رایس: جهان زیر فشار اسب آخرالزمان ترامپ قرار گرفته است

تهران (پانا) - "کاندولیزا رایس" وزیر خارجه اسبق آمریکا در باره تلاطم های سیاسی ناشی از سر کار آمدن دونالد ترامپ در سمت ریاست جمهوری آمریکا گفت : سیستم بین المللی جهانی که بعد از جنگ جهانی دوم و پس از آن بوجود آمده بود، اکنون زیر فشار ۴ اسب آخر الزمان ترامپ قرار دارند.

کد مطلب: ۹۵۴۱۸۱
لینک کوتاه کپی شد
رایس: جهان زیر فشار اسب آخرالزمان ترامپ قرار گرفته است

رایس روز دوشنبه گفت: پس از جنگ جهانی دوم نظام هایی چون ناتو و تجارت آزاد شکل گرفتند و بعدها در دهه 90 و پس از آن با فروپاشی دیوار برلین و اتحاد جماهیر شوروی دوران و نظام های جدیدی شکل گرفتند که این نظام ها اکنون به خطر افتاده اند.این نظام ها تحت فشار ۴ اسب آخرالزمان ترامپ قرار دارند که مشتمل بر"عوام گرایی"،بومیگرایی(قبیله گرایی که با ملی گرایی فرق دارد)، حمایت از تولید داخلی و "انزواگرایی" قرار دارند. سیستمی که تاکنون برای ما خوب کار کرده و جواب داده بود.

وی با تصدیق این مطلب که این نظام ها از سوی بوجود آورنده آن یعنی آمریکا، تحت ریاست جمهوری ترامپ به مخاطره افتاده اند،اظهارداشت:بعضی از"آغاز نظم نوین جدید"می گویند و اینکه انقلابی درحال رخ دادن است اما انقلابی رخ می دهد که شما شاهد هیچ تحول و تکاملی در آن نیستید.

این شصت وششمین وزیر خارجه آمریکا (۲۰۰۵-۲۰۰۹میلادی) افزود: ما نقش آمریکا را به عنوان "گرداننده" این سیستم از بین برده ایم.

وزیر خارجه دوران جورج بوش پسر در مورد انتخابات آمریکا نیز به شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: در باره مداخله بار اول روسیه درانتخابات گفتیم شرم بر روسیه. اما اگر برای بار دوم و در انتخابات آتی هم این مداخله رخ دهد آنگاه باید گفت شرم بر ما.

سیاست خارجی ترامپ پر هرج و مرج است

در بخش دیگری از این برنامه،‌ "فرید زکریا" در مورد تحولات نابهنجار داخلی آمریکا گفت: درحالیکه ظرف سه سال دونالد ترامپ می رود چهارمین مشاور امنیت ملی خود را اعلام کند روشن ساخته که سیاست خارجی آمریکا کاملا آشفته است، وی فقط آشفتگی بوجود آورد و به هیچ چیزی دست نیافت.

وی که کارشناس مسائل بین المللی است، افزود: ترامپ باوجود آن همه ادعاها هنوز هیچ توافقی با ایران، چین، کره شمالی و گروه طالبان و حتی توافقی بین فلسطین و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) بدست نیاورده و تنها عدم قطعیت، ناامیدی و جریحه دار کردن احساسات به دنبال داشته است.

زکریا ادامه داد: ترامپ به دنیا گفت که وی بزرگترین معامله گر است ، اما او در مورد پیمان تجاری نفتا که تغییر پیدا کرد چیز اندکی به دست آورد، یک دلیل دراین مورد وجود دارد چراکه دولت ترامپ بسیار آشفته و پرهرج و مرج و بدون نظم است .

وی گفت: مشکل اصلی در این است که ترامپ یک مذاکره کننده بدی است در هر دو مورد رهبر کره شمالی و طالبان وی از همان ابتدا اهرم فشار شدیدی را بر آنها وارد ساخت ؛ در مورد ایران ترامپ تصور می کرد با سلاح بولتون می تواند پیش رفته و به توافق جدید دست یابد.ایران به تمدن خود مباهات کرده و یک قدرت منطقه ای است، ایران کشوری نیست که تسلیم شود.

زکریا درادامه درباره تحریم های دولت ترامپ علیه ایران گفت: ایرانی ها به نظر تنها زمانی به پای میزمذاکره خواهند نشست که تحریم ها برداشته شود ترامپ قادر نیست برنامه هسته ای ایران را در توافقی جدید محدود سازد چرا که از دیدگاه ایران موشک های بالستیک یک مساله دفاعی در مقابل تجهیزات فراوان نظامی عربستان محسوب می شوند.

وی ادامه داد: شاید ترامپ در زمینه تجارت مذاکره کننده موفقی باشد، اما در زمینه روابط و سیاست خارجی اینطور نیست.هردو طرف (ایران و آمریکا) دارای سیاست های داخلی خود هستند هر کدام نیاز دارند که بگویند به موفقیت دست یافته اند، اما این یک پیروزی سیاست خارجی نیست که ترامپ به آن می اندیشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار