در گفت و گو با پانا

مستندساز شبکه العالم: مستندسازان برجسته دنیا را دنبال می کنیم ولی با سلیقه خودمان فیلم می‌سازیم

مستندهای تاریخ معاصر شبکه العالم مورد استقبال فراوان مخاطبان قرار گرفته است

تهران (پانا) - محمد معین مقامی از مستندسازان شبکه العالم از تولیدات انواع فیلم مستند در این شبکه و اصول مستندسازی در این شبکه تلویزیونی می‌گوید.

کد مطلب: ۹۵۲۶۴۱
لینک کوتاه کپی شد
مستندساز شبکه العالم: مستندسازان برجسته دنیا را دنبال می کنیم ولی با سلیقه خودمان فیلم می‌سازیم

مقامی می‌گوید که از ابتدا در کار تولید مستند در این شبکه بوده است و کار تهیه‌کنندگی برنامه‌های روتین در شبکه العالم را نیز با برنامه‌های «صباح جدید» و «هشتگ» شروع کرده است، اما تولید مستند همچنان دغدغه اصلی‌اش است. به منظور آشنایی با روند و موضوعات مستندسازی در شبکه العالم با او گفت و گو کردیم.

ابتدا درباره تعریف فیلم مستند از مقامی می‌پرسیم که پاسخ می‌دهد: فیلم مستند را می‌توان به عنوان یک تکنیک فیلمسازی، یک سنت سینمایی و شیوه‌ای از تقابل با مخاطب تعریف کرد که همیشه در حال تحول است و هیچ مرزبندی‌ای ندارد. از مؤلفه‌هایی که سبک مستند را از دیگر سبک‌های سینمایی جدا می‌کند می‌توان به نقطه نظر نوع بیان پیام، تکنیک‌های سینمایی خاص و نوع سوژه اشاره کرد.

وی در ادامه اضافه می‌کند: مستند خوب فیلمی است که بتواند بیشتر به حقایق بپردازد و بیشترین تأثیر را بر روی مخاطب بگذارد، حتی اگر موضوع فیلم با عقاید و ایدئولوژی سازنده متفاوت باشد.

مقامی با اشاره به اصلی مهم در مستندسازی مبنی بر آنکه موفقیت هر فیلم و فیلمسازی را مخاطبان آن مشخص می‌کند، می‌افزاید: هر قدر که فیلم بتواند همذات‌پنداری و نزدیکی بیشتری از سوی مخاطب برانگیزد، موفق‌تر است. به گفته او، در شبکه العالم، مستندسازی در سه بخش خلاصه می‌شود، مستندهای مناسبتی، مستندهای میدانی و مستندهای تامینی از سوریه، لبنان، یمن، عراق و سایر کشورهای دیگر.

این مستندساز به برخی تولیدات ویژه مستند در این شبکه اشاره می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به مستندهای مناسبتی درباره سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)، روز جمهوری اسلامی، وضع پناهجویان میانمار در مرز بنگلادش و همچنین قصه آزادسازی شهر «السمراء» از اشغال تروریست‌های داعشی اشاره کرد.

مقامی درباره تکنیک‌های به کار رفته در مستندهای شبکه العالم اینگونه بیان می‌کند: مستندهای ما عمدتاً میدانی- پژوهشی هستند. مخصوصاً در یک سال گذشته سعی کردیم با طولانی‌تر کردن دوره تحقیق مستندها، میزان بهره گیری از دانش پژوهشگرانی را که تخصص کافی در مورد موضوع انتخابی ما داشته باشند، بالا ببریم و در حقیقت پیش از اینکه تولید مستند را شروع کنیم اطلاعات کافی درباره موضوع داشته باشیم.

مقامی تاکید می‌کند: مستندسازان ایرانی به لحاظ کیفیت مستندسازی و افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، جایگاه ویژه‌ای در این عرصه دارند. یعنی می‌توانیم مستندهای برجسته‌ای را نام ببریم که مستندسازان ایرانی تولید کرده‌اند. ما تقریباً کار همه مستندسازان برجسته دنیا و مستندسازان ایرانی را دنبال می‌کنیم ولی این به این معنا نیست که الگوبرداری کنیم، بلکه بر پایه تحقیقات خود مستند می‌سازیم و از زوایایی که کمتر به آن پرداخته شده به موضوع نگاه می‌کنیم و مستند را با سلیقه خودمان می‌سازیم .

مقامی از شبکه مستند به عنوان شبکه‌ای موفق در نمایش تولیدات برجسته مستند اعم از خارجی و ایرانی نام می‌برد و می‌گوید: شبکه مستند فضایی مناسب برای انعکاس تولیدات مستندسازان ایرانی است. به عقیده من طی یک سال گذشته، شبکه مستند به سمت حرفه‌ای‌تر شدن رفته است و مستندهای خوبی انتخاب و پخش می‌شوند و می‌تواند الگویی مناسب برای ما مستندسازان بشود.

او از تاثیرگذاری شبکه العالم در سلیقه مخاطبان خود نیز سخن می‌گوید: مستندهای تاریخ معاصر از طرف مخاطبین مورد استقبال فراوانی قرار گرفته است. پیام‌های آنها نشان می‌دهند که آنان مشتاق‌اند تا اطلاع بیشتری درباره تاریخ معاصر ایران کسب کنند و شبکه العالم با پخش اینگونه مستندها توانسته است به اطلاعات مخاطبان خود بیفزاید. البته توضیح این مطلب نیز لازم است که شبکه العالم تولید مستندهای دیگری در زمینه گردشگری، ورزشی، هنری و جاذبه‌های طبیعی ایران را نیز در دست تولید و پخش دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار