پیامدهای حبس عطسه

تهران (پانا) - نگه داشتن یا حبس عطسه خطرات بسیاری را از جمله انوریسم مغز، توقف ضربان قلب و پارگی گوش به دنبال دارد.عطسه از ابتلا به بیماری یا انواع مختلف آسیب دیدگی که ممکن است به بینی شما وارد شود، جلوگیری می‌کند. دانشمندان می‌گویند عطسه کردن در تنظیم مجدد بینی به حالت عادی موثر است.

کد مطلب: ۹۵۳۷۶۲
لینک کوتاه کپی شد
پیامدهای حبس عطسه

به‌گزارش خراسان، یک عطسه می‌تواند قطرات مخاط را از بینی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت بیرون بریزد! هنگام عطسه، بدن بر سیستم تنفسی فشار ایجاد می‌کند. این سیستم شامل سینوس‌ها، حفره بینی و بخش پایینی گلو و ریه‌هاست.

نگه داشتن عطسه باعث افزایش فشار در سیستم تنفسی به میزان حدود ۵ تا ۲۴ برابر می‌شود. کارشناسان می‌گویند: نگه داشتن این فشار اضافی در داخل بدن باعث صدمات احتمالی می‌شود که می‌تواند جدی باشد. برخی از این آسیب‌ها عبارت اند از:

پاره شدن پرده گوش

وقتی قبل از عطسه فشار زیادی را که در سیستم تنفسی شما ایجاد می‌شود نگه دارید، مقداری هوا به گوش خود می‌فرستید.

این هوای تحت‌فشار در لوله‌ای به نام لوله استاش در گوش‌ها قرار می‌گیرد. این فشار ممکن است باعث پارگی گوش و کاهش شنوایی شود.

عفونت گوش میانی

عطسه به پاک‌سازی بینی از هر چیز دیگری که مربوط به آن نیست، کمک می‌کند. انتقال مجدد هوا به داخل گوش می‌تواند باکتری یا مخاط آلوده را به گوش میانی منتقل کند و باعث عفونت شود.

آسیب به رگ‌های خونی چشم، بینی یا گوش

کارشناسان می‌گویند هر چند که نادر است اما افزایش فشار ناشی از نگه داشتن عطسه باعث می‌شود، رگ‌های خونی در معابر این اعضا فشرده و پاره شود.

آسیب دیافراگم

دیافراگم پرده عضلانی است که بالای حفره شکم قرار دارد. به‌طور معمول، ممکن است بعد از نگه داشتن عطسه به‌دلیل هوای اضافی که تحت‌فشار قرار دارد، در سینه احساس درد کنید.

آنوریسم

آنوریسم به بزرگ شدن یا بیرون‌زدگی دیواره یکی از سرخرگ‌های بدن به واسطه ضعف دیواره آن گفته می‌شود.

فشار ناشی از نگه داشتن عطسه می‌تواند منجر به پارگی آنوریسم مغز شود که آسیب خطرناکی است و می‌تواند منجر به خون‌ریزی در اطراف مغز شود.

شکستن دنده‌ها

این عارضه در برخی از افراد و اغلب افراد مسن، بر اثر نگه داشتن عطسه گزارش شده است.

نگه داشتن عطسه می‌تواند باعث حمله قلبی شود؟

عطسه کردن و نگه داشتن عطسه باعث نمی‌شود قلب متوقف شود اما ممکن است به‌طور موقت بر ضربان قلب تأثیر بگذارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار