برنامه ریزی برای مدیریت پساب های صنعتی و خانگی ضروری است

یزد (پانا) - اهمیت بالای مدیریت صحیح پساب های صنعتی و خانگی یزد باعث شد تا این موضوع در نشست هم اندیشی برخی از فرهیختگان و اساتید دانشگاه مطرح و در مورد آن بحث و تبادل نظر شود.

کد مطلب: ۹۵۳۷۶۳
لینک کوتاه کپی شد
برنامه ریزی برای مدیریت پساب های صنعتی و خانگی ضروری است

سید محمد رستگاری فرماندار یزد درنشست هم اندیشی برخی از فرهیختگان و اساتید دانشگاه که در دفتر فرماندار یزد برگزار شد گفت: تصفیه خانه شهر شاهدیه به دلیل ایجاد بوی نامطبوع و تجمع حشره های موذی در این منطقه مدت ها است باعث کلافگی و نارضایتی مردم این منطقه شده است و باید هرچه زودتر اقدامات عملی و جدی در راستای برطرف کردن معضل پشه و بوی نامطبوع تصفاین تصفیه خانه انجام شود.

رستگاری در ادامه گفت: عدم استفاده از پساب، سبب ایجاد کانون پشه در این منطقه و بروز معضلاتی برای شهروندانی که در نزدیکی تصفیه‌خانه زندگی می کنند، شده است.

درادامه دکتر سید احمد میرباقری استاد دانشکده عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و دانشکده محیط زیست و انرژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران افزود: استان یزد دو مشکل اساسی از جمله کم آبی و مشکلات محیط زیستی دارد که مشکلات حوزه محیط زیست از کم آبی این استان مهم تر تلقی می شود.

وی با بیان اینکه در کشور ما به صورت بی رویه آب مصرف و تبدیل به فاضلاب می شود، بیان داشت: در اکثر کشور های دنیا قوانینی وجود دارد که بر اساس آن هیچ صنعتی اجازه آلودگی محیط زیست و رها سازی فاضلاب تولیدی به طبیعت را ندارد بلکه صنایع باید فاضلاب تولید شده را در سه مرحله تصفیه و آب تصفیه شده را به صنعت باز گردانند.

میرباقری اظهارداشت: در واقع طبق این قانون به کارخانه صنعتی تنها 10 تا 15 درصد آب اولیه داده می شود و این کارخانه باید 80 درصد باقی مانده آب مورد نیاز خود را از پساب های تصفیه شده تامین کند.

دکتر میرباقری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استفاده از پساب های تصفیه شده در صنعت در کشور انجام نمی گیرد استان یزد می تواند به عنوان پایلوت کشوری برای اجرای این قانون پیشگام شود و صنایع را ملزم به اجرای قانون استفاده از پساب های تصفیه شده تولیدی خود کارخانه کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه یک تصفیه خانه استاندارد هیچگونه بویی ایجاد نمی کند، گفت: در یکی از مناطق تهران یک تصفیه خانه در یک منطقه به صورت اصولی طراحی شده است و تمام فرآیندهای آن متناسب با استاندارد های روز انجام می شود، این درحالی است که حتی ساکنان منطقه از وجود تصفیه خانه در این منطقه بی خبرند.

وی به ضرورت تصفیه هوای خروجی از کارخانه ها اشاره و خاطرنشان کرد: در صورتی که وجو آلاینده ها در هوا و بارش باران، باران اسیدی شده و پس از رسیدن این باران اسیدی به زمین، آلاینده ها وارد منابع آب آشامیدنی و محیط زیست می شود.

میرباقری با بیان اینکه هیچ چیز مهمتر از سلامتی مردم نیست، تصریح کرد: با صنایع آلوده کننده محیط زیست باید با قاطعیت برخورد شود چراکه منشاء بسیاری از سرطان ها همین آلودگی ها و فلزات سنگین ناشی از فعالیت صنایع است.

خبرنگار ؛پارسا قطب الدینی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار