهند از صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند. در ادامه با بهترین آن‌ها آشنا خواهیم شد.

صندوق سرمایه گذاری چیست؟
در دو دهه گذشته صندوق‌های سرمایه‌گذاری محبوبیت زیادی در بین سرمایه‌گذاران پیدا کرده‌اند. امروزه بسیاری از افراد به‌دلایل مختلفی مثل کمبود وقت، نداشتن اطلاعات کافی درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود، مشغله زیاد و... معمولا گزینه‌ای که برای پس‌انداز پول خود انتخاب می‌کنند بانک است. در نتیجه فرصت کسب بازده‌های بیشتر را به‌راحتی از دست می‌دهند. یکی از ابزارهایی که این فرصت را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد، صندوق سرمایه‌گذاری است. صندوق سرمایه‌گذاری یکی از فرصت‌های مطلوب در گزینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری مثل بازار سرمایه است، به‌ویژه برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس را دارند و خودشان وقت یا اطلاعات کافی برای انجام این کار ندارند. با این کار فرد سرمایه‌گذار امکان دستیابی به بازدهی‌هایی بالاتر از سود بانکی را به‌دست خواهد آورد. به‌طور خلاصه یک صندوق سرمایه‌گذاری مجموعه‌ای از سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار است. در واقع شما می‌توانید آن را به صورت شرکتی در نظر بگیرید که افراد مختلف پول های خود را روی هم می‌گذارند و در سبدی از اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند. اکنون میزان سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ایران به بیش از ۱۱۵۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلفی وجود دارد که مشتریان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند و برخی از این صندوق‌ها جزو کم ریسک‌ترین‌ها هستند و در مقابل برخی به‌علت صندوق‌های سهامی میزان بازدهی و ریسک زیادتری دارند. معمولا چنین صندوق‌هایی در سهام و حق تقدم سهام بالاترین درصد سرمایه‌گذاری را شامل می‌شوند. به‌همین دلیل از دیگر صندوق‌ها میزان ریسک‌شان بالاتر خواهد بود. علاوه‌بر دو گروه بالا، صندوق‌های مختلطی نیز وجود دارند که رویه متعادل‌تری را در ریسک‌هایشان با ایجاد توازن در ترکیب دارایی‌ها به‌وجود می‌آورند. سرمایه‌گذاری چنین صندوق‌هایی معمولا به‌صورت یکسان در سهام و حق تقدم سهام و همچنین اوراق بهادار با درآمد ثابت و سپرده بانکی است.

صندوق سرمایه‌گذاری سهامی
درخصوص صندوق سهامی می‌توان گفت که به‌نوعی صندوق سرمایه‌گذاری مشترک است که بیشترین میزان سبد دارایی آن به واسطه اوراق سهامی شرکت‌های بورسی تشکیل می‌شود و حداقل 70 درصد سبد دارایی صندوق سهامی مربوط به سهام و حق تقدم سهام پذیرفته شده در بورس تهران بوده است. سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی به معنی پذیرش ریسک و همچنین انتظار سود زیادتر نسبت به دارایی سرمایه‌گذاری بدون ریسک مثل سپرده بانکی و اوراق بدهی است که بخش اصلی صندوق‌های سهامی را سهام تشکیل می‌دهد. مدیریت صندوق به‌واسطه دانش حرفه‌ای و ابزارهای مشتقه مالی میزان ریسک صندوق را کم کرده اما به دلیل این که این سهام ماهیت ریسکی دارد نمی‌تواند ریسک صندوق را کاملا به صفر برساند. هرچقدر افق سرمایه‌گذاری شخص مدت طولانی‌تری داشته باشد بازار سهام عملکرد بهتر و جذاب‌تری در بلندمدت خواهد داشت.

در زیر بازدهی برترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در فصل بهار 1398 را بررسی کرده‌ایم:
نام صندوق سرمایه گذاری بازده 3 ماهه (درصد)
مشترک دماسنج 59.40
مشترک بورسیران 58.39
مشترک بانک خاورمیانه 54.07

پربازده‌ترین صندوق‌های مختلط
درخصوص صندوق سرمایه‌گذاری مشترک می‌توان گفت که در اصل بهترین و مناسب‌ترین راه برای سرمایه‌گذاری عموم جامعه در سهام و دیگر اوراق بهادار است. به‌گونه‌ای که در فرایند روزمره شخص سرمایه‌گذار و همچنین فعالیت‌های او اختلالی ایجاد نمی‌‌شود. مخاطب‌های این نمونه صندوق‌ها عموما می‌خواهند بازدهی مناسب تر و بیشتر از سودبانکی داشته باشند البته به‌دنبال کسب اطمینان برای زیان نکردن در سرمایه‌گذاری‌هایشان نیز هستند. این صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی مناسب‌تر است که می‌خواهند در بازار سرمایه برای یک سال سرمایه‌گذاری کنند.

پر بازده‌ترین صندوق‌های مختلط در فصل بهار 1398 :
نام صندوق سرمایه گذاری بازده 3 ماهه (درصد)
مشترک کوثر 58.85
مشترک امین آوید 41.85
ارمغان یکم ملل 29.40

صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت
در این نوع صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری حداقل بین 70 تا 90 درصد از دارایی‌ها در سپرده بانکی، اوراق مشارکت، گواهی سپرده بانکی و دیگر اوراق بهادار با درآمد ثابت صورت می‌گیرد. همچنین به اختیار مدیر، بقیه دارایی در بورس سرمایه‌گذاری می‌شود. این نمونه صندوق (صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت) برای افرادی مناسب است که میزان ریسک‌پذیری پایینی دارند. چون بیشتر سرمایه آن‌ها در دارایی‌های با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری شده است. همچنین عموما صندوق‌هایی که سرمایه‌گذاری ثابتی دارند، دارای حداقل سود تضمین شده هستند. این صندوق‌ها در دوره‌های قبل پرداخت سود را به سرمایه‌گذاران انجام می‌دهند مثلا به‌صورت ماهانه یا هر سه ماه یک بار.

پر بازده‌ترین صندوق‌های با درآمد ثابت در فصل بهار 1398 :
نام صندوق سرمایه‌گذاری بازده 3 ماهه (درصد)
مشترک صبای هدف 16.39
نیکوکاری جایزه علمی فناوری پیامبر اعظم(ص) 11.58
توسعه سرمایه نیکی 9.78

مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری
بهترین صندوق سرمایه‌گذاری بانک: در صورتی‌که می‌خواهید صندوق سرمایه‌گذاری خود را با دیگر صندوق‌ها مقایسه کنید می‌توانید به وب‌سایت شرکت فناوری مدیریت بورس تهران به نشانی http://www.fipiran.com/ مراجعه کنید. همچنین این امکان برای شما فراهم شده است تا درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری اطلاعات مختلفی به دست بیاورید. مثلا می‌توانید در بازه‌های زمانی مختلف، بازدهی صندوق‌های متفاوت را مشاهده و ارزیابی و از جهات مختلف با یکدیگر مقایسه کنید و در پایان با توجه به ویژگی‌های خود صندوق مناسب را انتخاب کنید.

چگونه در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنیم
برای این که بتوانید در یک صندوق سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری کنید باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به شعب منتخب آن صندوق مراجعه کنید. این شعب از طریق خود صندوق معرفی می‌شوند. مثلا یک بانک، یک شرکت کارگزاری یا یک شرکت تامین سرمایه می‌تواند شعبه منتخب صندوق باشد. شعبه منتخب صندوق مدارکی از قبیل شناسنامه و کارت ملی و شماره حساب‌تان را از شما درخواست می‌کند. همچنین شما باید به اندازه مبلغی که می‌خواهید در صندوق سرمایه‌گذاری کنید، به شماره حسابی که از طرف صندوق معرفی می‌شود واریز داشته باشید. بعد از آن باید فرم‌های مربوط را که از طرف صندوق به شما ارائه می‌شود، تکمیل کنید. پس از طی تشریفات لازم گواهی واحدهای سرمایه‌گذاری ،برای شما صادر خواهد شد.

چه میزان از سرمایه خود را به خرید صندوق‌ها اختصاص بدهم؟
این موضوع کاملا به شرایط شما در عرصه معامله‌گری در بازار سرمایه بستگی دارد. چنان چه فردی هستید که تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری در بازار بورس دارید اما وقت، دانش و مهارت لازم را در این حوزه ندارید قطعا صندوق سرمایه‌گذاری در سهام و مختلط گزینه ایده‌آلی محسوب می‌شود اما اگر شما فردی هستید که معاملات فعالی در بازار سرمایه انجام می‌دهید لازم است بدانید که با توجه به حجم سنگین سرمایه در اختیار صندوق‌های سرمایه‌گذاری عموما در دوران رونق بازار سرمایه ارزش واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها با رشد قابل توجهی روبه‌رو می‌شود و در سایر دوران عملکردی خنثی ارائه می‌دهند. با این حال بسیاری از معامله‌گران بازار سرمایه بخشی از سرمایه بورسی خود را به خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری با سابقه درخشان تخصیص می‌دهند تا در واقع بتوانند عملکرد مضاعفی را در بازار تجربه کنند. بنابراین با توجه به سابقه معاملاتی خود و ارزیابی صندوق‌های مختلف پیشنهاد می‌شود بخشی از سرمایه خود را به خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری تخصیص بدهید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار