معاون متوسطه آموزش و پرورش اصفهان:مدرسه محوری یک تغییر رویکرد یا تغییر نگرش است

پیربکران (پانا) - جلسه مدیران سه دوره تحصیلی با حضور ناظم زاده معاون آموزش متوسطه و اعرابی رئیس اداره دوره اول آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در سالن اجتماعات معلم برگزار شد.

کد مطلب: ۹۵۴۰۲۵
لینک کوتاه کپی شد
معاون متوسطه آموزش و پرورش اصفهان:مدرسه محوری یک تغییر رویکرد یا تغییر نگرش است

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در جمع مدیران مدارس درباره مدرسه محوری گفت: مدرسه محوری از سال 76 در گفتمان آموزش و پرورش وارد شد ولی متاسفانه بنا به علل مختلف عملیاتی نشد. از سال گذشته با توجه به این که تکلیف اصلی سند تحول بنیادین مدرسه محوری است، به این موضوع توجه جدی شده است.

وی ادامه داد: مدرسه محوری شیوه نامه یا دستورالعمل نیست بلکه یک تغییر رویکرد یا تغییر نگرش است و نیاز به فرهنگ سازی و همراهی مدیران، همکاران آموزشی و جلب مشارکت همه ارکان آموزشی دارد. تغییر نگرش و تغییر رویکرد باید بصورت تدریجی باشد و مدرسه محوری چون یک تغییر نگرش و تغییر رویکرد محسوب می شود، باید تدریجی باشد تا دوام داشته باشد. سال تحصیلی جدید، سال مدرسه محوری نیست. سال شروع مدرسه محوری است.

ناظم زاده افزود: باید با همفکری و همکاری همه این تغییر نگرش و تغییر رویکرد در سطح مدارس به مرحله ظهور برسد. اولین قدم این است که مدیر مدرسه باید از خود شروع کند. مشارکت اولیا و انجمن اولیا و مربیان را در انجام امور مدرسه دخالت فرض نکند، بلکه آنها را بازوانی در نظر بگیرد که در جهت اهداف آموزش پرورش، قصد کمک دارند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در تعریف مدرسه محوری گفت: مدرسه محوری یعنی همه ارکان مدرسه، اعم از مدیر، دبیر یا آموزگار، خدمتگزار و در بسیاری از مواقع خود دانش آموز. اگر کسی در تصمیم گیری موضوعی مشارکت نداشته باشد، در اجرا هم انگیزه لازم را ندارد. وقتی در درون مدرسه با خلاقیت خود، همکاران، اولیا و دانش آموز و با توجه به اقلیم بوم و مدرسه تصمیم گیری و برنامه ریزی می کنید، در اجرا هم انگیزه لازم را خواهید داشت. در راستای مدرسه محوری ادارات آموزش و پرورش باید از سمت ارسال بخشنامه و شیوه نامه به سوی نظارت و حمایت گام بردارند. ادارات باید نقش نظارت و حمایتی خود را در راستای مدرسه محوری تقویت کنند.

ناظم زاده خطاب به مدیران درباره نقش آنان در مدرسه محوری گفت: شما به عنوان یک رهبر آموزشی در مدرسه به عنوان یک سازمان تربیت یادگیرنده و یک کانون تربیت محلی باید همه شرایط یک تعلیم و تربیت کامل را در مدرسه ایجاد کنید. با امکانات کم و رویکرد مدرسه محوری می توان بهره وری مدرسه را بالا برد. وقتی مدرسه محوری در نظام آموزش و پرورش اجرا شد، مشارکت افزایش می یابد و با افزایش مشارکت هزینه های مالی مدارس با کمک اولیا برطرف می گردد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در ادامه صحبت های خود بیان کرد: ما در انجام تغییرات با مقاومت روبرو هستیم. در مرحله اول باید این مقاومت را در خود بشکنیم. در یک سازمان یادگیرنده که شما رهبر آن هستید همه ارکان آن سازمان باید مشغول یادگیری باشند. یادگیری فقط مخصوص دانش آموز نیست و این موضوعی است که مسئولیت شما را به عنوان یک رهبر آموزشی مضاعف می کند.

ناظم زاده در پایان به برنامه های تعالی و تدبیر اشاره کرد و آنها را یک سند مدیریتی دانست که سند تحول بنیادین در قالب برنامه تعالی در مدارس متوسطه و در قالب برنامه تدبیر در مدارس ابتدایی اجرا می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار