حاجی‌میرزایی: آماده‌‌کردن انسان‌ها برای مشارکت در جامعه و زیست شرافتمندانه وظیفه نظام تعلیم‌ و‌ تربیت است

تهران (پانا) - آیین معارفه وزیر جدید آموزش و پرورش صبح امروز با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری، وزیر پیشین آموزش و پرورش، سخنگوی دولت و سرپرست پیشین وزارت آموزش و پرورش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

کد مطلب: ۹۵۳۵۳۶
لینک کوتاه کپی شد
حاجی‌میرزایی: آماده‌‌کردن انسان‌ها برای مشارکت در جامعه و زیست شرافتمندانه وظیفه نظام تعلیم‌ و‌ تربیت است

محسن حاجی‌میرزایی در این آیین گفت: «بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی خدمات آموزش و پرورش از بزرگترین خدماتی بود که در این 40 سال به مردم ارائه شد. در این سال‌ها پوشش تحصیلی بهبود یافت، فاصله‌ جنسیتی و قومیتی کاهش یافت و عدالت آموزشی از حیث دسترسی به فضای آموزشی در سراسر ایران برقرار شد.»

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «فرصت‌های یادگیری به‌گونه‌ای توزیع شد که نزدیک به 50 هزار مدرسه ما امروز کمتر از 50 دانش‌آموز دارد که این نشان می‌دهد در همه مناطق کشور چتر آموزش و پرورش گسترده شده است.»

حاجی‌میرزایی افزود: «پوشش تحصیلی پیش‌دبستانی از 12درصد قبل از انقلاب به 70درصد، پوشش دوره ابتدایی از 62 قبل از انقلاب به 99، دوره اول متوسطه از 31 به 95 و پوشش دوره دوم متوسطه از 17.5 درصد به 85درصد افزایش پیدا کرده است.»

او ادامه داد: «امروز نسبت دختران در مدارس ابتدایی، متوسطه ول و متوسطه دوم به 49درصد افزایش پیدا کرده است که این نشان می‌دهد فرصت‌های آموزشی به نحو مناسبی در کل کشور توزیع شده است.»

وزیر آموزش و پرورش به تعداد کلاس‌های درس ساخته‌شده بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: «26 هزار کلاس درس در سال 57 به بیش از 550 هزار کلاس افزایش پیدا کرده است و سرانه فضای آموزشی در این سال‌ها 5/3 برابر شده است. در کنار این‌ها، معلمان ما نیز از نظر آگاهی تخصصی رشد چشم‌گیری پیدا کرده‌اند.»

حاجی‌میرزایی گفت: «در سال‌های بعد از انقلاب نقطه عطف افزایش جمعیت را آموزش و پرورش پشت سر گذاشت، در این راه دشواری‌های زیادی را تحمل کرد اما از آن سربلند خارج شد. انفجار جمعیت مقاطع مختلف تحصیلی را در معرض هجوم دانش‌آموزان زیادی قرار داد و در روزهای سخت مدارس چند نوبته و کلاس‌های پرجمعیت آموزش و پرورش سرافراز بیرون آمد.»

او گفت: «اگر همه دستگاه‌های اجرایی مانند آموزش و پرورش قدرت پاسخگویی و حل مشکل انفجار جمعیتی در آن سال‌ها را داشتند شاید امروز کشور ما از مشکلات کمتری برخوردار بود.»

حاج میرزایی گفت: «امروز آموزش و پرورش در توزیع فرصت‌های آموزشی به یک آرامش نسبی رسیده است. پس از این آرامش نسبی سوالی که همه اندیشمندان حوزه تعلیم و تربیت ارائه می‌دهند این است که این نظام تا چه حد در دستیابی به اهداف خود موفق بوده است؟ سند تحول بنیادین، نظام تعلیم و تربیت را از نظر دستیابی به اهداف خود نقد کرده است و ضرورت یک تحول بنیادین را در آموزش و پرورش مورد تأکید قرار داده است. این سند چرخش‌هایی را در برنامه‌های درسی، تربیت معلم و تأمین منابع انسانی، پژوهش و ارزیابی، راهبری و مدیریت پیش‌بینی کرده است.»

وزیر آموزش و پرورش یکی از خطرهایی را که تمام دستگاه‌های دولتی بزرگ را تهدید می‌کند، فاصله گرفتن از مأموریت‌های اصلی خود دانست و گفت: «مهم‌ترین سوالی که هر مجموعه باید به آن پاسخ دهد این است که برای تحقق چه مأموریتی شکل گرفته و آمده است چه مشکلی را حل کند.»

او مهمترین وظیفه نظام تعلیم و تربیت را آماده‌ کردن آدم‌ها و انسان‌ها برای یک زیست شرافتمندانه و مشارکت در همه ابعاد جامعه دانست و گفت: «مأموریت آموزش و پرورش دورکردن انسان‌ها از استیصال، درماندگی و انفعال است. برای اینکه در برابر هجوم تغییرات گسترده بایستیم و بتوانیم بر توان خود تکیه کنیم فطرت پاک و الهی دانش‌آموزان باید به نحو مناسبی رشد پیدا کند و ارزش‌های والا به نسل‌های آینده منتقل شود.»

حاجی‌میرزایی گفت: «توانایی برای قبول و ایفای نقش اجتماعی دانش‌آموزان مهمترین وظیفه دستگاه تعلیم و تربیت است، »

وزیر آموزش و پرورش دسترسی به آموزش باکیفیت را حق همه شهروندان دانست و گفت: «ما متعهدیم که این حق را در کل جامعه برقرار کنیم. در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی شده است تا نابرابری‌های آموزشی رفع شود اما هنوز در ابتدای راه هستیم و باید برای رفع کامل این نابرابری‌ها تلاش کنیم.»

او ادامه داد: «آموزش و پروش باید بتواند به نیازهای جامعه پاسخ دهد. امروز اندیشمندان معتقدند سرعت تحولات به گونه‌ای است که جریان کسب و کار دچار تغییرات اساسی خواهد شد و بسیاری از مشاغل حذف و مشاغل جدیدی اضافه می‌شود. این تغییرات چهره جامعه را عوض می‌کند و ما باید به این سوال پاسخ دهیم که نسل جدید تا چه حد توانایی مواجهه با این دنیای جدید را دارد.»

حاجی‌میرزایی گفت: «مفهوم حقیقی توسعه‌یافتگی به این معناست که اگر جامعه‌ای وارد عصر جدیدی شد خود را نبازد و بتواند با تکیه بر ارزش‌های خود بر روی پای خود بایستد، اگر تغییرات ما را دچار سرگردانی کند یعنی کار خود را به درستی انجام نداده‌ایم.»

او گفت: « آموزش و پروش فروش یک کالا از یک تولیدکننده به یک مصرف‌کننده نیست،‌ دانش‌آموزان دریافت‌کننده نیستند آن‌ها انتخاب‌کننده هستند. آن‌ها ذوق، شوق، نفرت و عشق دارند. آن‌ها خستگی و نشاط دارند و نظام تعلیم و تربیت باید بتواند با توجه به این نکات به نیازهای آن‌ها پاسخ دهد.»

او ادامه داد: «ما باید دانش‌آموزان را برای پذیرش و ایفای نقش فعال و داوطلبانه تربیت کنیم در این راه معلم رکن اصلی است. ما باید به معلمان خود ارج بگذاریم، معلمان باید از برترین منزلت اجتماعی برخوردار باشند. بنده تلاش خواهم کرد که برنامه‌هایم را حول معلمان سازمان‌دهی کنم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار