تایید خبر سفر هیاتی از طالبان به ایران از سوی وزارت امور خارجه

تهران (پانا) - وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی خبر سفر هیاتی از طالبان افغانستان به ایران را تایید کرد.

کد مطلب: ۹۵۴۳۸۶
لینک کوتاه کپی شد
تایید خبر سفر هیاتی از طالبان به ایران از سوی وزارت امور خارجه

سید عباس موسوی با تایید اخبار منتشر شده درباره سفر هیاتی از طالبان به ایران اظهار کرد: «اخیرا و در چارچوب رایزنی‌های فراگیر جمهوری اسلامی ایران با همه طرف‌ها در افغانستان هیاتی سیاسی از گروه طالبان با سفر به ایران در مورد آخرین تحولات جاری در افغانستان با مقامات ذیربط ایرانی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.»

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر طالبان در قطر در صفحه رسمی توئیتر خود اعلام کرده که یک هیأت از دفتر سیاسی طالبان روز گذشته 25 شهریور به تهران آمده و با مقام‌های وزارت امور خارجه ایران مذاکره کرده است.

او نوشته است: «این هیأت روز گذشته (۲۵ سنبله/ شهریور) به ریاست عبدالسلام حنفی از اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر به ایران سفر کرده است. روند صلح افغانستان، تحولات اخیر، پیشرفت و مصونیت پروژه های اقتصادی ایران در افغانستان و راهکارهای صلح پایدار از مواردی بوده که با مقام‌های ایرانی درباره آن حرف شده است.»

شاهین گفته که «طالبان به نقش تمام کشورها در روند صلح افغانستان از جمله کشورهای همسایه به دیده قدر می‌نگرد.»

این دومین سفر هیأت سیاسی طالبان به ایران است. پیش از این در دی ماه سال 97 هیأتی از طالبان به ایران آمد و با سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد.

عراقچی یک هفته بعد از این دیدار با طالبان در تهران راهی کابل شد و با رئیس جمهوری و دبیر اجرایی دولت افغانستان دیدار کرد.

او درباره این دیدارهایش گفت: ««مذاکرات بین ایران و طالبان در هماهنگی با دولت افغانستان انجام شده است و جمهوری اسلامی ایران از دولت افغانستان و مذاکرات صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت و پشتیبانی می‌‌کند.»

9 ماه بعد از این مذاکرات سفر تازه هیأت سیاسی طالبان به ایران در حالی انجام شده است که مذاکرات صلح طالبان و آمریکا که در طول ماه های گذشته در جریان بود حالا با شکست روبه رو شده است.

طالبان و آمریکا و در آستانه امضاء موافقتنامه صلح بودند که حمله خونین گروه طالبان در کابل منجر به کشته شدن ۱۲ نفر از جمله یک سرباز آمریکایی شد. بعد از این حمله دونالد ترامپ مذاکره با طالبان را متوقف و بعد اعلام کرده که مذاکره با طالبان مرده است.

ترامپ در جدیدترین توییتش بار دیگر با اشاره به این حمله نوشته که راه‌های به مراتب بهتری برای آمادگی مذاکرات وجود داشت. وی گفته است که طالبان می‌فهمند خطای بزرگی کردند و حالا نمی‌دانند چطور جبران کنند.

اما شیر محمد عباس استانکزی، رئیس هیأت مذاکره‌کننده طالبان در کشور قطر از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا خواسته که گفتگوهای صلح را دوباره از سرگیرد.

او در یک مصاحبه به بی‌بی‌سی گفت که پس از امضاء توافق‌نامه صلح با آمریکا، این گروه آماده برقراری آتش بس با آمریکا است.

در چنین شرایطی دور تازه‌ای از مذاکرات بین ایران و طالبان احتمالا مفاهیم تازه ای به دنبال دارد.

خبرگزاری تسنیم دیروز در مطلبی درباره این سفر نوشته است: «روند صلح، مذاکرات بین‌الافغانی و توقف مذاکرات صلح میان طالبان و آمریکا از جمله موضوعات مورد بحث میان اعضای دفتر سیاسی طالبان و مقامات جمهوری اسلامی ایران بوده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار