مراسم آیینی عاشورا و تاسوعا در روستای طایقان

تهران (پانا) - تاسوعا وعاشورای حسینی در یکی از روستاهای اطراف قم به نام روستای طایقان برگزار شد. این روستا نزدیک به 1000 سال قدمت دارد و الهام خداوردی یکی از مردمان این روستا از حال و هوای مراسم محرم در این روستا سخت می گوید.

کد مطلب: ۹۵۳۸۱۱
لینک کوتاه کپی شد
مراسم آیینی عاشورا و تاسوعا در روستای طایقان

خداوردی می گوید: اهالی روستا اعتقادات خیلی قوی به ائمه معصومین دارند و از اول ماه محرم به عزاداری و سوگواری برای سید شهدا مشغول اند. مردم روستا هر روز صبح بعد از اقامه ی نمازبه خواندن زیارت عاشورا وصبحانه دورهم جمع می‌شوند وبعد از صرف صبحانه ودعا مشغول غذا درست کردن برای عزاداران می شوند. اهالی این روستا درکل این یک دهه مشغول پذیرایی و عزاداری هستند.


اومی افزاید: مواد اولیه تهیه این غذاها هر روز مخصوص یک خاندان ویا یک خانواده است و آنها اهالی همین روستا هستند که نذر خود را از پدر به پسر ادامه داده‌اند واین کار را هر ساله انجام می دهند. خداوردی می گوید: آنها در این روزها دسته های عزاداری برپا می‌کنند و درکوچه های روستا به راه می افتند و در هر کوچه گوسفند قربانی می کنند و برای آن روز غذا تهیه می کنند. در این روز ها حدود 2000 غذا تهیه می‌شود.

الهام خداوردی می گوید: در روز تاسوعا وعاشورا غذای بیشتری تهیه می‌شود بخاطر اینکه در این دوروز کسانی که از روستا به شهر رفته بودند برای عزاداری به روستا باز می گردند. درروز تاسوعا درکوچه ها به عزاداری می پردازند اما در روز عاشورا همه ی مردم روستا برای عزاداری به روستای بالاتر به نام روستای خدیجه خاتون می روند که یک امام زاده ای درآن مکان است و از نوادگان امام جعفر صادق(ع) است.


خداوردی می گوید: بعد ازعزاداری درحسینیه، تعزیه خوانی شروع می شود و خیمه ها را به آتش می کشند و دلیلی که به آن روستا می روند این هست که از زمان های گذشته برای احترام به امام زاده و عرض تسلیت شهادت امام حسین (ع)، مردم روستا طایقان به روستای خدیجه خاتون می رفتند.


*علی ارزه گر، خبرنگاردانش آموز منطقه 16

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار