رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان خبرداد:

سنجش بیش از ٢٨ هزار نوآموز بدو ورود به دبستان در استان همدان

همدان (پانا) - رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان، بررسی وضعیت نوآموزان، شناسایی مشکلات آنان، پیشگیری از بروز و تشدید معلولیت‎ها و جای دهی مناسب نوآموزان در سیستم آموزشی را از اهداف برنامه سنجش نوآموزان در بدو ورود به دبستان بیان کرد.

کد مطلب: ۹۵۳۰۷۰
لینک کوتاه کپی شد
سنجش بیش از ٢٨ هزار نوآموز بدو ورود به دبستان در استان همدان

پروین قربانیان اظهار کرد: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، انجام می شود.

قربانیان تصریح کرد: در مرحله اول سنجش، نوآموزان از نظر بینایی، دید رنگ، شنوایی، گفتاری، قد و وزن، دهان و دندان و اختلالات جسمی و حرکتی در پایگاه های سنجش شهرستان ها و مناطق مورد ارزیابی قرار می گیرند. همچنین وضعیت جسمانی و سلامت نوآموزان، توسط پزشکان مستقر در پایگاه ها و یا مراکز بهداشتی- درمانی مورد بررسی قرار می گیرد.

او ادامه داد: نوبت دهی نوآموزان برای سنجش، پس از ثبت نام در مدرسه و بر اساس سامانه سنجش صورت می گیرد و اولیای نوآموزان می بایست به همراه فرزندشان و با در دست داشتن مدارک لازم، در زمان مقرر در محل پایگاه سنجش حضور یابند.

قربانیان با اشاره به این که ارزیابی نوآموزان در دو سطح اولیه و تخصصی انجام می گیرد، خاطرنشان کرد: نوآموزانی که در ارزیابی اولیه قادر به پاسخ گویی به سؤالات بوده و مشکل خاصی نداشته باشند، گواهی ثبت نام در مدارس عادی را دریافت می کنند در غیر این صورت به پایگاه های تخصصی ارجاع داده شده و سپس ارزیابی های تخصصی در زمینه های بینایی، شنوایی، جسمی- حرکتی و هوش انجام می شود و با توجه به تشخیص متخصصان و نوع مشکلات شناسایی شده به مدارس عادی یا استثنایی معرفی می شوند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان با بیان این که جای دهی نوآموزان در سیستم آموزشی، به سه طریق ارجاع به مدارس عادی، ثبت نام در مدارس استثنایی و ثبت نام به صورت تلفیقی- فراگیر انجام می شود، تصریح کرد: برخی از دانش آموزان با نیازهای ویژه که شرایط تحصیل در مدارس عادی را دارا هستند، در مدارس عادی به صورت تلفیقی- فراگیر ثبت نام می شوند و برای آنان برخی انطباق ها و امکانات در محیط های آموزشی - پرورشی ایجاد می شود.

او گفت: در این سیستم برای دانش آموزان مورد نظر، معلم رابط در نظر گرفته شده و متناسب با نیازهایشان، به آنان خدمات آموزشی، مشاوره ای و توانبخشی ارائه می شود.

قربانیان از مدیران مدارس ابتدایی و مراقبین سلامت خواست تا با همکاری اولیای دانش آموزان در جهت رفع مشکلات شناسایی شده نوآموزان، پیگیری های لازم را انجام دهند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان با اشاره به این که از آغاز برنامه سنجش تاکنون سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی ٢٨ هزار و ٨٣٢ نوآموز، مورد ارزیابی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: از این تعداد، ٦ هزار و ١٧٨ عدد از ارزیابی ها در قالب سنجش نوآموزان پیش دبستانی بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار