کشف یک قاره جدید

تهران (پانا) - دانشمندان هلندی یک قاره جدید در ابعاد گرینلند کشف کردند که بخش عمده آن در زیر آب‌های مدیترانه مدفون شده است.

کد مطلب: ۹۵۶۲۷۱
لینک کوتاه کپی شد
کشف یک قاره جدید

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری «سی بی اس نیوز»، این قاره مخفی که کاشفان آن در دانشگاه اوترخت آن را «آدریای بزرگتر» (Greater Adria) نامیده‌اند، قطعه گمشده پوسته قاره‌ای است که ظاهرا از شمال قاره آفریقا جدا شده و در اعماق قسمت جنوبی اروپا مدفون شده است. اگرچه بخش عمده این قاره زیر آب است، بسیاری از قطعات رسوبی آن در جریان این جابه جایی بزرگ از آن جدا شدند که امروزه کمربندهای کوهستانی اروپا را از جمله بخش‌هایی از کوه‌های آلپ، یونان و ترکیه، تشکیل می‌دهند.

به گفته دو وان هینزبرگن استاد دانشگاه اوترخت و از مولفان اصلی این پژوهش، در این قاره « همه چیز خمیده، شکسته و متراکم است. هیمالیا در مقایسه (با این قاره) ساختار نسبتا ساده‌ای دارد.»

وان هینزبرگن معتقد است که آدریای بزرگتر بیش از ۲۰۰ میلیون سال قبل از آفریقا جدا شده است. تنها بخشی از این قاره که هنوز در محل اولیه خود قرار دارد، یک باریکه در امتداد دریای آدریاتیک است. این منطقه که آدریا نام دارد، تورین در شمال ایتالیا را اصطلاحا به پاشنه چکمه ایتالیا در جنوب این کشور وصل می‌کند. آدریای بزرگتر در واقع نامش را از این منطقه می‌گیرد.

دانشمندان با استفاده از نرم‌افزار پیشرفته بازسازی صفحات زمین ساختی، ابعاد و شکل این قاره را بازسازی کرده و از هزاران اطلاعات استخراج شده در مورد گسل‌ها، ویژگی‌های مغناطیسی سنگ‌ها و دیگر حرکات زمین برای ساخت تصویر نهایی این قاره استفاده کردند.

این پژوهش در مجله علمی Gondwana Research منتشر شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار