تکیه رادیویی در تاسوعا و عاشورای حسینی

تهران(پانا) - شبکه‌های سراسری رادیو، برنامه‌های گوناگونی را برای روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی و شام غریبان تدارک دیده‌اند.

کد مطلب: ۹۵۲۸۴۲
لینک کوتاه کپی شد
تکیه رادیویی در تاسوعا و عاشورای حسینی

به گزارش روابط عمومی معاونت صدای رسانه ملی، ویژه برنامه‌های عاشورا و تاسوعای حسینی شبکه‌های مختلف رادیویی با حال و هوای محرم و عزاداری در اقصی نقاط کشور تدارک دیده شده‌اند.

بر این اساس، برنامه "پیام عاشورا" با حضور کارشناسان مذهبی و ادبی و با موضوع قیام امام حسین(ع) و یارانش در شب تاسوعا وشب عاشورا از ساعت 22:00 تا 2:00 بامداد دربخش شبانگاهی رادیو پیام عزادران حسینی را همراهی خواهد کرد.

رادیو ایران ویژه برنامه «اینجا کربلاست» را ساعت 10 صبح، «بر پرده عشاق» که مروری بر وقایع کربلاست ساعت 15:30 و «پرده پرده اشک» را ساعت 17 در دو روز تاسوعا و عاشورای حسینی تقدیم مخاطبان خود می‌کند.

رادیو فرهنگ ویژه برنامه «خورشید در نیزه» را که تبیین علل قیام عاشورا است ساعت 9 پخش می‌کند همچنین برنامه «مرثیه آب» بررسی اشعار مربوط به حضرت عباس (ع) ساعت11 از همین شبکه پخش می‌شود.

رادیو ورزش ویژه برنامه «ساقی عطشان» را به مناسبت روز تاسوعا که بیان ویژگی‌های شخصیتی حضرت عباس(ع) همراه با پخش مداحی و مرثیه خوانی است همچنین ویژه برنامه روز تاسوعا پخش نوحه، مرثیه و سینه زنی و عزاداری را پخش می کند.

رادیو جوان در ویژه برنامه «در پناه عالم» که پوشش عزاداری سطح شهر و گزارش از شهرستان‌هاست در گفت‌وگو با هیات‌های عزاداری به نقش جوانان در انتقال فرهنگ عاشورا می‌پردازد؛ این برنامه ساعت 10 صبح پخش می‌شود.

«عصر من» که در دو روز تاسوعا و عاشورای حسینی از ساعت 15 پخش می‌شود به بررسی ارتباط بین دو موضوع هنر و عاشورا می‌پردازد همچنین در این برنامه تعزیه‌خوانی، مداحی، نقاشی‌ها و اشعار مرتبط با حادثه عاشورا همچنین آثار موسیقی و فیلم معرفی می‌شود.

در روز عاشورا و تاسوعای حسینی ویژه برنامه «مقتل خوانی» از کتاب لهوف با صدای دکتر محمد کاظم نیکنام ساعت 7 پخش می‌‌شود علاوه بر این «قرآن و زندگی» ساعت 9:15 به بررسی آیات تلاوت شده توسط امام حسین(ع) در طول سفر به کربلا می‌پردازد.

«قرآن کربلا» بیان سیره امام حسین(ع) ساعت 10:30، ضمن اینکه «حماسه جاودانه» ویژه برنامه پوشش عزاداران حسینی در سطح کشور با رویکرد قرآن است که ساعت 11:15 پخش می‌شود؛ در این برنامه نشست‌ها و جلسات قرآنی اطلاع رسانی می‌شوند.

رادیو معارف در دو روز تاسوعا و عاشورای حسینی ویژه برنامه «حسینیه» را ساعت 9:30 پخش می‌کند، درس‌ها و پیام‌های قیام عاشورا، عناصر فرهنگ مقاومت و ایستادگی با تکیه بر شعار هیات مناالذله از موضوعات این برنامه است.

«اشک خورشید» ساعت 14:50 روی آنتن رادیو معارف می‌رود؛ این ویژه برنامه شامل سخنرانی حجج اسلام مرحوم عرفان ، علی اکبری و صدیقی ،مقتل خوانی،ناحیه مقدسه و مستند پیر غلامان است همچنین برنامه «سخن عشق» ساعت 13:15 به سخنرانی ومراسم سوگواری امام حسین(ع) با حضور رهبر معظم انقلاب در حسینیه امام خمینی می‌پردازد.

رادیو سلامت در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی ویژه برنامه «با کاروان» را از ساعت 17 به مدت دوساعت پخش می‌کند؛ روز شمار محرم، میهمان‌هایی از مداحان و خادمان امام حسین(ع) از جامعه پزشکی، گزارش، نمایش در قالب معرفی شخصیت‌های کربلا، مستندی از آداب و رسوم محرم، ارتباط با مراکز در خصوص عزاداری‌ها، شور و شعور حسینی، امر به معروف و معرفی مذاهب و ادیان دیگر که به امام حسین(ع) ارادت دارند از بخش‌های مختلف این برنامه است.

«تکیه عشق» ویژه برنامه دیگر این شبکه رادیویی است که در مورد ایثار و بخشش و گذشت، کمک به همنوع و توسل به امام حسین(ع) مطالبی را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد، این ویژه برنامه ساعت 17:50 پخش میشود.

در دو روز تاسوعا و عاشورای حسینی رادیو تهران ویژه برنامه «شمیم کربلا» را از ساعت 9 صبح پخش می‌کند، انعکاس مردم و مناسک تاسوعا و عاشورا در پایتخت و شهرهای مختلف ایران، ارتباط با گزارشگران مستقر در مسیرهای منتهی به میدان امام حسین(ع)، امامزاده صالح و حضرت عبدالعظیم حسنی، گفت‌وگوهای کوتاه با پیر غلامان حسینی از ترکیه، بوشهر و تبریز و سخنرانی علامه جعفری از بخش‌های این برنامه به شمار می‌روند.

«گفتاورد» ساعت 14 با پژوهشگر مذهبی در خصوص رسم نوحه‌خوانی و نوحه سرایی گفت‌وگو می‌کند همچنین برنامه «تهران من» ساعت 18 به مدت دو ساعت و نیم پخش می‌شود.

ویژه برنامه «تکیه» رادیو نمایش به معرفی تکایای معروف کشور و گزارش زنده عزاداری در این تکایا در روز تاسوعا و عاشورای حسینی می پردازد؛ این برنامه ساعت 9 صبح پخش می‌شود.

«1441» برنامه ترکیبی است که به معرفی فرهنگ عاشورا می پردازد؛ این برنامه ساعت 16 به مدت 5 ساعت پخش می‌شود. همچنین این شبکه رادیویی با پخش نمایش‌هایی روز تاسوعا و عاشورای حسینی را گرامی می‌دارد.

رادیوگفت‌و‌گو در دو روز تاسوعا و عاشورا ویژه برنامه‌های «ماه به روایت آه» ساعت 6:00 تحلیل و روایت‌گری واقعه عاشورا از زبان کارشناسان مختلف با هدف روشنگری اهداف قیام امام حسین(ع)، «سفینه نوح» 6:35 با موضوع پاسخ به شبهات وارده بر محرم و عزاداری‌های این ایام، «از سکوت تا بایکوت» ساعت8:30 مروری بر شگردها و تکنیک‌های بلوک رسانه‌ای نام سلطه در مواجهه با پیام‌های قیام عاشورا، «خیمه‌گاه بهشت» ساعت 10:00 با موضوع فضای مجازی و فرهنگ عاشورایی، « از مرثیه تا تعزیه» ساعت 11:00 با موضوع موسیقی عاشورایی، «تجلی عشق» ساعت 14:30 با موضوع محرم در دفاع مقدس، « قلم‌های بی قرار» ساعت 17:15 با موضوع تجلی عاشورا در شعر فارسی، «در بارگاه دوست» ساعت 19:00 و «جلوه‌های عشق» ساعت 20 با موضوع عاشورا و هنرهای تجسمی پخش می‌شود.

رادیو صبا در روزهای عاشورا و تاسوعای حسینی برنامه «پناه آخر» ساعت 11:40 به بررسی محرم و شور و حال حاکم بر جامعه و مردم می پردازد؛ «همپای صبا» مسابقه‌ای عاشورایی است که ساعت 14 پخش می‌شود.

رادیو اقتصاد در دو روز تاسوعا و عاشورای حسینی ویژه برنامه‌های «ضیافت حسینی» شامل سخنرانی مرحوم محمد تقی جعفری، رهبر معظم انقلاب و آیات عظام حسن حسن زاده آملی، جوادی آملی و سیدمحمد ضیا آبادی و نیز حجج اسلام هاشمی نژاد، حسین انصاریان و ناصر رفیعی در خصوص مناقب حضرت ابوالفضل العباس(ع)، ذکر رویدادهای تاسوعای حسینی، معرفی شخصیت‌های واقعه کربلا، ذکر مصیبت‌های امام حسین(ع) را ساعت 10 و 17 پخش می‌کند.«اشک روان» ساعت 14 به بررسی ویژگی‌های حضرت ابوالفضل(ع)، بررسی ایثار و از خود گذشتگی امام حسین(ع) و بررسی فلسفه قیام عاشورا می پردازد.«در مدرسه عاشورا» ساعت 8:00 به تاثیر مشارکت کودکان در هئیت‌های عزاداری می‌پردازد.«علمدار فضائل» ساعت 19 به بررسی و تبیین ابعاد شخصیتی حضرت عباس(ع) و نقش حضرت عباس (ع) در قیام کربلا می‌پردازد.«عاشورا سرا پرده راز» بیان علل وقوع برنامه عاشورا و دلایل قیام امام حسین(ع) است که روز تاسوعا ساعت 23 و روز عاشورا ساعت 9 صبح پخش می‌شود؛ همچنین نمایش‌هایی در خصوص واقعه عاشورا روز تاسوعا ساعت 20 و روز عاشورا ساعت 23 پخش می‌شود.«پژواک سرخ» رادیو اقتصاد در روز تاسوعا ساعت 6:30 به نقش امر به معروف و نهی از منکر در قیام حضرت حسین(ع)، اهداف و انگیزه‌های قیام امام حسین (ع) می‌پردازد.

رادیو فرهنگ در ویژه برنامه «آینه در کربلا» که ساعت 9 صبح پخش می‌شود به بررسی اشعار عاشورایی می‌پرداز، همچنین «مرثیه آفتاب» که ساعت 10:00 روی آنتن می‌رود به بیان عاشورا در شعر شاعران معاصر می‌پردازد و «از چشمه سار شهادت» ساعت 11 صبح با موضوع بررسی فرهنگ عزاداری عاشورا در اقوام مختلف روی آنتن می‌رود.

رادیو ورزش ویژه برنامه «عاشورا سراپرده راز» را ساعت 10 صبح که روایت روز عاشوراست در قالب مقتل‌خوانی و شبیه‌خوانی پخش می‌کند؛ این شبکه «اعجاز عاشقی» را نیز که بیان خاطرات ورزشکاران از سفر به عتبات عالیات همراه با پخش مداحی و مرثیه‌خوانی مناسب این روز است پخش می‌کند.

«ملت حماسه» عنوان ویژه برنامه رادیو جوان در ساعت 17 است که به مدت یک ساعت به رویکرد تبیین حادثه عاشورا و حضور جوانان در مراسم عزاداری می‌پردازد.

رادیو قرآن از ساعت 18 به مدت 40 دقیقه سخنرانی آیت‌الله شجاعی را با موضوع عاشورای حسینی پخش می‌کند

«خون خدا» از رادیو اقتصاد ساعت 6:30 پخش خواهد شد، این برنامه نگاهی به بررسی واژه خون خدا، دلایل سرنوشت‌ساز بودن عاشورا و نقش حضرت زینب(س) در تداوم قیام حسینی دارد علاوه بر این «عبرت‌های عاشورایی» که ساعت 19 پخش می‌شود شامل سخنرانی مقام معظم رهبری در خصوص واقعه عاشوراست.

ویژه برنامه «شور حسینی» با موضوع اصل مغفول و لازم التوجه امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از دو رکن قیام حضرت امام حسین(ع) و ویژگی‌های آمر و ناهی، شرایط مشاوره و مصداق‌های مشاوره‌های ائمه اطهار(ع) به عنوان بن مایه اصلی برنامه ساعت 14:00 از رادیو ورزش پخش خواهد شد.

«یلدای عاشورا» ویژه برنامه‌ احیای شب عاشوراست که از ساعت 24 تا 5 بامداد از رادیو قرآن پخش می‌شود.

پخش زنده نماز جماعت ظهر عاشورا از شبکه‌های رادیویی

گفتنی است با هماهنگی‌های صورت گرفته قرار است نماز ظهر عاشورا به طور زنده از ویژه برنامه‌های «اینجا کربلاست» رادیو ایران، «از چشمه سار شهادت» رادیو فرهنگ، «در پناه عالم» رادیو جوان، «حماسه جاودانه» رادیو قرآن، «حسینیه» رادیو معارف و «شمیم کربلا» رادیو تهران پخش شود.

ویژه برنامه‌های شام غریبان حسینی

رادیو ایران ساعت 18:00 روز عاشورا «راه شام» را روی آنتن می‌برد همچنین در ویژه برنامه «اینجا شب نیست» که ساعت 12 تا یک بامداد از رادیو جوان پخش می‌شود به موضوع «شام غریبان» پرداخته می‌شود.

ویژه برنامه «شمع روشن» در شب تاسوعا و شب عاشورا از رادیو قرآن پخش می‌شود البته این برنامه در شام غریبان هم ساعت 21:05 روی آنتن خواهد رفت.

رادیو تهران نیز در برنامه «نینوایی» که از شب عاشورا تا شام غریبان از ساعت 21 به مدت یک ساعت با کارشناسی محمدرضا حسن بیگی و استاد نوری پخش می‌شود به شعرخوانی و عزاداری در تهران از دیر باز تا امروز می‌پردازد.

همچنین رادیو گفت‌و‌گو در ویژه برنامه‌های «شب شیدایی» که از هفتم محرم تا شام غریبان از ساعت 22 شب پخش می‌شود در شب شام غریبان هم برنامه‌ای ویژه را تدارک دیده است.

رادیو اقتصاد هم در «تفسیر سرخ» که ساعت 21پخش می‌شود به بیان مصائب شام غریبان، علل وقوع برنامه عاشورا و دلایل قیام امام حسین(ع) و نیز نقش حضرت زینب (س) در تداوم قیام عاشورا می‌پردازد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار