افزایش مرخصی زایمان ۴۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

تهران (پانا) - رئیس گروه بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه مدت امور فنی بیمه‌شدگان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه اعتبار مالی مرخصی زایمان ۹ ماهه در سال ۹۸، ۴۸۰ میلیارد تومان برآورد شده است، گفت: اگر منابع تامین شود، برای همه بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی، مرخصی زایمان ۶ ماه به ۹ ماه اجرایی خواهد شد.

کد مطلب: ۹۵۶۷۵۲
لینک کوتاه کپی شد
افزایش مرخصی زایمان ۴۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

به‌گزارش ایرنا، با تغییر ساختار زندگی و ورود به عرصه سرمایه‌داری، زنان و مردان در کنار هم بار زندگی را به دوش می‌کشند تا روزگار خوبی برای خود بسازند. در این میان، زنان به تناسب مشغله مادری و همسری از تفاوت‌های حقوقی اشتغال برخوردارند.

چنانچه برای امر مهم فرزندآوری و فرزندپروری نیازمند مرخصی و فارغ شدن از فضای کار هستند که به پشتوانه قانون کار، این مرخصی زایمان در بازه زمانی ۴ ماه، سپس به ۶ ماه و در سال‌های اخیر به ۹ ماه تغییر یافت تا زنان در پناه امنیت شغلی و پرداخت بیمه بیکاری، به امر مادری بپردازند.

اما نوسانات ایجادشده در مرخصی زایمان ۹ ماهه، مبنی‌بر این که در برخی ادارات اجرایی می‌شود و در برخی دیگر نه، گلایه‌مندی‌های زیادی در میان زنان کارمند به‌وجود آورده است. موضوعی که خبرنگار را بر آن داشت تا در چند و چون این تفاوت‌ها، با محمد بایندریان رئیس گروه بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه مدت امور فنی بیمه‌شدگان تامین اجتماعی گفت و گو کند.

بایندریان درباره زمان مرخصی زایمان و اینکه چرا مرخصی زایمان ۹ ماه برای تمامی کارمندان به رسمیت شناخته نمی‌شود، اظهار کرد: مصوبه مرخصی زایمان ۹ ماهه که در سال ۹۲ از سوی مجلس تصویب و به دولت ابلاغ شد،در ابتدا این‌گونه بود که قانونگذار، دولت را مکلف به اجرای مرخصی زایمان ۹ ماهه کرد اما هنگامی که این مصوبه در شورای نگهبان مورد ایراد اصل ۷۵ قانون قرار گرفت مبنی‌بر این که بار مالی آن تامین نشده است، نمایندگان مجلس شورای اسلامی اجرای این مصوبه را از الزام به اختیار درآورند.

او توضیح داد: چرا که طبق قانون برنامه ششم، نظام جامع رفاه، تامین اجتماعی و قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه، مصوبات هیات دولت برای صندوق‌های بیمه‌ای از جمله تامین اجتماعی به شرطی الزام‌آور است که منابع مالی آن توسط دولت دیده شده باشد و به صندوق پرداخته شود.

رئیس گروه بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه‌مدت سازمان تامین اجتماعی افزود: بنابراین سازمان تامین اجتماعی به استناد همین قوانین مکلف به پرداخت ۶ ماه مرخصی زایمان شده است و بالاتر از آن منوط به تامین منابع مورد نیاز است.

بایندریان با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی از همان ابتدا به استناد همان قوانین بالادستی، مکاتباتی با مجلس، دولت، سازمان برنامه و بودجه و نهادی‌های مختلف برقرار کرد و مکاتباتی صورت داد، یادآور شد: در نهایت در اواخر سال گذشته و ابتدای سال جاری مقرر شد که دولت منابع مالی آن را در بودجه سالانه ببیند و به سازمان تامین اجتماعی ابلاغ کند که این موضوع در کمیسیون اجتماعی دولت هم مطرح و قرار شد در هیات وزیران مطرح شود که اطلاعی از ادامه روند ندارم.

او خاطرنشان کرد: اگر منابع تامین شود، برای همه بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی، مرخصی زایمان ۶ ماه به ۹ ماه اجرایی خواهد شد. اعتبار مالی این مصوبه در سال ۹۸، ۴۸۰ میلیارد تومان برآورد شده است که اگر قانون تصویب شود، در بودجه سال آینده افزایش می یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار