خداحافظی نفتکش انگلیسی با بندرعباس بعد از 70 روز

تهران (پانا) - بر اساس داده‌های یک مرکز ردگیری کشتی‌ها، نفتکش «استینا ایمپرو» که حدود 70 روز پیش و به علت تخطی از قواعد و مقررات بین‌المللی توقیف شده بود، بندرعباس را ترک کرده است.

کد مطلب: ۹۵۶۷۸۱
لینک کوتاه کپی شد
خداحافظی نفتکش انگلیسی با بندرعباس بعد از 70 روز

این نفتکش که با پرچم بریتانیا در حال عبور از تنگه هرمز بود در تیرماه (ژوئیه) توسط نیروهای سپاه پاسداران ایران توقیف شد. این اتفاق تنها دو هفته پس از توقیف یک سوپر نفتکش ایرانی توسط نیروهای دریایی بریتانیا در نزدیکی آب‌های جبل‌الطارق رخ داد با این حال مقامات مختلف ایرانی اعلام کردند که نفتکش «استینا ایمپرو» به دلیل تخلفات دریایی توقیف شده است.

این نفتکش مقصد جدید خود بعد از رفع توقیف را بندر رشید در امارات متحده عربی اعلام کرده است و بر اساس اطلاعات ردگیری کشتی‌ها، انتظار می‌رود فاصله ۲۵۰ کیلومتری بندرعباس تا بندر رشید را ظرف یک نصف روز طی کند.

وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه سوم مهر (۲۵ سپتامبر) اعلام کرد که دستور توقیف نفتکش استینا نهایی شده اما تحقیقات در مورد کشتی ادامه دارد. بعد از آن علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی نیز خبر از فراهم شدن اقدامات لازم برای حرکت این نفتکش داد.

با این حال، صاحب سوئدی این نفتکش بریتانیایی گفت هیچگونه اتهام رسمی از سوی ایران علیه شرکت استنا بولک یا خدمه کشتی مطرح نشده است. ایران پیش‌تر هفت خدمه روسی نفر از ۲۳ خدمه کشتی را آزاد کرده بود.

توقیف نفتکش ایرانی توسط نیروی دریایی بریتانیا که مقامات ایرانی آن را راهزنی دریایی خواندند و بعد از آن توقیف استینا ایمپرو در ۲۸ تیر (۱۹ ژوئیه) تنش در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان را به شکل فزآینده‌ای افزایش داد. پیش از این حملاتی در ماه مه و ژوئن به چند کشتی تجاری در آب‌های خلیج فارس صورت گرفته بود که مقامات آمریکایی ایران را متهم به دست داشتن در آن حملات کردند ولی مقامات ایرانی همواره به تکذیب این ادعاها پرداختند.

تنش در روابط میان آمریکا و ایران پس از تصمیم واشنگتن برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران و بازگرداندن تحریم‌های گسترده علیه این کشور افزایش چشمگیری داشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار