رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی : ۱۰۰ زورخانه در سطح کشور در حال احداث است

اردبیل (پانا) - رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی از احداث حدود ۱۰۰ زورخانه در سطح کشور خبر داد.

کد مطلب: ۹۵۴۴۰۱
لینک کوتاه کپی شد
رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی : ۱۰۰ زورخانه در سطح کشور در حال احداث است

مجتبی جوهری، رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در مجمع انتخاباتی هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان اردبیل با بیان اینکه حدود ۱۰۰ زورخانه در سطح کشور در حال احداث است، گفت: امیدواریم با بهره‌برداری از آن‌ها شاهد توسعه و گسترش بیش از پیش این رشته ورزشی در جامعه باشیم.

او با بیان اینکه ۹۲۰ زورخانه اکنون در استان‌های مختلف کشور فعال است افزود: از این تعداد ۴۵ درصد زورخانه توسط بخش خصوصی، ۱۷ درصد توسط نهادها، دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و مابقی توسط ادارات کل ورزش و جوانان احداث و به بهره‌برداری رسیده است.

رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی با بیان اینکه بیش از ۱۶ هزار ورزشکار در ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی سازماندهی شده‌اند، اظهار داشت: مشخصات این افراد جمع‌آوری و در سامانه فدراسیون ثبت شده است.

جوهری آمار فعالان این رشته ورزشی را بسیار بیشتر از این تعداد دانست و گفت: بسیاری از پیشکسوتان و بزرگان این رشته به دنبال بیمه و قرار گرفتن در جرگه ورزشکاران سازماندهی شده، نبوده‌اند.

او همچنین از تدوین آیین‌نامه‌ای برای ورزش باستانی و زورخانه‌ای خبر داد و اضافه کرد: تلاش می‌شود از طریق این آیین‌نامه ورزش باستانی گسترش یافته و جهانی شود.

رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی با بیان اینکه ورزش زورخانه‌ای یک ورزش سنتی است و جاذبه‌های ورزش‌های وارداتی را برای نوجوانان نداشته است، گفت: هنوز آن طور که باید این ورزش در جامعه در بین صنوف مختلف نهادینه نشده است.

جوهری افزود: برای بسط و گسترش این ورزش فدراسیون تفاهم‌نامه‌ای با آموزش و پرورش منعقد شده است.

او همچنین از راه‌اندازی ورزش ساحلی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خبر داد و اظهار داشت: برای نخستین بار در کشور مسابقات ساحلی این رشته ورزشی در رده سنی نوجوانان برگزار شد.

رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی بیان کرد: برای علمی کردن این رشته ورزشی فدراسیون در سال‌های اخیر اقدامات خوبی انجام داده به طوری که با تعامل و همکاری مراکز علمی و دانشگاه‌ها امروز بسیاری از رساله‌ها و پایان‌نامه‌های مقطع تحصیلی دکترا و کارشناسی ارشد مربوط به این رشته ورزشی است.

جوهری یکی از مشکلات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی را این موضوع دانست که تاکنون با زبان علمی به جهانیان ارائه نشده و آن طور که شایسته است به دنیا معرفی نشده است.

او ادامه داد: همه باید برای بسط و گسترش این ورزش معنوی، تاریخی، باستانی و فرهنگی که خاستگاه آن ایران است، تلاش کنند تا به جایگاه حقیقی خود در کشور و دنیا برسد.

رئیس فدراسیون ورزش٬‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی گفت: این ورزش در همه جا از جمله تکایا، مساجد، حسینیه‌ها، مراکز عمومی، پارک‌ها و فضای آزاد قابل اجرا است، چرا که ورزشی است که به غیر از سلام و صلوات و شعائر عرفانی و حماسی چیزی ندارد.

درمجمع انتخاباتی هیات زورخانه‌ای و پهلوانی اردبیل که در سالن کنفرانس ورزشگاه رضازاده اردبیل برگزار شد ، محمد شهباز علیزاده تنها کاندیدای مجمع انتخاباتی هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان اردبیل با کسب ۱۴ رای از ۱۴ رای ماخوذه به عنوان رئیس این هیات برای چهار سال آینده انتخاب شد.

رئیس هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی استان در این مراسم افزود: امیدواریم که بتوانیم با همکاری تمامی خانواده ورزش‌های زورخانه ای در استان اردبیل، جایگاه استان را در این ورزش معنوی در سطح کشور ارتقاء دهیم.

شهبازعلیزاده تصریح کرد: خرید تجهیزات ورزشی و ارتقای سیستم صوتی زورخانه‌ها باید در اولویت کارها باشد که در کنار این موضوع باید جذب جوانان به این ورزش که با منش های پهلوانی و جوانمردی همراه است مورد توجه باشد.

او بیان کرد: باید به استعدادیابی این ورزش در استان اردبیل توجه شود و بتوانیم با برنامه‌ریزی مناسب ورزش ها زورخانه‌ای و پهلوانی را در استان اردبیل رونق دهیم.

رئیس هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی استان گفت: هماهنگی با نهادهای اجرایی برای برگزاری برنامه های این هیات را ضروری دانست و تاکید کرد: برگزاری جشن، اردوهای ورزشی، اعزام مرشدان برتر استان، جذب اعتبار مناسب برای تجهیز زورخانه ها و تلاش برای جذب اعتبار ملی نیاز جدی این رشته ورزشی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار