لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های حوزه مشاوره در موضوع آسیب های اجتماعی

شیراز (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس معتقد بود که بدون بهره گیری از توان و قدرت مشاوران در مدارس اجرای فعالیتهای مربوط به مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی ابتر باقی می ماند و این واقعیتی است که موجب شده تا این دو بخش ستادی با هم ادغام شوند .

کد مطلب: ۹۵۵۵۶۷
لینک کوتاه کپی شد
لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های حوزه مشاوره در موضوع آسیب های اجتماعی

جهانبخش بانشی در گردهمایی رؤسای اداره مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی قطب جنوب غرب کشور گفت: جمع بزرگی از ملت ما را جوانان و نوجوانان ما به عنوان سرمایه های پایدار و ماندگار کشور تشکیل می دهند که در توسعه و پیشرفت آینده کشور نقش اساسی ایفا می نمایند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس افزود: اگر بنا باشد آموزش و پرورش به عنوان موتور محرکه پیشرفت و توسعه بخواهد زمینه حرکت بالنده و سازنده را در جهت پیشرفت همه جانبه فراهم کند ،باید یک توجه ویژه به جامعه جوانان و نوجوانانمان داشته باشد .

وی یادآور شد: ممکن است به خاطر دوران گذار و به نوعی عبور از سنت به مدرنیسم شاهد یک سری آسیبها، مشکلات و گرفتاری های اجتناب ناپذیر باشیم به نحوی که هر جامعه ای به فراخور شرایط فرهنگی و اجتماعی خود گرفتار این آسیبها و معضلات بشود .

بانشی گفت: مراقبت از این سرمایه های انسانی در برابر آسیبها وظیفه آموزش و پرورش است و در واقع اولین قدمی است که آموزش و پرورش باید برای حفاظت از سرمایه اصلی جامعه یعنی نوجوانان و جوانان بردارد تا بتوانند در یک مسیر درست و صحیح قرار بگیرند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه در سالهای گذشته ساختار دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش به حق و به شایستگی به وجود آمده و شکل گرفته است گفت: طرح نماد از جمله کارهای بسیار ارزنده ای است که در وزارت آموزش و پرورش شکل گرفته و این طرح در واقع تکامل یافتگی حوزه مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش را نشان می دهد.

بانشی گفت: ساختار این طرح با دقت نظر و با تشخیص به هنگام و صحیح پیرامون ضرورت آن شکل گرفت و این زمینه را ایجاد کرد که همه بخش های فرهنگی و به نوعی خدماتی جامعه که مرتبط با بحث پیشگیری از آسیبهای اجتماعی هستند همه در یک ستاد و در کنار هم کار بسیار مهم و اساسی مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی را در جامعه پیگیر باشند تا هم زمینه پیشگیری از این آسیبها فراهم شود و هم اگر جایی بروز پیدا کرد بتوانند آن را کنترل وریشه کن نمایند.

وی با اشاره به اینکه طرح نماد در جامعه و در فضای ملی توجه به کار گروهی دارد، بیان داشت:امید است با همکاری همه دستگاهها و سازمانها در کنار یکدیکر با بهره گیری از همه قدرت و قابلیتهایمان برای پیشبرد برنامه های این حوزه بتوانیم به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

بانشی با تاکید بر اینکه حوزه مشاوره تربیتی باید یک رکن اساسی در طرح نماد باشد گفت: این مسئله را باید در استانها کاملا تعریف و تبیین نموده و تلاش کنیم که از لحاظ ساختاری بین مراقبت از آسیبهای اجتماعی و مشاوره هیچ تفرقه ای ایجاد نشود و در خود استانها نیز با همفکری و هم اندیشی این زمینه فراهم شود تا میان این دو اداره کار به صورت مشترک پیش رود.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس یاد آور شد: بدون بهره گیری از توان و قدرت مشاوران در مدارس اجرای فعالیتهای مربوط به مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی ابتر باقی می ماند و این واقعیتی است که موجب شده تا این دو بخش ستادی با هم ادغام شوند و لازم است که ما هم به این ضرورت توجه داشته و مشاوره را با تمام توان و قوا در خدمت بخش مراقبت از آسیبهای اجتماعی قرار دهیم.

وی همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره نوجوان سالم گفت: این جشنواره در واقع در زمینه ایجاد نشاط و دوری دانش آموزان از آسیبها نقش فوق العاده مهمی را ایفا می نماید .

بانشی با تاکید بر اینکه وظیفه ماست که دانش آموزان را در برابر آسیبها و گرفتاری های زندگی توانمند کنیم گفت: آسیب اجتناب ناپذیر است اما موضوع اساسی این است که ما بحث توانمند سازی بچه هایمان را داشته باشیم و آنها را در برابر آسیبها و گرفتاری ها مصون کنیم .

وی همچنین یاد آور شد: بحث استحکام درون خانواده ها نیز از جمله نکات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و طرح هایی که در حوزه مراقبت از آسیبهای اجتماعی اجرا می شود نگاه دارد به موضوع استحکام و انسجام درون خانواده ها و اینکه دانش آموزان در خانواده از یک آرامش روحی، عاطفی و روانی برخوردار باشند .

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس گفت: در طرح نماد ضرورت مددکاری اجتماعی فوق العاده حس می شود و لازم است آن را به رسمیت بشناسیم و به سرعت ورود کند چراکه وقتی یک مشکل ایجاد شد اگر وقت طلایی برطرف کردن آن آسیب از دستمان برود دیگر نتیجه ای نخواهیم گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار