حذف مصوبه «الزام نصب فیلتر دوده» عقبگرد در حوزه مبارزه با آلودگی هوا

تجریشی: خودروسازان به بهانه تحریم و به نام اقتصاد مقاومتی از اجرای مصوبه دولت شانه خالی می‌کنند

تهران (پانا) - درخواست اخیر یکی از شرکت‌های خودروسازی از معاون اول رئیس‌جمهوری برای توقف مصوبه «نصب فیلتر دوده» بر روی خودروهای دیزلی واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است.مسئولان سازمان محیط زیست و مدیریت شهری تهران معتقدند موافقت با درخواست خودروسازان عقبگرد آشکار در حوزه مبارزه با آلودگی هواست.

کد مطلب: ۹۵۵۸۰۹
لینک کوتاه کپی شد
حذف مصوبه «الزام نصب فیلتر دوده» عقبگرد در حوزه مبارزه با آلودگی هوا

طبق آمار، آلودگی هوا سالانه 7 میلیارد دلار خسارت دارد و این میزان در تهران 2.6 میلیارد دلار است. ذرات معلق یکی از مهمترین آلاینده‌هایی است که در کلانشهر تهران وجود دارد و خودروهای دیزلی سهم بالایی از آلایندگی را دارند. با نصب فیلتر جاذب دوده میزان ذرات معلق در هوای تهران کاهش می‌یابد و طبیعی است که با حذف فیلتر دوده، ذرات معلق در هوا نیز افزایش پیدا می‌کند. بر اساس مصوبه هیأت دولت در سال ۹۳، نصب «فیلتر جاذب دوده» به منظور کاهش آلودگی هوا الزامی شد و خودروسازان با وجود مخالفت‌های گسترده، مجبور به اجرای این مصوبه محیط زیستی شدند اما اخیرا یکی از شرکت‌های خودروسازی درخواست کرده‌است تا زمان رفع تحریم‌ها، اجرای مصوبه نصب فیلتر دوده متوقف شود و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز در پاسخ به این نامه از وزیر صمت و رئیس سازمان محیط زیست خواسته است، با توجه به نیاز کشور به این کامیون‌ها نظر خود را اعلام کنند.

مهدی یونسیان، مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل که از مخالفان جدی نصب اجباری فیلتر دوده است درباره درخواستش از معاون اول رئیس‌جمهوری و صدور مجوز برای کامیون‌های بدون فیلتر یا به عبارتی اجازه برای معافیت از مقررات به خبرگزاری ایسنا گفته است که اگرچه اقدامات لازم برای داخلی‌سازی این فیلتر در داخل کشور صورت گرفته و در حال انجام است، هم‌اکنون تامین هر قطعه ATS برای هر محصول ارزبری بالایی دارد که به قیمت تمام‌شده خودرو اضافه می‌شود و با از کار افتادن آن به طور خودکار این میزان هزینه ارزی دور ریخته می‌شود.

البته این درخواست با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شده است و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی اصلی کاهش آلودگی هوا با این خواسته مخالفت کرده است. روز پنجشنبه ۲۸ شهریور عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست درباره حذف الزام نصب فیلتر جذب ذرات معلق در خودروهای دیزلی گفت که آقای جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، از ما خواسته‌اند تا در این خصوص اظهار نظر کنیم و ما نیز مخالفت خود را در این زمینه اعلام می‌کنیم اما در نهایت دولت باید در این زمینه تصمیم بگیرد.

مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، نیز در این باره به پانا گفته بود که حذف این مصوبه عقبگرد در حوزه مبارزه با آلودگی هواست و خودروسازان سعی دارند به بهانه تحریم و به نام اقتصاد مقاومتی از اجرای مصوبه دولت شانه خالی کنند. سازمان حفاظت محیط زیست با توسعه اقتصادی مخالفتی ندارد اما وظیفه دارد که حافظ محیط زیست باشد.

او همچنین با بیان اینکه خودروسازان مواردی را که در قانون هوای پاک مصوب شده است، به بهانه‌های مختلف حذف می‌کنند، تأکید کرده بود که اگر قرار باشد تحریم‌ها را بهانه‌ای برای حذف قوانین و مقررات بدانیم در بسیاری از بخش‌های کشور مشکل ایجاد می‌شود. نباید اقداماتی را انجام داد که به ضرر سلامت مردم است. باید به قوانین و مقررات عمل کنیم و برای سلامت مردم رعایت تمام این الزامات و قوانین ضروری است.

موضوع حذف الزام نصب فیلتر جاذب دوده همچنین با واکنش مدیریت شهری تهران روبه‌رو شده است و سید آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، در جلسه روز یکشنبه هفته جاری در شورای شهر در نطق خود گفت: «در سال ۹۳ بر اساس مصوبه هیأت دولت، نصب «فیلتر جاذب دوده» به منظور کاهش آلودگی هوا الزامی شد. خودروسازان در همان زمان با این مسئله مخالفت‌های گسترده‌ای داشتند اما در نهایت، به اجرای آن گردن نهادند. در وضعی که خودروسازان در یکی، دو ساله گذشته بیشترین سود و استفاده را از تحولات اقتصادی برده‌اند و به بهانه تحریم‌ها، خودروهایشان را با همان کیفیت و بلکه کمتر و صد البته قیمت بیشتر فروخته‌اند، با همان بهانه تحریم‌ها می‌خواهند از انجام کمترین وظیفه در راستای قانون هوای پاک شانه خالی کنند.»

حسینی میلانی افزود: «این بهانه آوردن‌ها در حالی است که نارضایتی مردمی از خودروسازان بسیار آشکار و واضح است و معلوم نیست تا چه زمانی قرار است از انحصارات خودرویی حمایت صددرصدی کنیم. خودروسازانی که قبل از تحریم‌ها به سختی زیر بار اجرای نصب فیلتر دوده بروی خودروهای دیزلی می‌رفتند. حالا هم تحریم را بهانه می‌کنند.»

او با بیان اینکه موافقت با درخواست خودروسازان برای الزام نکردن نصب فیلتر دوده، بازی کردن با جان مردم است، گفت: «اگر بخواهیم در پایتخت هزاران خودرو دیزلی غیر استاندارد داشته باشیم، وضع آلودگی هوای تهران مجددا وارد وضع ناسالم خواهد شد. در واقع، موافقت با درخواست خودروسازان یک عقبگرد آشکار و در تضاد روشن با حق‌الناس، منافع عمومی و مصالح مردم است چراکه به صورت بسیار مستقیم به سلامت و بهداشت مردم صدمه وارد می‌کند و انتظار می‌رود دولت این پیشنهاد را از دستور کار خارج کند.»

لغو مصوبه مذکور نیاز به تأئید در هیات دولت دارد؛ بنابراین باید منتظر ماند تا دولت برای مقابله با آلودگی هوا تصمیم بگیرد که بالاخره فیلتر دوده بر روی خودروهای دیزلی نصب شود یا نشود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار