وزارت امور خارجه در یادداشتی رسمی به تهدیدات آمریکا پاسخ داد

پاسخ ایران به هر گونه اقدام احتمالی محدود به منشا تهدید نخواهد بود

تهران (پانا) - وزارت امور خارجه ایران در یادداشت رسمی از طرق سفارت سوئیس اظهارات مقام‌های آمریکایی را محکوم و اعلام کرده است که پاسخ ایران به هر گونه اقدام احتمالی آمریکا محدود به منشا تهدید نخواهد بود.

کد مطلب: ۹۵۴۶۵۰
لینک کوتاه کپی شد
وزارت امور خارجه در یادداشتی رسمی به تهدیدات آمریکا پاسخ داد

یک منبع آگاه با اعلام این خبر درباره اقدامات احتمالی آمریکا در ادعای دست داشتن ایران در حمله حوثی های یمن به تاسیسات نفتی عربستان بیان کرد: «ایران اظهارات دونالد ترامپ و مایک پمپئو در این باره را در یادداشت رسمی که به سفارت سوئیس ارائه شده، محکوم کرده است.»

او با اعلام اینکه این یادداشت روز دوشنبه به سفارت سوئیس تحویل داده شده است، ادامه داد: «در این یادداشت اعلام شده است که این طور نیست که ایران در صورت اقدامی از سوی آمریکا جایی را که حمله شده است، هدف قرار دهیم بلکه پاسخ ما کاملا مشخص است و محدود به منشأ تهدید نخواهد بود.»

شنبه هفته جاری (۲۳ شهریورماه) یحیی سریع، سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اعلام کرد، یگان پهپادی یمن با ۱۰ پهپاد پالایشگا‌ه‌های بقیق و خریص شرکت آرامکو در منطقه «شرقیه» عربستان سعودی را در پاسخگویی به حملات ائتلاف متجاوز و محاصره پنج ساله یمن هدف قرار داده اند.

در پی این حمله دست‌کم نیمی از تولید نفت عربستان متوقف شد و سعودی‌ها روزانه 5 میلیون بشکه صادرات نفت خود را از دست دادند.

وزیر امور خارجه آمریکا نیز پیش از این بدون ارائه هرگونه سندی مدعی شد که این ایران و نه یمنی‌ها بوده‌اند که تأسیسات نفتی آرامکو عربستان را هدف قرار داده‌اند.

مقامات ایران هرگونه مشارکت در این عملیات پهپادی را رد کرده‌اند. عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز دوشنبه درباره اتهامات مقامات آمریکایی درباره حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان گفت: پنج سال است یمن درگیر جنگ است و ائتلاف سعودی‌ها با پشتوانه کشورهای غربی مرتکب جنایات جنگی بسیاری در یمن شدند و طبیعی است که مردم یمن و نیروهای نظامی یمن برای متوقف کردن این جنایات واکنش داشته باشند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه به خبرنگاران گفته است که «به نظر می‌رسد» ایران پشت حمله به تأسیسات هسته‌ای عربستان سعودی است اما حدس زده که هنوز زود است که در این باره با اطمینان سخن بگوید. او همچنین گفته است که «به دنبال ورود به یک درگیری جدید نیست اما گاهی اوقات مجبور می‌شوید.»

وقتی از ترامپ در این باره سوال شد که اگر ایران مسئول این اقدام باشد چه خواهد شد گفت: «خب به نظر این طور می‌رسد. ما به شما مهلت می‌دهیم که این موضوع را به صورت دقیق متوجه شوید....این مسأله هم اکنون در حال بررسی است.»

ترامپ همچنین تأکید کرد که به دنبال جنگ با ایران نیست اما به این نکته اشاره کرد که آمریکا بهترین سیستم‌های نظامی یعنی هواپیماهای جنگی و موشک را در اختیار دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار