محمود گبرلو در نمای نقره ای رادیو نمایش از سینما می گوید

تهران(پانا) - از این پس برنامه رادیویی نمای نقره ای با اجرای محمود گبرلو به روی آنتن رادیو نمایش می رود.

کد مطلب: ۹۵۶۲۲۹
لینک کوتاه کپی شد
محمود گبرلو در نمای نقره ای رادیو نمایش از سینما می گوید

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی رادیو ، نمای نقره ای برنامه سینمایی رادیو است که به تحلیل و ارزیابی سینمای ایران می‌پردازد.

محمود گبرلو ضمن اعلام این مطلب افزود: سینمای دنیای امروز یکی از رسانه های قدرمند محسوب می شود که در سبد فرهنگ خانواده های ایرانی قرار دارد و درقسمت نخست این برنامه به موضوع وضعیت سینمای ایران در شش ماه اول سال پرداختیم.

در قسمت نخست این برنامه محمود گبرلو در گفت و گو با سید رضا صائمی منتقد سینمای ایران به مباحث مختلفی پیرامون وضعیت اکران فیلم های سینمایی در تابستان پرداختند.

در این گفت و گو به فروش فیلم های سینمایی در تابستان امسال که اوضاع خوبی نداشته است اشاره شد و اینکه در حال حاضر مخاطبین جدیدی در سینما وجود دارند که دست اندرکاران با سلیقه‌های آن ها آشنا نیستند و تنها تولید کردن فیلم‌های کمدی در گیشه تضمین کننده فروش آن ها نیست بلکه جهان فکری تماشاگر امروز تا آنجایی تغییر کرده است که دیگر فقط به سینمای ایران اکتفا نمی‌کند و شبکه‌های دیگری هم وجود دارند که مخاطب علاقه مند به سینما می‌تواند به آن متوسل شود، بنابراین ذائقه مخاطب ایرانی تغییر کرده و سینمای ایران می‌بایست این ذائقه را بشناسد تا به خواسته‌های مخاطبان پاسخ دهد.

در بخش دیگری از این گفت و گو آمده است: جذب مخاطب سینمایی لزوما به ژانر مربوط نمی‌شود و لحن فیلم فارغ از اینکه شاد یا تلخ باشد به کیفیت آن به خصوص شکل قصه و داستان فیلم باز می‌گردد و اگر سینمای ایران به سمتی سوق پیدا کند که تکنیک خوبی داشته باشد و داستان خوبی را روایت کند که باعث آگاهی شود، می‌تواند مخاطب زیادی را جذب کرده و از فروش بالایی برخوردار شود. همچنین عدم شناخت دقیق از زمان درست اکران فیلم‌های سینمایی با توجه به ذائقه مخاطب از عوامل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه سید امیر سید زاده تهیه کننده مطرح سینما در این باره گفت: در خارج از ایران تهیه کننده، کارگردان و پخش کننده دفترچه‌ای را تهیه می‌کنند که بر اساس آن نیازهای جامعه را نسبت به موضوع انتخاب شده مورد سنجش قرار می‌دهند تا در گیشه با اقبال بیشتری مواجه شوند.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر محدودیت در زمینه نویسندگی داریم و اغلب فیلم هایی که در بازار عرضه می‌شود کلیشه یا اقتباس از فیلم‌های خارجی است یا بر یک موضوع تکراری و خاص متمرکز شده است. همچنین ما به محض اینکه از جشنواره فجر خارج می‌شویم، اکران سالیانه فیلم‌هایمان شروع می‌شود که با چهار اکران روبروست و متاسفانه ایرادی که وجود دارد این است که پخش کنندگان و شورای صنفی نمایش همه فیلم‌های خوب را در این چهار دوره اکران می‌کنند به طوری که در دوره دوم سال دستمان برای نمایش فیلم خوب خالی می‌شود و این اتفاقی است که در دوره دوم سال 98 به خوبی مشاهده می‌شود.

سید زاده تاکید کرد: یکی از بزرگترین مشکلات ما آن است که به اندازه کافی سالن سینما در ایران نداریم و برای همین ترافیک عظیمی از فیلم ها پشت در اکران مانده‌اند چرا که در سال چیزی حدود صد فیلم ساخته می‌شود و در همه آن‌ها ژانرهای مختلفی وجود دارد که می‌تواند مورد توجه مخاطب قرار گیرد.

در پایان گفتگوی برنامه نمای نقره‌ای به مدیریت سینمای ایران و سیاست‌گذاری اشاره شد و اینکه باید کارگروهی تشکیل شود که شامل مجموعه‌ای از فیلمنامه نویسان، جامعه شناسان، کارگردانان و روانشاناسان باشد تا موجب هم افزایی و کمک به نیاز سنجی مخاطب شود و اینکه بحث پژوهش نیز می‌بایست در این زمینه جدی گرفته شود و اگر نیاز مالی نویسندگان فیلمنامه برطرف شود باعث می‌شود تا آنها بخشی از در آمدشان را به پژوهش اختصاص دهند تا کیفیت اثر بالا رود.

نمای نقره‌ای دوشنبه این هفته با اجرای محمود گبرلو، تهیه کنندگی آزاده شاهرخ مهر، و با حضور سید رضا صائمی منتقد سینما و سید امیر سید زاده تهیه کننده سینما ساعت 21 از رادیو نمایش پخش شده است و علاقه مندان برای دریافت فایل کامل این برنامه می‌توانند به سایت رادیو نمایش به نشانی www.radionamayesh.ir مراجعه و در قسمت جدول پخش این برنامه را دانلود کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار