۱۸ مسافر در تصادف مینی‌بوس و تریلر در گنبدکاووس جان باختند

سحرگاه مرگ در جاده

تهران (پانا) - محور گنبد کاووس به اینچه برون شاهد یکی از تلخ ترین تصادف‌های سال شد. مینی‌بوس سفیدرنگ به پهلو روی زمین افتاده و دود سیاه و شعله‌های سرکش آتش بی‌امان از آن به آسمان می‌رفت. اجساد به گوشه و کنار جاده پرت شده و زن‌ها و بچه‌ها، زخمی و سوخته با صدایی گرفته و وحشت‌زده کمک می‌خواستند، اما در آن جاده خلوت و سوت و کور، پرنده هم پر نمی‌زد. مسافرانی‌که زنده مانده بودند، با ترس و وحشت به اطراف خود نگاه می‌کردند. بچه‌هایی‌که تا چند لحظه پیش جلوی چشمان‌شان بازی و شادی می‌کردند، بعضی‌هایشان در حال سوختن در آتش گداخته مینی‌بوس بودند

کد مطلب: ۹۵۵۴۱۱
لینک کوتاه کپی شد
سحرگاه مرگ در جاده

به گزارش جام جم، صدای ناله زخمی‌ها یک لحظه قطع نمی‌شد و همه از ترس مرگ به‌خود می‌لرزیدند. ساعاتی قبل از حادثه زن‌ها و بچه‌ها منتظر آمدن مینی‌بوس بودند و تقریبا همه‌شان یک بچه همراه خود داشتند. راننده که آمد به همه گفت سوار مینی‌بوس شوند. قرار بود از روستای مراوه تپه برای زیارت به حوزه علمیه قره بولاغ بروند. هوا هنوز تاریک بود که راننده، مینی بوس را روشن و حرکت کرد، بی‌خبر از این‌که بسیاری از مسافرانش، طلوع آفتاب زیبای یکشنبه 31 شهریور را نخواهند دید.

هوا گرگ و میش بود و خورشید هنوز به‌طور کامل بالا نیامده بود. بسیاری از مسافران خواب بودند، بعضی دیگر تازه از خواب بیدار شده و هنوز هوشیار نشده بودند، بعضی‌ها هم کاملا بیدار بودند و به جاده و مناظر بیرون از پنجره نگاه می‌کردند. عقربه‌ها از ساعت 6 و 30 دقیقه صبح گذشته بود که ناگهان راننده مینی بوس، تریلر قرمزرنگی را شاخ به شاخ با خودش دید. راننده مینی‌بوس، دستپاچه و نگران، فرمان ماشینش را محکم در دستانش‌گرفت تا آن را کنترل کند، اما نتوانست و براثر برخورد شدید با تریلر، مینی بوس به پهلو سقوط کرد.

صدای جیغ زن‌ها و گریه بچه‌ها به آسمان بلند شد، اما هنوز هیچ‌کس عمق فاجعه را نمی‌دانست. ناگهان مینی‌بوس آتش گرفت و کم‌کم حجم آتش آن‌قدر بالا رفت که تبدیل شد به گلوله‌ای آتش که هم خودش در آتش می‌سوخت و هم برخی از مسافرانش را بی‌رحمانه می‌سوزاند. دقایقی بعد، چند سواری که در حال عبور از جاده بودند، متوجه مینی‌بوس سوزان شدند که هر لحظه شعله‌های آتش آن بلندتر می‌شد.

راننده‌ها با اورژانس و هلال احمر تماس گرفتند و عده‌ای دیگر برای کمک به سمت مسافران و بچه‌هایی رفتند که خونین و سوخته روی زمین افتاده بودند. دستور بررسی تصادف از سوی دادگستری گلستان پس از وقوع این حادثه، رئیس کل دادگستری گلستان دستور لازم را برای بررسی ویژه تصادف مرگبار گلستان صادر کرد. هادی هاشمیان که دادستان گنبدکاووس را مسؤول ویژه رسیدگی به این تصادف دلخراش کرده بود، با تسلیت به خانواده‌های داغدار گفت: «دادستان پس از بررسی علل بروز این حادثه و عوامل تشدید شمار جانباختگان این تصادف، گزارش آن را به مرکز استان ارائه خواهد کرد.

تعیین میزان قصور مدیران ذی‌ربط از نکات مهمی است که باید در این حادثه تلخ بررسی و در گزارش منعکس شود. پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور عصر دیروز تعداد جانباختگان این تصادف را 18 نفر اعلام کرد. براساس اعلام اورژانس، اسامی 16 نفر از فوتی‌های تصادف مینی بوس با کامیون به این شرح است: 1- آنه بیکه حاجیلی دوجی ۳۲ ساله ،2- یاسمن دوجی ۱۲ ساله، 3- محمد گرگانلی دوجی ۳۷ ساله، 4 -هلیا حاجلی دوجی ۴ ساله ،5 -رضا گرمه‌ای ۲۶ ساله ،6-تاج بیکه حاجیلی دوجی ۳۷ ساله ،7- الیکا اوزونی دوجی یک ساله ،8- سلیمه گرگانلی دوجی ۲۸ ساله ،9- شیدا حاجیلی دوجی ۱۰ ساله ،10-کلثوم حاجیلی دوجی ۲۵ ساله، 11-اسما سیدی ۲۱ ساله ،12-گونای حاجیلی دوجی یک ساله ،13 -اشکان حاجیلی دوجی ۸ ساله ، 14- آق‌گل حیدرپور ۴۱ ساله ، 15- مصطفی عابدینی ۵۵ ساله و16-حلیمه دوجی ۱۸ ساله.
محور گنبد کاووس به اینچه برون شاهد یکی از تلخ ترین تصادف‌های سال شد. مینی‌بوس سفیدرنگ به پهلو روی زمین افتاده و دود سیاه و شعله‌های سرکش آتش بی‌امان از آن به آسمان می‌رفت. اجساد به گوشه و کنار جاده پرت شده و زن‌ها و بچه‌ها، زخمی و سوخته با صدایی گرفته و وحشت‌زده کمک می‌خواستند، اما در آن جاده خلوت و سوت و کور، پرنده هم پر نمی‌زد. مسافرانی‌که زنده مانده بودند، با ترس و وحشت به اطراف خود نگاه می‌کردند. بچه‌هایی‌که تا چند لحظه پیش جلوی چشمان‌شان بازی و شادی می‌کردند، بعضی‌هایشان در حال سوختن در آتش گداخته مینی‌بوس بودند. صدای ناله زخمی‌ها یک لحظه قطع نمی‌شد و همه از ترس مرگ به‌خود می‌لرزیدند.
ساعاتی قبل از حادثه
زن‌ها و بچه‌ها منتظر آمدن مینی‌بوس بودند و تقریبا همه‌شان یک بچه همراه خود داشتند. راننده که آمد به همه گفت سوار مینی‌بوس شوند. قرار بود از روستای مراوه تپه برای زیارت به حوزه علمیه قره بولاغ بروند. هوا هنوز تاریک بود که راننده، مینی بوس را روشن و حرکت کرد، بی‌خبر از این‌که بسیاری از مسافرانش، طلوع آفتاب زیبای یکشنبه 31 شهریور را نخواهند دید.
هوا گرگ و میش بود و خورشید هنوز به‌طور کامل بالا نیامده بود. بسیاری از مسافران خواب بودند، بعضی دیگر تازه از خواب بیدار شده و هنوز هوشیار نشده بودند، بعضی‌ها هم کاملا بیدار بودند و به جاده و مناظر بیرون از پنجره نگاه می‌کردند. عقربه‌ها از ساعت 6 و 30 دقیقه صبح گذشته بود که ناگهان راننده مینی بوس، تریلر قرمزرنگی را شاخ به شاخ با خودش دید.

راننده مینی‌بوس، دستپاچه و نگران، فرمان ماشینش را محکم در دستانش‌گرفت تا آن را کنترل کند، اما نتوانست و براثر برخورد شدید با تریلر، مینی بوس به پهلو سقوط کرد. صدای جیغ زن‌ها و گریه بچه‌ها به آسمان بلند شد، اما هنوز هیچ‌کس عمق فاجعه را نمی‌دانست. ناگهان مینی‌بوس آتش گرفت و کم‌کم حجم آتش آن‌قدر بالا رفت که تبدیل شد به گلوله‌ای آتش که هم خودش در آتش می‌سوخت و هم برخی از مسافرانش را بی‌رحمانه می‌سوزاند. دقایقی بعد، چند سواری که در حال عبور از جاده بودند، متوجه مینی‌بوس سوزان شدند که هر لحظه شعله‌های آتش آن بلندتر می‌شد. راننده‌ها با اورژانس و هلال احمر تماس گرفتند و عده‌ای دیگر برای کمک به سمت مسافران و بچه‌هایی رفتند که خونین و سوخته روی زمین افتاده بودند.
دستور بررسی تصادف از سوی دادگستری گلستان
پس از وقوع این حادثه، رئیس کل دادگستری گلستان دستور لازم را برای بررسی ویژه تصادف مرگبار گلستان صادر کرد. هادی هاشمیان که دادستان گنبدکاووس را مسؤول ویژه رسیدگی به این تصادف دلخراش کرده بود، با تسلیت به خانواده‌های داغدارگفت: «دادستان پس از بررسی علل بروز این حادثه و عوامل تشدید شمار جانباختگان این تصادف، گزارش آن را به مرکز استان ارائه خواهد کرد. تعیین میزان قصور مدیران ذی‌ربط از نکات مهمی است که باید در این حادثه تلخ بررسی و در گزارش منعکس شود.
پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور عصر دیروز تعداد جانباختگان این تصادف را 18 نفر اعلام کرد. براساس اعلام اورژانس، اسامی 16 نفر از فوتی‌های تصادف مینی بوس با کامیون به این شرح است: 1- آنه بیکه حاجیلی دوجی ۳۲ ساله ،2- یاسمن دوجی ۱۲ ساله ، 3- محمد گرگانلی دوجی ۳۷ ساله ،
4 -هلیا حاجلی دوجی ۴ ساله ،5 -رضا گرمه‌ای ۲۶ ساله ،6-تاج بیکه حاجیلی دوجی ۳۷ ساله ،7- الیکا اوزونی دوجی یک ساله ،8- سلیمه گرگانلی دوجی ۲۸ ساله ،9- شیدا حاجیلی دوجی ۱۰ ساله ،10-کلثوم حاجیلی دوجی ۲۵ ساله، 11-اسما سیدی ۲۱ ساله ،12-گونای حاجیلی دوجی یک ساله ،13 -اشکان حاجیلی دوجی ۸ ساله ،
14- آق‌گل حیدرپور ۴۱ ساله ، 15- مصطفی عابدینی ۵۵ ساله و16-حلیمه دوجی ۱۸ ساله.
روایت مجروحان حادثه از تصادف آتشین
فضای بیمارستان شهید مطهری گنبدکاووس‌بسیار ملتهب است و خانواده‌های مجروحانی که از حادثه مطلع شده‌اند، خودشان را به‌سرعت به بیمارستان رسانده‌اند. خاله یکی از حادثه‌دیدگان که در بیمارستان شهید مطهری گنبدکاووس حضور دارد، به جام‌جم می‌گوید: «تا جایی که من متوجه شده‌ام، در این حادثه 9 نفر از یک خانواده فوت شده‌اند. تمام کسانی که در مینی‌بوس بودند، با هم فامیل بودند. حال بسیاری از زخمی‌ها اصلا خوب نیست و در حالت شوک به‌سر می‌برند و گیج و منگ هستند. از صبح مقامات زیادی از استان به ملاقات آمده‌اند، اما زخمی‌ها آن‌قدر در شوک و گیج هستند که حتی نمی‌توانند جواب سوال آنها را بدهند.»
مینی بوس در آتش سوخت
زن جوان که روی تخت بیمارستان خوابیده و به‌سختی صحبت می‌کند خیلی کوتاه به سوالات خبرنگار درباره حادثه پاسخ داد که در ادامه می‌خوانید.
حادثه چطور اتفاق افتاد؟
ساعت سه و نیم صبح بود که حرکت کردیم. در ادامه راننده مینی‌بوس را نگه داشت و نمازمان را خواندیم. تا آن موقع هیچ اتفاقی نیفتاده بود، اما ساعت شش و چهل دقیقه صبح، ناگهان با تریلر تصادف کردیم. من همراه بچه‌ام در مینی‌بوس بودم که این اتفاق افتاد. اصلا نفهمیدم چطور شد. یکدفعه هم من و هم بچه‌ام از پنجره مینی‌بوس به بیرون پرتاب شدیم.
بچه کجا افتاد؟
او یک طرف پرت شد و من هم طرف دیگر.
الان زنده است؟
بله خدا را شکر زنده است.
یادتان هست مینی‌بوس چطور آتش‌گرفت؟
اول آتش‌کم بود، اما کم‌کم زیاد شد. بعد از زیاد شدن آتش‌سوزی، ماشین‌های زیادی که در جاده بودند، ایستادند و به کمک ما آمدند. بعد هم هلال احمر آمد و با اورژانس ما را به بیمارستان بردند.
یادم نمی آید
یکی دیگر از حادثه‌دیدگان که دختر 11ساله‌ای است، در حالی‌که هنوز در شوک به‌سر می‌برد به تشریح ماجرا پرداخت.
با چه کسانی در مینی بوس بودی؟
با مادرم، زن عمویم و دختر عمویم.
مادرت کجاست؟
او در بیمارستان تامین اجتماعی بستری شده است.
حادثه را به یاد می‌آوری؟
نه، آن‌قدر ترسیده بودم که یادم نمی‌آید چه اتفاقی برای‌مان افتاد.
مینی‌بوس بیش از حد مسافر داشت
اصغر نودهی، رئیس جمعیت هلال‌احمر گنبدکاووس در مورد حادثه تصادف مینی‌بوس با تریلر به جام‌جم می‌گوید: «این حادثه دلخراش، در ده کیلومتری پایگاه ما واقع در سه راهی اینچه برون رخ داد. ساعت 7 و 40 دقیقه صبح بود که از حادثه مطلع شدیم و همکاران ما در مدت پنج دقیقه به محل حادثه رسیدند. پس از هماهنگی‌های لازم با اورژانس، هفت دستگاه آمبولانس و یک بالگرد از بخش اورژانس به محل اعزام شده و مصدومان را به بیمارستان منتقل کردند. این مینی‌بوس گنجایش 18 مسافر را داشت، اما متاسفانه 31 نفر در آن بودند، این در حالی بود که در دفترچه راننده مینی بوس، 24 مسافر قید شده بود. 16 کودک زیر 12 سال در این مینی بوس بودند که متاسفانه، بسیاری از سوختگان و کشته‌شدگان، کودکان هستند.
او در مورد وضعیت راننده‌های تریلر و مینی بوس ادامه می‌دهد: راننده، کمک راننده مینی‌بوس و راننده تریلر هر سه زنده هستند، اما راننده مینی‌بوس باید در مورد این‌که چرا بیش از حد ظرفیت لازم، مسافر سوارکرده و باعث بروز این حادثه هولناک شده است، به مقامات پاسخگو باشد. من سر صحنه حادثه بودم و واقعا وحشتناک بود. در آخرین دقایق انجام عملیات، وقتی در حال جابه‌جا کردن مینی بوس بودیم، دستی را دیدیم که لای صندلی‌ها گیر کرده بود و مشخص نبود متعلق به کدام یک از اجساد است. متاسفانه جاده‌ای که در آن تصادف رخ داده است، جاده‌ای ترانزیتی و بین‌المللی است که هر از گاهی شاهد وقوع حادثه در آن هستیم، در حالی‌که با رعایت نکات ایمنی می‌توان از وقوع حوادث جلوگیری کرد.»
سرهنگ علی عبدی، رئیس پلیس راه گلستان نیز درمورد علت وقوع این حادثه می‌گوید: «براساس اعلام کارشناسان علت حادثه رانندگی صبح شنبه ـ 30 شهریور ـ در محور مراوه تپه به گنبدکاووس، انحراف به چپ تریلر بر اثر خستگی و خواب آلودگی راننده آن اعلام شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار