روز عاشورا ، نمایانگر وحدت مسلمانان است

مشهد (پانا)- مردم مشهد الرضا در روز عاشورای حسینی ، باری دیگر با شور و حالی بی نظیر در جوار حرم مطهر رضوی عزاداری کردند .

کد مطلب: ۹۵۳۰۲۴
لینک کوتاه کپی شد
روز عاشورا ، نمایانگر وحدت مسلمانان است

مکن ای صبح طلوع ...

به نظر میرسید که روزی باشد همانند 364 روز دیگر سال، اما وقتی درب خانه را باز می کنی و دسته دسته مردمان سیاه پوشی را می بینی که همه به جایی واحد میروند، وقتی درب خانه را باز می کنی و هیئت و دسته های عزاداری را می بینی که از صبحگاه در خیابان با طبل و نوحه خوانی خود غوغا کرده اند؛ وقتی بی تابی پرچم های قرمز و مشکی و سبز را در آسمان آبی می بینی ؛ نوایی از اعماق وجودت به تو می گوید که امروز ، اصلا شبیه 364 روز دیگر سال نیست.

در این لحظه بی اختیار پا می گذاری در مسیری که بارها و بارها در آن قدم زدی ، اما امروز قدم زدن در همان مسیر تکراری ، گویا برایت حال و هوایی دیگر دارد.

اما افسوس که همچون سال ها قبل ، ساعت ها گذشتند و ظهر عاشورا به وقوع پیوست؛ از آن پس نیز هزاران سال پی در پی ، ساعت ها می گذرند و ظهر عاشورا تکرار میشود و این تکرار تا ابد همچنان باقی خواهد ماند ؛ و هرچه بیشتر بگذرد غم حسین (ع) برایمان پررنگ تر میشود و حتی گذر زمان هم نمیتوانداو را از خاطر مردم پاک کند .

سخنان یک سرباز وظیفه ...

یکی از مامورین نیروی انتظامی در گفت و گو با خبرنگارپانا اظهار کرد: امروز ، خیابان های طبرسی ، شیرازی ، امام رضا و نواب صفوی که از چهار جهت مختلف منتهی به حرم امام رضا (ع) می شوند به خاطر مراسم و مجالس و عزاداری امام حسین (ع) توسط نیروهای پلیس بسته شده اند .

وی هدف از محدودیت تردد وسایل نقلیه در خیابان های مذکور را ایجاد امنیت و آرامش برای عزاداران عنوان نمود و در این باره افزود : از صبح تا ظهر عاشورا برای وسایل نقلیه ای نظیر خودرو های شخصی ، موتور سیکلت ، دوچرخه و ...به منظور حفظ امنیت برای زائران و مجاوران امام رضا (ع) محدودیت تردد ایجاد شده است .

مامور نیروی انتظامی ، خود را سرباز وظیفه ای معرفی کرد که تمام هَم و غمش ایجاد آسایش و آرامش برای کسانی است که این روزها به عشق حسین وارد خیابان ها می شوند و هیئت هارا همراهی می کنند و یا گوشه ای ایستاده و ساعت ها نظاره گر این شور عاشورایی می شوند .

وی مهم ترین تاًثیر قیام حسین بن علی (ع) در جامعه امروزی را مبارزه ستیزی و ظلم ناپذیری مسلمانان دانست و تصریح کرد: ما امروز پس از گذشت 1400 سال از قیام خونین عاشورا ، سیل عظیم عزاداران حسینی را نظاره گر هستیم ؛ در واقع همه اینها نوعی بیعت است بین ما وامام حسین (ع) و تا جایی که در توان مان باشد ، پای آرمان های سالار شهیدان می ایستیم و راهش را ادامه خواهیم داد.

از دیدگاه مردم ...

غلامی از رفسنجان ، راه جبران گوشه ای از جانفشانی های امام و یارانش را این گونه بیان کرد: خورشید کربلا در روز عاشورا به شهادت رسیدند، تا راستی و درستی و صداقت را برجای بگذارد؛ از این رو بایستی که ما با اخوَت و برادری باهم زندگی کنیم و خودبین نبوده و به فکر دیگران نیز باشیم .

حمیدی از تهران ، حفظ تمام دستاورد هایی که امام برای آنها به شهادت رسیدند و به ویژه ترویج امر به معروف و نهی از منکر در جامعه را ، وظیفه مردم در برابر کارعظیم امام حسین (ع) دانست .

سعید رضایی اولین قدم برای جبران خون شهدای کربلا را حفظ حجاب و پوشش مناسب خانم ها و آقایان مطرح نمود و افزود : برای امام حسین (ع) همه چیز مهیا بود؛ منتهی ایشان قیام کردند و شهید شدند تا الگویی برای مسلمانان شوند ؛ وظیفه ما ادامه دادن این راه تا ابد است .

کودکان ، سوژه های دلپاک عاشورایی

درتجمع عظیم عزاداران حسینی به وضوح دیده میشد کودکانی را که دست در دست پدر و مادر خود، راهی جایی شده بودند که در دنیای کودکانه شان آنرا بی نظیر و عجیب می پنداشتند. از چشمان بهت زده و سرگردانشان که با تعجب به طبل های بزرگ می نگریست؛ و دست های کوچکی که هر از گاهی ، به سمت یکی از پرچم های به احتزاز در آمده در آسمان اشاره میکرد میشد حدس زد که اتفاقات امروز برایشان بسیار عجیب و جالب است .

عده ای دیگر از کودکان هم با پوشیدن لباس های سبز و سربند های یا حسین (ع) و یا رقیه (س) و ... چهره عاشورای حسینی را دیدنی تر کرده بودند .

از سوژه های کودکانه دیگر در این روز ، می توان به پسر بچه هایی که طبلی کوچک به گردن انداخته و با نهایت قدرت بر آن میکوبند یا دختر بچه هایی که جدا از سن کمشان ، چادر و سربند به سر کرده اند اشاره کرد .

وقتی کودکان را سوژه قرار می دهی ، در میابی که دنیای آنان برخلاف لباس های تیره تنشان ، روشن و نورانی است ؛ و چه بسا درلحظه ای که بهت زده و سرگردان به گوشه ای زل زده اند ؛ در میان انبوهی از عزاداران ، سیدالشهدا را یافته اند ...

حانیه سلیمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار