محمود فرشیدی: باید از مدیریت تک‌بعدی کنکور‌محور در مدارس فاصله بگیریم

تهران (پانا) - وزیر اسبق آموزش و پرورش بر لزوم دوری از مدیریت تک‌بعدی کنکور‌محور در مدارس تاکید کرد.

کد مطلب: ۹۵۵۱۱۴
لینک کوتاه کپی شد
محمود فرشیدی: باید از مدیریت تک‌بعدی کنکور‌محور در مدارس فاصله بگیریم

محمود فرشیدی در برنامه تلویزیونی پرسشگر گفت: «نمی‌توان مطلق گفت که حال آموزش و پرورش خوب است یا بد؛ نقش معلمان در آموزش و پرورش بی‌بدیل است. معلمان مشکلات معیشتی بسیاری دارند. در مجموع معتقدم باید به نقاط عملکردی مثبت هم توجه کرد. آموزش و پرورش امروز قطعا نیازمند تحول جدی است. نقش اصلی در این نظام بر عهده معلمان است و اگر معلم تحول‌خواه داشته باشیم چه بسا بتوانیم حرکتی از پایین هم شروع کنیم و لزوما نگاه بالا به پایین به تحول نداشته باشیم.»

او به آغاز سال تحصیلی جدید در گام دوم انقلاب و ورود نسل جوان معلمان پرنشاط و پرانرژی به مدارس اشاره کرد و گقت: «با آمدن نیروهای جدید می‌توانیم امیدوار باشیم که خود این‌ها به تحول به آموزش و پرورش کمک کنند. اگر ما به مدرسه و معلم به‌عنوان نهاد پویا و بالنده اختیارات بیشتری بدهیم می‌توانیم شاهد تحول‌آفرینی بیشتر مدارس باشیم.»

فرشیدی گفت: «در همه‌جای کشور گرفتار بروکراسی‌های اداری هستیم و ادارات در آموزش و پرورش، دست و پاگیر معلم شده‌اند. معلم‌ها هم ناظر ابلاغ از بالا نباشند. این امر باید به‌عنوان یک سیاست مهم پذیرفته شده و اجرا شود.»

وزیر اسبق آموزش و پرورش افزود: «باید از مدیریت تک‌بعدی کنکور‌محور در مدارس فاصله بگیریم. البته به تدریج حرکت‌هایی را می‌توان در حوزه کتاب درسی و ... شروع کرد. معلم کارمند نیست و شأن و اختیارات معلم باید مقداری شبیه دانشگاه‌ها که هیئت‌امنا دارند بشود.»

او در پایان گفت: «عرصه‌های مختلفی برای فعالیت دانش‌آموزان چون شورای دانش‌آموزی و ... وجود دارد. معلم و مدرسه را در سطح حداقلی سوادآموزی نبینیم. پیشنهادم این است که شورای‌ عالی اقتصاد زیرنظر رئیس‌جمهوری تشکیل شود. کاهش تعداد پرسنل و ... نگاه اقتصادی به آموزش و پرورش است باید آورده‌‌های جدیدی برای آموزش و پرورش داشته باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار