در یازدهمین روز محرم

آئین سنتی و مذهبی خیمه برداری نوش آباد برگزار شد

کاشان ( پانا) - آئین سنتی و مذهبی خیمه برداری به عنوان بزرگترین تعزیه میدانی همزمان با عصر یازدهم محرم، در نوش آباد برگزار شد.

کد مطلب: ۹۵۳۲۷۷
لینک کوتاه کپی شد
آئین سنتی و مذهبی خیمه برداری نوش آباد برگزار شد

این آئین سه فصل از حماسه روز عاشورا را برای بینندگان به نمایش گذاشته است. آغاز این آئین، که در زمینی به وسعت 20 هکتار انجام می شود، تعزیه شهادت امام حسین (ع) است و پس از آن، هجوم لشگریان یزید است که سوار بر اسب یا پیاده، با سنگ و خنجر بر حریم اهل بیت حمله می کنند، بر پیکر شهدا می تازند و کودکان را با تازیانه می زنند و هر آنچه را بتوانند به یغما می برند.
بخش دیگری از این آئین، حضور زنان بنی اسد برای یاری فرزند رسول خدا را بازآفرینی می کند اما زمانی می رسند که قافله حسینی به شهادت رسیده و خیمه ها در آتش سوخته است .
قوم بنی اسد در حالی که لباس های سفید عربی بر تن دارند، تکه هایی از چوب نی در دست گرفته و از بالای سر، با ریتمی خاص بر هم می زنند و در میدان تعزیه می گردند و می گریند .
مراسم خیمه کوبی هشتم محرم و خیمه برداری عصر یازدهم نوش آباد، بیش از یک قرن پیشینه تاریخی دارد و در اجرای آن بیش از سه هزار شبیه خوان، ایفای نقش می کنند .

آئین های عاشورایی سقاخوانی و کُتَل به همراه مراسم خیمه کوبی و خیمه برداری نوش آباد، سه آئین عاشورایی نوش آباد است که در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار