در گفت و گو با پانا

حسین عالم‌بخش: هنر تئاتر مفاهیم مذهبی را بر دل و جان می‌نشاند

تهران(پانا) - کارگردان نمایش مذهبی «خاتون» معتقد است، قالب هنر تئاتر به آسانی می‌تواند بر دل و جان مخاطبان تأثیرگذار باشد.

کد مطلب: ۹۵۵۹۱۵
لینک کوتاه کپی شد
حسین عالم‌بخش: هنر تئاتر مفاهیم مذهبی را بر دل و جان می‌نشاند

نمایش خاتون به نویسندگی و کارگردانی حسین عالم‌بخش، رئیس پردیس تئاتر تهران، به تازگی اجرایش را در این پردیس آغاز کرده است. این نمایش درباره وقایع پس از واقعه کربلا و حکومت یزید و دردانه امام حسین(ع) حضرت رقیه است. در این نمایش عطیه غبیشاوی، فرهاد بشارتی، کیمیا ملائی، بهار ارجمند، امید زندگانی، علی برجی و منوچهر علی‌پور ایفای نقش می‌کنند.

عالم‌بخش درباره این نمایش در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد:‌ «خاتون نمایشنامه‌ای مستند از وقایع شام و درباره دردانه امام حسین(ع) حضرت رقیه است با خیلی از ذکر مصیبت‌هایی که از اتفاقات شام گفته می‌شود، بسیاری از این وقایع در قالب یک کار نمایشی و در چهارمین سال متوالی به اجرا رسیده است.»

قالب هنر تئاتر بر دل و جان مخاطبان تأثیرگذار می‌گذارد

وی با اشاره به مسائلی که در نمایش «خاتون» به نمایش درآمده است گفت: «وضع سیاسی شام در آن روزگار پس از واقعه کربلا و وضعی که اهل بیت پیامبر در خرابات شام داشتند در این کار و در قالب نمایش به صحنه آمده، قالب هنر تئاتر به آسانی می‌تواند بر دل و جان مخاطبان تأثیرگذار باشد.»

عالم‌بخش درباره استقبال خوب مردم در چند شب ابتدایی این کار توضیح داد: «خیلی خوشحالم که این کار در چهارمین سال هم توانست عرض اندام کند. در سه سال گذشته در تئاتر شهر و سالن اندیشه روی صحنه رفتیم و بیش از چهل هزار مخاطب داشتیم هر چند بلیت‌فروشی در این کار وجود ندارد اما تلاشمان این است که برای آینده این اتفاق هم بیفتد.»

وی در ادامه افزود: «اصول و مبانی تئاتر در این کار به خوبی رعایت شده است، از بازیگران و گروه اجرایی کار برای مایه گذاشتن از دل و جانشان تشکر می‌کنم و امیدوارم تأثیرگذاری آن بر دل مردم نیز بنشیند. سال‌ها قبل قرار بود این کار در قالب یک سریال سیزده قسمتی در تلویزیون کار شود که به دلائلی رخ نداد، فیلمنامه سینمایی آن هم تهیه شده است امیدواریم به زودی به نتیجه برسد.»

عالم‌بخش درباره منابعی که برای نمایشنامه این کار مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: «از بحارالانوار گرفته تا سایر کتبی چون لهوف برای نگارش نمایشنامه استفاده شده است بنابراین در این کار به ذکر مصیبت اکتفا نکردیم بلکه تحقیق و پژوهش انجام دادیم.»

وی در پایان اظهار داشت:«من عقیده دارم که همه نوع نمایشی مذهبی است چرا که انسان را به لحاظ اندیشه‌ای ارتقا می‌دهد و این یک آسیب است که نمایش‌های مذهبی‌مان را تبدیل به روضه خوانی کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار