برداشت ۲۰۰ هزار تن انگور از باغ‌های آذربایجان‌غربی آغاز شد

ارومیه (پانا) - رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به برداشت انگور از باغ‌های این استان گفت: پیش‌بینی تولید این محصول طی سال‌جاری در استان ۲۰۰ هزار و ۲۹۲ تن است.

کد مطلب: ۹۵۴۵۵۰
لینک کوتاه کپی شد
برداشت ۲۰۰ هزار تن انگور از باغ‌های آذربایجان‌غربی آغاز شد

رسول جلیلی اظهار داشت: سطح زیرکشت انگور استان ۲۰ هزار و ۳۷۲ هکتار بوده و شهرستان ارومیه با بیش از ۱۱ هزار هکتار رتبه اول سطح زیر کشت این محصول را داراست.

وی با بیان اینکه این استان رتبه چهام کشوری در تولید انگور را به خود اختصاص داده‌است، اضافه کرد: حدود ۳۵ درصد از محصول تولیدی انگور به صورت تازه‌خوری مصرف و حدود ۳۰ درصد نیز تبدیل به کشمش می‌شود.

وی با بیان اینکه بخشی از انگور تولیدی نیز سالانه به کشورهای عربی و روسیه صادر می‌شود، اضافه کرد: بیش از ۳۰ رقم انگور در استان تولید می‌شود که از جمله آنها می توان به سفید کشمشی، قرمز کشمشی، تبرزه سفید و قرمز، ریش بابا، حسینی، خلیلی، لعل بیدانه و قزل اوزوم اشاره کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه از برگ مو و هسته این میوه بهشتی برای تهیه غذا و روغن گیری استفاده می‌شود، گفت: انگور به صورت دوشاب (شیره)، کشمش، سبزه، آبمیوه، سرکه و غوره در صنایع تبدیلی مورد مصرف قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه نیمه اول مردادماه بهترین زمان آبغوره گیری است، ادامه داد: هر سال در مرحله غوره شدن و قبل از رسیدن و شیرین شدن انگور بخشی از غوره ها به آبغوره تبدیل می شود که نقش مهمی در طب سنتی و سفره های غذایی شهروندان ایفا می‌کند.

جلیلی از تاکداران استان خواست تا به منظور ارزش اقتصادی بیشتر انگور کشمشی را به کشمش تبدیل کنند.

آذربایجان‌غربی رتبه چهار کشور را در تولید انگور داراست؛ انگور دومین محصول باغی استان بوده و بیش از ۳۰ هزار بهره بردار به طور مستقیم و ۳۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم در امر داشت و برداشت، بسته‌بندی و حمل و نقل انگور فعالیت داشته و از این راه امرار معاش می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار