معدن گمنام ذغال سنگ در دل چشمه

تهران (پانا) - «آب نیل»، آبادی ای در نزدیکی کرمان که در طی ۳۰ سال اخیر پی بردند علت آب نیلی رنگ آن چشمه ها معدن ذغال سنگ است. «آب نیل» آبادی در ۵۷ کیلومتر شهر کرمان و در ۲۹ کیلومتری بخش چترود است. از دیر باز محل سکونت انسان هایی بوده است، کسی از قدمت آب نیل خبر ندارد، حدود ۲۵ چشمه طبیعی در آب نیل وجود داشته است. به گفته لیلا معنیان از سکنه قدیم آب نیل، آب چشمه ها به رنگ نیلی بوده است و علت نام گذاری این منطقه به آب نیل، به نیل گون بودن آب چشمه ها بازمی گردد.

کد مطلب: ۹۵۵۰۹۵
لینک کوتاه کپی شد
معدن گمنام ذغال سنگ در دل چشمه

نیلی بودن آب که حدود۳۰سال است به علت آن پی برده اند، وجود معادن ذغال سنگ های زیرزمینی بوده است، که آب این چشمه های از لا به لای سنگ های ذغال سنگ به سطح زمین جاری می شوند.
اکنون به علت حفر تونل ها و برداشت ذغال سنگ های موجود، که آب چشمه ها از داخل این معادن پمپاژش می شد وبه سطح زمین جاری میشد، آب چشمه ها در حال خشک شدن است.
این ماجرا تا جایی ادامه یافته است که تعداد چشمه ها به طور چشم گیری کاهش یافته است و به ۵ چشمه رسیده است و همین تعداد اندک نیز به طوری زیادی آبشان کاهش یافته است و در خطر خشکیده شدن قرار دارند .آب نیل دارای سه قنات نیز بوده است، که در حال حاضر دو قنات از آن دوران به جای مانده است. مخروبه ها آثار زندگی هنوز در جای جای آب نیل قابل مشاهده است.
طی تحقیقات از حسین فرح بخش، دهیار روستایی که سکنه آب نیل به آن مهاجرت کرده اند پی برده ایم که در بر پایی آخرین محل سکونت آب نیل که بر بلندی بنا شده است و همچنان پا بر جاست از برجک های نگهبانی نیز استفاده شده است، که کسی تا کنون از چگونگی بر پایی این برجک ها اطلاعی در دست ندارد.
به دلیل بی توجهی افراد زمانی که دست بر خراب کردن برجک ها و ساختن منزل های جدید در آن مکان زده اند، در زمان ویرانی این آثار تاریخی، به موارد قابل توجهی از جمله: اسکلت انسان و ظروف سفالی قدیمی دست پیدا کردند که نشانی از قدمت زیاد این منطقه است.
آب نیل داری کاروانسرایی است که پس از عبور از جنگل و درختان گَز به آنجا میرسیم، که محل عبور کاروان ها در گذشته بوده است، سَکنه آب نیل در آن مکان به کشت و کار می پرداختند.


از نظر آب و هوایی آب نیل را می توان جایی با آب و هوای دلچسب دانست، هوای آب نیل در تابستان ها با وزشی ملایم و نسبتاً خنک همراه است، که این مورد در طاقت فرسایی هوای کویری بسیار دلنشین است.
پوشش گیاهی آب نیل را می توان به دارو خانه ای طبیعی تشبیه کرد،دارو خانه ای با انواع داروهای گیاهی همچون: آویشن، آلاله و زیره .
آب نیل در گذشته محل زندگی حیوانات بسیاری از جمله: بزکوهی، تیهو و آهو پلنگ آسیایی بوده است که طی زمان و کمتر شدن آب ناحیه، آب نیل کمتر می توان این حیوانات را در این مناطق مشاهده کرد.
زمین های آن شور زار و تخت سنگی است و آب چشمه های آن نیز شور است. آب نیل نیز دارای معادنی از جمله : گچ شور، ذغال سنگ، شن و سنگ نما است.
و درآخر با وجود اینکه در زمان محمد رضا شاه سند اصلاحات اراضی با اجاره ۹۰ ساله به آخرین ساکن آب نیل به نام نجف فرح بخش داده شد، اما با مدعی شدن ساکنین قبلی و یا وجود وارثان شان نمی توان هیچ عملی در جهت مرمت و یا باز سازی این فضای فرهنگی گردشگری و یا جلو گیر از خشک شدن ونابودی چشمه ها ودرختان جنگل های گز انجام داده شود.

*لیلا علم خانی، خبرنگار دانش آموز منطقه ۴

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار