رئیس مرکز استعدادهای درخشان : اردوی کمربند و جاده تقویت ارتباط علمی و فرهنگی را به‌دنبال دارد

یک تیم ایرانی به دعوت چین برای سومین بار در اردوی کمربند و جاده شرکت کرد

تهران (پانا) - رئیس مرکز استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان برگزاری اردوی کمربند و جاده دانش‌آموزان استعدادهای درخشان را در راستای تقویت ارتباط و تعامل علمی و فرهنگی میان دو کشور ایران و چین دانست.

کد مطلب: ۹۵۶۳۷۶
لینک کوتاه کپی شد
رئیس مرکز استعدادهای درخشان : اردوی کمربند و جاده تقویت ارتباط علمی و فرهنگی را به‌دنبال دارد

فاطمه مهاجرانی درباره اردوی کمربند و جاده دانش‌آموزان استعدادهای درخشان که از روز گذشته در چین در حال برگزاری است گفت: « طرح جاده ابریشم چین، احیای جاده ابریشم قدیم و توسعه آن را مدنظر دارد، این طرح با هدف اعمال سیاست‌های دوستانه در قبال کشورهای همسایه و ارایه بازی برد ـ برد برای همه کشورهای منطقه و همچنین جهان معرفی شده است. این طرح تلاشی فراگیر برای ارتقای زیرساخت‌ها و تقویت وابستگی متقابل در منطقه‌ای است که سه چهارم جمعیت جهان را در خود جای داده و این به‌خودی خود، بسیار سازنده است.»

او ادامه داد: « ایران به عنوان یکی از تمدن‌های بزرگ منطقه و دارای مناسبات تاریخی و کهن با چین، یکی از مسیرهای اصلی جاده ابریشم باستان بوده است ضمن اینکه شواهد و مدارک تاریخی همگی در ابعاد فرهنگی نیز، به نقش و جایگاه بسیار مهم ایران در جاده ابریشم و به نقش و جایگاه بسیار مهم ایران در جاده ابریشم اشاره دارند. این ویژگی‌ها باعث شده تا جمهوری اسلامی ایران در جاده ابریشم جدید نیز جایگاه ویژه‌ای به‌خود اختصاص دهد.»

اهداف برگزاری این اردوی علمی

مهاجرانی درباره اهداف اردوی کمربند و جاده گفت: «هدف از برگزاری اردوی علمی نوجوانان و کارگاه آموزشی کمربند و جاده، تقویت ارتباط و تعامل علمی و فرهنگی میان کشور چین و دیگر کشورها و برانگیختن روح نوآوری، خلاقیت و شکوفایی در میان نسل جوان است. این اردو برای دانش‌آموزان فرصتی را فراهم می‌کند تا با همسالان خود در سطوح بین‌المللی همکاری کنند و ایده‌هایشان را به اشتراک بگذارند و در بهترین مدارس از طریق کارگروهی و راهنمایی‌های معلمان باتجربه به مطالعه بپردازند. این اردوی شامل برنامه‌های علمی و فرهنگی متنوع از قبیل آشنایی با فرهنگ و سنن و دیگر کشورها و همچنین بازدیدهای علمی متنوع است.»

شرکت دوباره جمهوری اسلامی ایران در اردوی علمی نوجوانان و کارگاه آموزشی معلمان کمربند و جاده

رئیس مرکز استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تاکنون دو بار در اردوی علمی نوجوانان و کارگاه آموزشی معلمان کمربند و جاده شرکت کرده‌ است، درباره اردوی کمربند و جاده یک گفت: «در 11 اردیبهشت سال 97 نامه‌ای از مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور به این مرکز رسید که بنا بر دعوت بنیاد علوم اکو در پاکستان از کشورهای عضو اکو مقرر شد 2 معلم و 5 دانش‌آموز برای شرکت در اردوی مورد اشاره معرفی شوند. این اردو به میزبانی دپارتمان همکاری بین‌المللی، وزارت علوم و فناوری جمهوری خلق چین، انجمن علوم و فناوری چین مرکز علمی کودکان و نوجوانان CAST، انجمن مدرسان علوم کودکان چین و انجمن علوم و فناوری جانگ کینگ برگزار شد.»

او ادامه داد: «برای این دوره مکاتبات با استان‌ها به‌منظور معرفی دانش‌آموزان مسلط به زبان انگلیسی و دارای سطح علمی بالا بین سنین 13 تا 15 سال، دو دختر و سه پسر انجام شد. اسامی 18 کشور شرکت‌کننده در این دوره کلمبیا، سودان، چین، آذربایجان، استرالیا، ایران، عمان، اندونزی، کنیا، ویتنام، تونس، پاکستان، سنگاپور، میانمار، تایلند، مالزی، هند و فیلیپین است.»

او افزود: «برنامه‌های اصلی برای دانش‌آموزان شرکت در پروژه‌های تیمی درباره هنر تعاملی، علم در زندگی روزانه و مهندسی فناوری بود. هر تیم باید دو موضوع را انتخاب و درباره تجربیات کسب شده خود در طول اردو به زبان انگلیسی یک سخنرانی انجام می‌داد. به شرکت‌کنندگان گواهی شرکت در دوره اعطا شد.»

رئیس مرکز استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان گفت: «پس از تجربه موفقیت‌آمیز اعزام اولین گروه دانش‌آموزان و معلمان به اردوی کمربند و جاده که از تاریخ 22 تا 29 مرداد 1397 در شهر چانگ کینگ کشور چین برگزار شد، با دعوت مجدد از ایران برای معرفی 5 دانش‌آموز و 2 معلم برای شرکت در اردوی کمربند و جاده 2 که از تاریخ 24 تا 30 آبان 1397 در شهر بیجینگ چین برگزار شد، تیمی از دانش‌آموزان و معلمان از 6 قطب کشور برای شرکت در این اردو برگزیده شدند.»

برگزاری اردوی علمی نوجوانان و کارگاه معلمان یک نوع دیپلماسی آموزشی است

او در ادامه گفت: «برگزاری اردوی علمی نوجوانان و کارگاه معلمان موسوم به کمربند و جاده از سوی کشور چین با شرکت کشورهایی که در محور جاده ابریشم قرار گرفته‌اند یک نوع دیپلماسی آموزشی موفق است که با فاصله سه ماه دومین اردوی مذکور را در پکن پایتخت آن با حضور بالغ بر 33 کشور که در محور جاده ابریشم قرار گرفته‌اند و 230 نفر شرکت‌کننده در محل دبیرستان شماره 8 پکن چین برگزار شد. 8 کارگاه آموزشی شامل زبان‌های هوشمند، پرینت سه‌بعدی، برش لیزر، طراحی لباس، شیمی رنگارنگ، جهان سلولی رنگارنگ، حقیقت مجازی و ساخت ویدئوی دیجیتال ویژه دانش‌آموزان برگزار گردید که البته دبیران هم بعنوان مدعو در کارگاه‌ها حضور داشتند و به دانش‌‌آموزانی که بیشترین مشارکت و عملکرد را داشتند هدایایی تقدیم شد.»

مهاجرانی خبر داد ایران برای سومین بار از دیروز در اردوی کمربند و جاده شرکت کرده است و گفت: «در این اردو هم 5 دانش‌آموز و دو معلم ایرانی شرکت کرده‌اند که با همان شرایط پیشین انتخاب شده‌اند. این اردو در شهر نامینگ چین برگزار می‌شود و تیم ایران اعزام شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار