سوء‌استفاده از تسهیلات مسافری برای ثبت گوشی‌ قاچاق، غیرشرعی است

تهران (پانا) - استفتاء از ۹ تن از مراجع عظام تقلید موید آن است که خرید و فروش اطلاعات هویتی مسافران جهت ثبت مسافری گوشی‌ تلفن همراه قاچاق، غیرقانونی و غیرشرعی است.

کد مطلب: ۹۵۵۸۸۹
لینک کوتاه کپی شد
سوء‌استفاده از تسهیلات مسافری برای ثبت گوشی‌ قاچاق، غیرشرعی است

به گزارش مهر، بروز چالش ارزی در سال گذشته و محکومیت‌های قضایی واردکنندگان تلفن همراه موجب شد تا بازار تلفن همراه تأمین‌کنندگان خود را از دست داده و واردات تجاری با رکود سنگینی مواجه شود. در این شرایط واردات مسافری تلفن همراه آن هم بدون کنترل مسافر بودن شخص متقاضی، تدریجاً جایگزین واردات تجاری شد تا آنجایی که در ۶ ماه منتهی به خردادماه امسال، حدود ۷۵ درصد واردات تلفن همراه به کشور از طریق «رویه مسافری» انجام گرفته است. خبرگزاری مهر نیز در همان زمان در گزارش تحلیلی با عنوان «واردات گوشی مسافری چگونه بازار موبایل را به هم ریخت؟» به این موضوع پرداخت.

در ادامه با توجه به معایب گسترده واردات مسافری تلفن همراه از جمله «غیررقابتی کردن فضای بازار»، «عدم ارائه خدمات پس از فروش و تضییع حقوق مصرف‌کننده»، «عدم پرداخت حقوق و عوارض دولتی به میزان واقعی»، مقرر شد با اتصال سامانه گمرک به پلیس گذرنامه ناجا، صرفاً مسافران واقعی امکان ثبت گوشی مسافری را داشته باشند و از ثبت تلفن همراه برای افراد غیرمسافر جلوگیری شود؛ از همین رو نهایتاً در ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری این مهم اتفاق افتاد و سامانه ثبت تلفن همراه مسافری به سرویس پلیس گذرنامه ناجا متصل شد.

شگرد جدید سوء استفاده از واردات مسافری تلفن همراه

با توجه به اینکه تا قبل از اتصال سامانه گمرک به گذرنامه پلیس ناجا، بخش عمده نیاز بازار از طریق «رویه مسافری» تامین می‌شد، نگرانی‌های در میان مسئولان ذیربط در خصوص کمبود کالا و اختلال در تنظیم بازار موبایل وجود داشت اما با اقدامات حمایتی مسئولان ذیربط و فعالیت شرکت‌های واردکننده، این نگرانی برطرف شد؛ به طوری که طبق اعلام سامانه همتا فقط در دو ماه اخیر مرداد و شهریور ماه نزدیک به ۲ میلیون دستگاه تلفن همراه وارد کشور شد.

با این حال پس از اتصال سامانه گمرک به سرویس پلیس گذرنامه ناجا، علیرغم تامین بخش عمده نیاز بازار، کسب‌وکارهای جدیدی برای سوء استفاده از رویه مسافری شیوع پیدا کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به موضوع سرقت اطلاعات هویتی مسافران و ثبت گوشی‌های قاچاق با این اطلاعات اشاره کرد. این موضوع در زمان بازگشت حجاج تمتع شدت گرفت؛ به نحوی که موجب اعتراض وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز شد و وی در توئیتی ضمن تائید وقوع این تخلف، از برخورد قاطع و جدی با افرادی که به حقوق مردم دست‌درازی می‌کنند، خبر داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار