روحانی در دیدار رئیس جمهور ترکیه:

روابط و همکاری‌های تهران-آنکارا رو به گسترش است

تهران (پانا) - رؤسای جمهور ایران و ترکیه روابط و همکاری‌های دو کشور در زمینه های گوناگون را دوستانه، مستحکم و روبه گسترش دانستند و بر ضرورت تلاش مسئولان در راستای توسعه، تقویت و تحکیم بیش از پیش و همه جانبه مناسبات تهران-آنکارا و تسریع در روند اجرای توافقات فی‌مابین درراستای تامین منافع دو ملت تاکید کردند.

کد مطلب: ۹۵۴۱۹۱
لینک کوتاه کپی شد
روابط و همکاری‌های تهران-آنکارا رو به گسترش است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در حاشیه پنجمین دور اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه، با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه دیدار و درباره مسائل و موضوعات مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی با هم گفتگو و تبادل نظر کردند.

رؤسای جمهوری ایران و ترکیه پس از این دیدار، در نشست هیات های عالی رتبه دو کشور حضور یافتند و روند مناسبات و همکاری های فی مابین و چگونگی اجرا و عملیاتی شدن توافقات تهران-آنکارا را مورد بررسی قرار دادند.

رئیس جمهور در این نشست با تقدیر از میزبانی شایسته و مهمان نوازی دولت و ملت ترکیه در برگزاری پنجمین اجلاس سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه با محوریت موضوع سوریه، اظهار امیدواری کرد این سفر موجب خیر و برکت برای دوملت، منطقه و بویژه در راستای منافع مردم سوریه باشد.

روحانی افزود: خوشبختانه روابط ایران و ترکیه همواره صمیمانه و برادرانه بوده و دو دولت و مردم دو کشور در شرایط مختلف در کنار هم ایستاده‌اند.

رئیس جمهور با تقدیر از مواضع روشن دولت ترکیه در برابر تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران، خاطرنشان کرد: ایران و ترکیه علی رغم مشکلات به روابط اقتصادی همه جانبه خود ادامه خواهند داد.

روحانی با اشاره به همکاری های دو کشور و اینکه گسترش همکاری های تجاری فی مابین با استفاده از پول ملی در مناسبات اقتصادی تهران-آنکارا تجرک و جهش ایجاد می‌کند، گفت: ایران از حضور سرمایه گذاران و بخش خصوصی ترکیه در اجرای پروژه های مشترک استقبال می کند.

رئیس جمهور ادامه داد: برگزاری بیست و هفتمین کمیسیون مشترک همکاری های ایران و ترکیه در روزهای آینده، فرصت بسیار مهمی برای توسعه بیش از پیش همکاری های فی مابین در حوزه های مختلف خواهد بود.

روحانی با بیان اینکه ایران و ترکیه در زمینه مبارزه با تروریسم دیدگاه مشترکی دارند، اظهار داشت: خوشبختانه پیشرفت های خوبی برای گسترش همکاری ها در بخش دفاعی میان دو کشور حاصل شده و زمینه های مناسبی برای توسعه همکاری ها و انتقال تجربیات وجود دارد؛ از اینرو همکاری های ایران و ترکیه در تامین امنیت مرزهای مشترک و منطقه ادامه داشته و گسترش خواهد یافت.

رئیس جمهور تاکید کرد: الگوی همکاری سه جانبه ایران و ترکیه با روسیه در تامین امنیت منطقه می تواند با همکاری های سه جانبه و چند جانبه اقتصادی با همسایگان، به توسعه و ثبات منطقه و ملت های دو کشور کمک کند.

روحانی با بیان این که حفظ امنیت آبراه های منطقه خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز همواره برای ایران به عنوان بزرگترین کشور ساحلی مورد توجه بوده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران خود را موظف به تامین امنیت آبراه های منطقه ای می داند.

رئیس جمهور تاکید کرد: امنیت آبراه های منطقه صرفاً باید توسط کشورهای ساحلی تامین شود و حضور نیروهای آمریکایی و دعوت آنها از سایر کشورها برای حضور در منطقه تنها موجب افزایش مشکلات و تنش های موجود خواهد بود.

رئیس‌جمهور حملات به یمن را نتیجه محاسبات اشتباه و آدرس های غلط آمریکا دانست و گفت: همه باید تلاش کنیم تا با مشارکت سازمان ملل متحد، ثبات و آرامش به یمن بازگردد.

روحانی با اشاره به اینکه همکاری ۳ کشور ضامن روند آستانه باعث شده امنیت بیشتری در سوریه حاکم باشد و مردم این کشور در بخش‌های زیادی از سرزمین خود شرایط بهتری داشته باشند، افزود: باید به دولت سوریه برای مبارزه با باقیمانده تروریست‌ها به ویژه منطقه ادلب و شرق فرات کمک کرد و همکاری ها تا ریشه‌کن شدن تروریست در منطقه ادامه یابد؛ از این رو امیدوارم نتیجه تلاش‌های سه کشور منجر به امنیت پایدار در سوریه و تحقق حاکمیت مردم آن کشور باشد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز در این دیدار با اشاره به روابط دوستانه و برادرانه و روبه توسعه ایران و ترکیه، گفت: مصمم هستیم گامهای بزرگی که در روابط دو کشور برداشته شده را ادامه داده و توسعه دهیم.

رئیس جمهور ترکیه افزود: همکاری های تجاری بین دو کشور با استفاده از پول‌های ملی رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و این روند ادامه خواهد یافت.

اردوغان خاطرنشان کرد: تحریم های آمریکا علیه ایران غیر سازنده است و از نظر دولت ترکیه حفظ برجام به عنوان نماد مهم موفقیت گفتگو و دیپلماسی از اهمیتت اساسی برخوردار است.

رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: دو کشور و دو ملت ایران و ترکیه در روزهای سخت در کنار هم ایستاده و خواهند ایستاد.

وی با بیان اینکه همکاری‌های سه جانبه ترکیه با ایران و روسیه در قالب روند آستانه نتایج بسیار خوبی برای ثبات و امنیت سوریه و منطقه داشته و توافقات سه کشور از تراژدی انسانی در مناطق مختلف جلوگیری کرده است، گفت: امیدواریم در نتیجه نشست امروز و تکمیل توافقات نشست قبلی در سوچی، ثبات و امنیت هر چه سریعتر در منطقه و بویژه ادلب حاکم شود.

اردوغان با بیان اینکه همکاری های مشترک ایران و ترکیه برای تشکیل شهرک های صنعتی مشترک در مناطق مرزی به خوبی پیش می رود که نقش زیادی در توسعه و رفاه مردم منطقه خواهد داشت، افزود: همانطور که در مبارزه با داعش و تروریسم در کنار دولت و ملت عراق بوده ایم، باید در مرحله بازسازی نیز به عنوان دو همسایه قدرتمند به ملت و دولت عراق کمک کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار