وزیر بهداشت: سیاست اصلی وزارت بهداشت در حوزه دارو حمایت از تولید داخلی است

تهران (پانا) - وزیر بهداشت گفت سیاست اصلی وزارت بهداشت در حوزه دارو، حمایت از تولید داخلی است و به عنوان اصلی‌ترین سیاست دنبال می‎‌شودو امید است که همه در این راستا به وزارت بهداشت کمک کنند.

کد مطلب: ۹۵۶۲۳۶
لینک کوتاه کپی شد
وزیر بهداشت: سیاست اصلی وزارت بهداشت در حوزه دارو حمایت از تولید داخلی است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، سعید نمکی در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما(دارو و صنایع وابسته) در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) تهران، اظهار کرد: یکی از حرکت‌های اصولی ما در راستای حمایت از تولید داخل، هموارسازی نظام بوروکراتیک کشور برای ثبت و آغاز تولید در صنعت دارویی کشور است و به همکارانم در سازمان غذا و دارو، دستور اکید داده‌ام که هیچ پرونده تولید دارو در کشور نباید دیرتر از یک هفته پاسخ داده شود.

وی افزود: از همه تولیدکنندگان و صنعت‌گران حوزه دارو تقاضا دارم که اگر کوتاهی در پاسخ به درخواست‌های تولید دارو در سازمان غذا و دارو مشاهده کرده و درخواست‌های آنها بیشتر از یک هفته بی‌پاسخ ماند، از طریق سامانه 190 به بنده منتقل کنید.

وزیر بهداشت از تقویت بخش‌های تحقیق و توسعه شرکت‌های تولیدی دارو در کشور به عنوان یکی از گام‌های تقویت تولید داخلی یاد کرد و گفت: امیدواری زیادی داریم که دانشمندان و کارشناسان داروساز ایرانی بتوانند برای توسعه تولیدات داخلی تلاش کنند.

نمکی با تاکید بر تکیه بر شرکت‌های دانش بنیان ایرانی، یادآور شد: در حوزه سلامت حدود 1200 شرکت دانش‌بنیان با جوانان سختکوش و پرتلاش ایرانی فعالیت دارند و آخرین امید ما بعد از تکیه بر توانمندی‌های داخلی، استفاده از شرکت‌های خارجی است.

وی تاکید کرد: همه آگاه هستند که ایران سرزمینی نیست که بتوانیم از ایران به سادگی بگذریم و از بازار دارویی کشور و منطقه، غافل شویم. تردید نکنید که این دوره تحریم هم خواهد گذشت و امروز بدون شک همه واقف هستند که با اندیشه نتانیاهو، پمپئو، بولتون و ترامپیسم نمی‌شود دنیا را اداره کرد و این دوره قطعا خواهد گذشت و این دوره که فشارها برای به زانو درآوردن و تسلیم ایران تشدید شد، قطعا سپری خواهد شد.

وزیر بهداشت اضافه کرد: در نشست اخیر تغییرات اقلیم و آب و هوا دیدید که ترامپ که این معاهده نامه را پاره کرده بود به صورت غیرمنتظره دیشب حضور پیدا کرده بود و این نشان می‌دهد که با اندیشه‌های خود محور نمی‌شود کشور و دنیا را اداره کرد. امروز می‌توان با اندیشه نلسون ماندلا و امام خمینی(ره) دنیا را اداره کرد اما با اندیشه‌های جزیره‌ای نگر و قلدر مستبد نمی‌توان جهان را اداره کرد و امروز شبکه‌های اجتماعی و مردمان بیدار جهان، چنین تفکراتی را نمی‌پذیرند.

نمکی گفت: ایران سرزمین فرصت‌های طلایی برای سرمایه‌گذاری در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و غذا است و ایران سرزمینی نیست که بشود در عرصه بین‌المللی، آن را نادیده گرفت و همه امید ما به صنعت موشکی نیست گرچه دستاوردهای ممتازی در عرصه بین‌المللی است اما در عرصه‌های نانو و بایوتکنولوژی، دانشمندان ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی می‌درخشند.

وی با بیان اینکه تامین داروهای اساسی مردم ایران یکی از سیاست‌های اصلی وزارت بهداشت است، افزود: مردم ایران مظلومانه مورد سخت‌ترین تحریم‌ها قرار گرفته‌اند و امروز خوشبختانه در تهیه مواد اولیه دارویی و داروهای مورد نیاز با کمک عزیزانی که نگاه ملی حتی در عرصه واردات دارند، مشکل عمده‌ای نداریم.

وزیر بهداشت اظهار داشت: یکی دیگر از سیاست‌های ما، اصلاح اقتصاد دارویی کشور است. امروز در عرصه تولید، توزیع، عرضه در داروخانه‌ها، اقتصاد دارویی وضع مطلوبی ندارد و راهکارهای فراوانی را دنبال می‌کنیم که در مقاطع مختلف، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد که از داروخانه به عنوان آخرین ایستگاه تحویل دارو به بیماران تا نظام توزیع، تولید و حتی واردات چرخه اقتصادی را اصلاح کنیم که این گونه می‌توانیم این اقتصاد را پویاتر کنیم.

نمکی در پایان افزود: به این فکر می‌کنیم که تبدیل ارز دولتی به نیمایی و آزاد در بعضی از ابعاد و مقاطع، به شرطی که فشار به پرداخت بیش از حد در هزینه‌های دارو به مردم وارد نشود و نظام‌های دارویی بتوانند مردم را حمایت کنند که این صنعت از گردش نقدینگی بهتری برخوردار شود، چه اثراتی خواهد داشت تا اقتصاد صنعت دارو را از بن بست نجات دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار