مهدی نویدادهم: انسان توسعه‌آفرین در دوره ابتدایی تربیت می‌شود

با این شیوه ارزشیابی که در سه‌، چهار ساعت تست‌زنی سرنوشت نسل آینده تعیین شود، مخالفیم

تهران (پانا)‌ - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد آموزش و پرورش مخالف کنکور به شیوه فعلی است، و برخی سعی دارند آموزش و پرورش را مقصر جلوه می‌دهند اما آموزش و پرورش عامل این مشکل نیست.

کد مطلب: ۹۵۵۱۰۱
لینک کوتاه کپی شد
مهدی نویدادهم: انسان توسعه‌آفرین در دوره ابتدایی تربیت می‌شود

به گزارش روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش، مهدی نوید ادهم در برنامه تلویزیونی پرسشگر به سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: «امروزه اجرای سند تحول بنیادین به عنوان گفتمان غالب در آموزش و پرورش است؛ همه وزرا از جمله وزیر آموزش و پرورش خود را ملزم به اجرای این سند می‌داند و بستر اجرای آن نیز بیش از پیش فراهم شده است. در سال گذشته چهار زیرنظام مصوب سند تحول را به شش زیرنظام رساندیم. سند تحول 131 راهکار دارد که 530 برنامه تنظیم شده براساس زیرنظام‌ها اجرا می‌شوند.»

آیین‌نامه اجرایی مدرسه مبتنی بر سند تحول بنیادین بازخوانی شده و باید تصویب شود

او ادامه داد: «بستر آموزش معلمان بیش از پیش فراهم شده است. بعضی فکر می‌کنند چون تابستان تعطیل است، آموزش و پرورش هم تعطیل است؛ همه رؤسای 750 منطقه آموزشی دوره‌های آموزشی دیدند تا بدانند مهر امسال را مبتنی بر سند چگونه آغاز کنند. آقای علی‌ احمدی، وزیر پیشین آموزش و پرورش گفت ما سند مدرسه نیاز داریم، از نظر ما آیین‌نامه اجرایی مدرسه همان سند تحول در مدرسه است بنابراین آیین‌نامه قبلی را که 20 سال پیش تنظیم شده بود مبتنی بر سند تحول بنیادین بازخوانی کردیم که باید به تصویب شورای عالی برسد.»

هیچ وزیر آموزش و پرورشی مدافع کنکور نیست

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که چرا «مشکل کنکور حل نمی‌شود»، گفت: «اکثر مهمانان برنامه پرسشگر مخالف کنکورند و متخصصان به طور جد مخالف کنکور هستند اما چرا هنوز کنکور هست؟ نمی‌دانم. چرا این مشکل حل نمی‌شود؟ هیچ وزیر آموزش و پرورشی مدافع کنکور نیست.

او گفت: «آموزش و پرورش مخالف کنکور به شیوه فعلی است. گاهی آدرس اشتباه می‌دهند و آموزش و پرورش را مقصر جلوه می‌دهند اما بارها عنوان و ثابت کرده‌ایم که مشکل در آموزش و پرورش نیست. چرا قانون حذف کنکور که مجلس با فراز و فرودهای فراوان به تصویب رساند، اجرا نمی‌شود؟ با کنکور به این شیوه ارزشیابی که در سه‌، چهار ساعت با مهارت تست‌زنی سرنوشت نسل آینده تعیین شود، مخالفیم. با اینکه تحصیلات 12 سال دانش‌آموز به رسمیت شناخته نشود و کنکور باشد و مافیا در کنارش شکل بگیرد، مخالفیم.»

مهدی نوید ادهم به اجرایی‌شدن سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: «سند تحول ذیل سند 1404 است و تا این سال بیش از 50 درصد آن عملیاتی شود اما مشکل، نوع نگاه به آموزش و پرورش است که اسم آن را کوچک‌انگاری آموزش و پرورش گذاشتم یعنی نقش آموزش و پرورش را کوچک دیدیم. اگر قرار است انسان توسعه‌آفرین باشد این انسان در مدرسه به ویژه در دوره ابتدایی تربیت می‌شود.»

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: «در کشورهای پیشرفته انسان‌ها را کوچک ندیدند اما متاسفانه ما دچار این مشکل هستیم. یک مانع دیگر، کنکور است و مانع دیگر مشکل مدیریت سیستم است. در تجزیه و تحلیل چالش‌ها مشخص شد که یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها بی‌ثباتی مدیریت است. نکته دیگر این است که برای نظام آموزشی مدیر تربیت نمی‌کنیم؛ امسال صدمین سال تربیت معلم را جشن گرفتیم اما دانشکده‌ای در خود آموزش و پرورش برای تربیت مدیر نداریم و البته نظر وزرای قبلی این بود که دانشکده تربیت مدیر آموزشگاهی ایجاد کنیم که خوشبختانه زمینه آن فراهم آمده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار