عضو هیئت علمی دانشکده صدا و سیما: تاکید بر ارزش های انسانی نهفته در دین اسلام خط مشی پرس تی وی باشد

تهران (پانا) - استاد ارتباطات و رسانه دانشگاه صدا و سیما با اشاره بر اینکه شبکه برون مرزی پرس تی وی باید بر ارزش های انسانی که در دین اسلام به آن تاکید شده بپردازد، این مقوله را بهترین سر لوحه برنامه های این شبکه در جهت دیده شدن دانست.

کد مطلب: ۹۵۴۰۸۶
لینک کوتاه کپی شد
عضو هیئت علمی دانشکده صدا و سیما: تاکید بر ارزش های انسانی نهفته در دین اسلام خط مشی پرس تی وی باشد

محسن شاکری نژاد استاد ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما با عنوان اینکه رسانه به معنای واقعی کلمه نماد ابزار جنگ نرم به شمار می آید، خاطر نشان کرد: به همان میزان که توجه به رسانه های داخلی مهم است، شبکه های برون مرزی که سال ها فعالیت می کنند از اهمیت بالایی برخوردارند، نکته ای که وجود دارد همین است که پخش برنامه های برون مرزی ما برای داخل کشور یا افراد مسلمان نیست، در واقع ارزش های انقلاب اسلامی که ما به دنبال توسعه آن هستیم، ارزش هایی انسانی هستند و عدالت خواهی و استکبار ستیزی از جمله این ها است که فقط مختص کشورهای اسلامی نیست.
وی گفت: ارزش های انسانی فراتر از ارزش های اسلامی است که باید شناسایی شوند و ز آنها در مسیر کار رسانه ای بهره برداری مطلوب صورت گیرد. انقلاب اسلامی ما هم با همین رویکرد شکل گرفته منتها ارزش هایی که از آن یاد می شود با رویکرد اسلامی باید همخوانی داشته باشد. ما در عصری هستیم که رسانه ها بخش عمده وقت ما را پر می کنند اما این رسانه الزاما تلویزیون نیست. جهان امروزه درگیر فضای مجازی شده که هم فراگیرتر و هم موثرتر است. بنابراین در وهله اول پرس تی وی باید بر بستر فضای مجازی هم تولید برنامه داشته باشند؛ یعنی نباید مخاطب را در فضای مجازی رها کنند. نکته دیگری که وجود دارد این است که باید بپذیریم مخاطب امروزی مخاطب منفعلی نیست، بلکه کاربری است که خودش قادر به تولید محتوا است.

شاکری نژاد با تاکید بر اینکه در دنیای ارتباطات قانونی موسوم به مرگ رسانه ها وجود دارد، عنوان کرد: هر رسانه ای از ابتدای شکل گیری و شروع به فعالیت محکوم به شکست است؛ مگر اینکه سه قانون را رعایت کند، اولین قانون این است که حرفی بزند که دیگران نمی زنند؛ قانون دوم این است که از زاویه دیگری که دیگران از آن مغفول مانده اند به موضوع بنگرد و قانون سوم که از همه این ها مهم تر است این است که ذائقه مخاطب را در نظر بگیرد؛ یعنی بداند که مخاطب چه خوراکی نیاز دارد و آن را تامین کند. اگر شبکه پرس تی وی بتواند این اصول را رعایت کند به نظرم می تواند به حضور موثرش در عرصه رسانه ای ادامه دهد و در واقع نقش و جایگاه خودش را در سبد مصرف کنندگان بین الملل حفظ کند.
پرس تی وی در وهله اول باید بر مفاهیم و جنبه های انسانی که برای همه افراد عالم مطبوع است، تاکید کند، دوم اینکه این قوانین را رعایت کند تا بتواند جایگاه خودش را حفظ کند.
شاکری نژاد در پاسخ به این سوال که فضای فرهنگی حاکم بر جمهوری اسلامی چقدر این قابلیت را دارد که به عنوان الگویی از اسلام به وسیله این شبکه به جهانیان معرفی شود، گفت: فرهنگ امروز جامعه ما ملغمه ای از فرهنگ غربی، فرهنگ اسلامی و فرهنگ ایرانی است، باید جنبه های مختلف این فرهنگ ها تعریف و مشخص شود و سپس آن بخشی که مختص به هویت ما است به جهان ارائه گردد. بخشی از فرهنگ ما همچنان اصیل مانده و توانسته خود را در برابر هجمه ها حفظ و حتی تقویت کند، این ها باید عمیقا مورد توجه قرار بگیرد.
استاد ارتباطات دانشگاه صداوسیما درباره نقش پرس تی وی در کاهش ایران هراسی و اسلام هراسی عنوان کرد: شواهد و قرائن نشان می دهد که این شبکه تا حدودی در این زمینه موفق بوده؛ یعنی با بحث های مختلفی که صورت داده، با ارتباطات زنده ای که در اقصی نقاط دنیا برقرار کرده تا حدودی توانسته است به این حیطه وارد شود. شناسایی کانال هایی که در شبکه های تلویزیونی و شبکه های مجازی در جهت ایران هراسی و اسلام هراسی فعالیت می کنند یکی از اقداماتی است که تیم رصدگر پرس تی وی باید صورت دهد تا ابتدا اقدامات آنها در این جهت شناسایی شود، سپس به تولید محتوا بپردازد. به ثمر رساندن اقدامات مشترک در عرصه ایران هراسی، اسلام هراسی و مشخصا شیعه هراسی به صورت همزمان انجام می پذیرد که کمی سخت به نظر می آید، آنچه که مشاهده می شود این است که گام هایی در این راستا برداشته می شود و موفقیت آن مشهود است.
وی در پایان با توجه به رویکردی که شبکه های برون مرزی به ویژه پرس تی وی اتخاذ کرده اند، درباره چشم اندازی که برای آینده این شبکه ها قابل تصور است، گفت: اگر بتوانیم حرف هایی بزنیم که دیگران نمی زنند و از زوایایی به اخبار روز دنیا بپردازیم که دیگران نمی پردازند، موفقیت محرز است. افکار عمومی دنیا تشنه حقیقت و ارزش های انسانی است. اگر شبکه ای مثل پرس تی وی وجود نداشته باشد اخبار مظلومیت مردم یمن را چه کسی در دنیا مخابره می کند؟ قرار است چه کسی به افکار عمومی شکل دهد؟ وقتی هیچ رسانه ای خبر نمی دهد و این رویدادها را بایکوت و سانسور می کنند، تکلیف سنگینی روی دوش ما قرار دارد و چون افکار عمومی دنیا تشنه حقیقت است، اگر ما بتوانیم در زمینه این دست مسائل روشنگری کنیم، در این موارد حتما چشم انداز روشنی پیش روی ما است. در این صورت می توانیم به عنوان تنها صدای مظلومان عالم، به عنوان تنها صدای گفتمان مقاومت در برابر استکبار در دنیا مطرح شویم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار